Ők rögzítik a nyomokat

2024.07.21. 11:30

A helyszínelők munkája nem olyan, mint a filmekben

Évtizedek óta népszerűek a különböző helyszínelős sorozatok. Ennek oka lehet, hogy a hétköznapi ember számára a helyszínelők munkája ismeretlen, titokzatos és izgalmas. Pataki Roland baleseti helyszínelővel beszélgettünk.

Gárdonyi Edina

Pataki Roland és Sulyok Róbert baleseti helyszínelők

Forrás: rendőrség

A valóságban nem teljesen úgy működnek a dolgok, mint a filmekben – mondta Pataki Roland rendőr-főtörzszászlós, a Miskolci Rendőrkapitányság baleseti helyszínelője.

A baleseti helyszínelő minden olyan nyomot rögzít a baleset helyszínén, ami szükséges lehet később a rendőrségi és esetleges bírósági eljárások során.

A gyakorlatban ez úgy történik, hogy a helyszínre érkezünk, szondáztatunk, fényképeket készítünk, jegyzőkönyvet veszünk fel, és rajzot készítünk a helyszínről. A bírósági eljárás alapját ez a dokumentáció képezi, ezért nagyon pontosan kell lennünk

 – foglalta össze röviden munkájuk lényegét.

Így lehet valaki helyszínelő

A kérdésre, hogyan lehet valaki baleseti helyszínelő, elmondta:

Ahhoz, hogy valaki baleseti helyszínelő legyen, rendőrnek kell lennie, ami a rendvédelmi technikum elvégzését jelenti. Jelenleg ezen felül szükség van nyolc év szakmai tapasztalatra, majd el kell végezni a baleseti helyszínelői tanfolyamot is.

28 éve dolgozom baleseti helyszínelőként, akkor még más volt a rendszer. Már dolgoztam, amikor elvégeztem a tanfolyamot 

– tette hozzá.

A halálos balesetek mély nyomot hagynak

A súlyos balesetek mély nyomot hagynak, különösen a halálos kimenetelűek, amikor az elkövető elhagyja a helyszínt a járművével, és fel kell kutatni

 – válaszolta a helyszínelő arra a kérdésre, hogy mi volt emlékezetes a közel három évtizedes munkája során. Ezek az esetek változó gyakorisággal fordulnak elő. Elmondása szerint volt olyan év, amikor egy hónap alatt két ilyen is történt, de volt, hogy évekig nem fordul elő hasonló. 

Cserbenhagyás esetén kamerák is segítik a munkájukat

A legnehezebb a munkájuk során, mikor cserbenhagyásos baleset történik. 

A nyomozás során aprólékosan átvizsgáljuk a helyszínt, minden apró nyomot, üvegdarabot felkutatva. Szerencsére egyre több magánháznál van kamera, így minden háznál próbálunk érdeklődni, hogy van-e kamera, vagy valaki látott-e valamit. Például, ha valaki az utca végén látott egy nagy sebességgel elhaladó fehér autót, az segíthet a nyomozásban. Már a helyszínen igyekszünk az autót beazonosítani, például rendszámrészletek vagy anyagmaradványok alapján. Ha sikerül beazonosítani, következik a kamerafelvételek átnézése és lefoglalása, távolabbról kezdve az összes kamerát átvizsgáljuk. Felkeressük a benzinkutakat, autómosókat is

 – mondta. 
Mindez nagyon időigényes, amit esettől függően akár 8-12 ember is végez. 

Ha egy nagyobb helyszínről van szó, akkor is többen dolgozunk együtt, mindenki más-más feladatot lát el, hogy minél hatékonyabban dolgozhassunk. Ha valamihez nincs megfelelő képesítésünk, más területről is bekapcsolódnak kollégák

 – meséli a munkájukról.

Kevesebb a halálos baleset

Megkérdeztük Pataki Rolandot, hogy mi változott az elmúlt években, évtizedekben a közlekedési balesetek szempontjából.

A járműpark jelentős fejlődésen ment keresztül, aminek köszönhetően biztonságosabbak lettek az autók, és kevesebb sérülés történik balesetek során. Korábban Miskolcon és környékén évente körülbelül 50 halálos baleset volt, mostanra ez a szám évi 4-5-re csökkent. Ez a pozitív változás az úthálózat fejlődésének és a járművek biztonságosabbá válásának is köszönhető

 – válaszolta.

A balesetek oka leggyakrabban a figyelmetlenség

Azt is megjegyezte, hogy a fentiek ellenére évente még mindig körülbelül 1500-2000 baleset történik. A balesetek többsége figyelmetlenségből adódik. A sofőrök nem használják az indexet, vagy vezetés közben telefonálnak. A balesetek gyakran azért következnek be, mert az emberek nem adnak elsőbbséget, nem tartják be a követési távolságot, vagy kapkodnak, különösen csúcsidőben.

Összességében a közlekedés biztonsága javult annak ellenére, hogy több autó van az utakon. Azok a balesetek, amelyek a hatóság tudomásra jutnak, főként anyagi káros esetek

 – tette hozzá a főtörzszászlós.

Mit tegyünk, ha baleset résztvevői vagy szemtanúi vagyunk?

A több évtizedes tapasztalattal rendelkező Pataki Roland azt is elmondta, hogy mit tegyenek azok, akik résztvevői vagy szemtanúi egy balesetnek. Egy sérüléses balesetnél a 112 hívása után idő, amíg a hatóságok megérkeznek a helyszínre. Minden esetben az életmentés az elsődleges, de ebben az esetben is fontos a helyszín lehetőség szerinti érintetlenül hagyása. Amennyiben nem lehet megvárni a hatóságokat, célszerű fényképet készíteni, mielőtt bármit elmozdítanak. Ha nem életbe vágó, ne mozdítsanak el semmit, akkor sem, ha egy alkatrész például akadályozza a forgalmat, ezzel tudják segíteni a munkájukat.

A helyszínelő szerint nem mindig kell rendőrt hívni

Amennyiben egy baleset csak anyagi kárral jár, nem szükséges mindig rendőrt hívni. A helyszínelő azt tanácsolja, hogy érdemes az okostelefonokra letölthető e-kárbejelentő alkalmazást használni. Ezzel a digitális formával gyorsan és egyszerűen lehet baleseti bejelentést tenni. Az alkalmazás segítségével a baleset résztvevői kitölthetik a szükséges adatokat, fényképeket készíthetnek a helyszínről és az autókról, majd az e-mail cím megadása után azonnal továbbíthatják a kárbejelentőt a biztosítónak. Az emberek sokszor azért hívnak rendőrt kisebb koccanásokhoz is, mert nem tudnak erről a lehetőségről. Az e-kárbejelentő alkalmazás használatával azonban gyorsabban rendezhetőek az ilyen balesetek, és a forgalmat sem akadályozzák hosszabb időre.

Pataki Roland kollégájával, Sulyok Róbert rendőr-törzszászlóssal közösen kiváló eredményt ért el a 13. Országos Balesethelyszínelő Versenyen. A június 11-13. között Budapesten megrendezett szakmai megmérettetésen a tizenkilenc csapatból álló mezőnyben Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyét képviselték a vármegyei előválogató fordulón nyújtott kiemelkedő teljesítményüknek köszönhetően. A versenyprogramban elméleti és gyakorlati feladatok egyaránt szerepeltek, melyek felölelték a közlekedési szabályok és szakmai ismeretek terén való jártasságot, különböző baleseti szituációk kezelésének módszertanát, valamint a fényképezési és vezetéstechnikai készségek felmérését is. A páros remek összteljesítményt nyújtva az előkelő 3. helyezést szerezte meg a megmérettetésen.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában