2024.09.13. 07:00
Mit tehetek, ha a gyerekem túl sokat lóg a neten?
A médiakultúra hihetetlenül gyorsan változik, ezt csak tudatossággal lehet kezelni és megérteni. De mégis, hogyan? Erről tartottak több előadást is kutatók a Miskolci Egyetemen a CineFest filmfesztivál részeként, és gyakorlati tanácsokat is adtak.
Nagy érdeklődés mellett zajlott a konferencia a Miskolci Egyetemen
Fotó: HM
A médiakultúra változásai voltak a témái annak a kétnapos konferenciának, amelyet a Miskolci Egyetemen az intézménnyel való közös szervezésben rendeztek meg a 20. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál részeként. A konferencia a Médiatudatosság 2.0 címet kapta, hiszen a digitális technológiák előretörése, az új, kreatív tartalomgyártási, terjesztési technológiák és a fogyasztási szokások forradalma nem kevés kihívást jelent napjainkban. Ezt a gyorsan változó világot csak egyfajta tudatossággal lehet kezelni és megérteni. A konferencia első napján a legújabb trendeket, megoldási stratégiákat tekintették át a szakma képviselői, másnap pedig a hallgatóknak, diákoknak tartottak előadást és gyakorlati foglalkozást a témában.
Tizennégy éves szakmai kapcsolat
Valójában már a harmadik alkalom, hogy együttműködünk a CineFesttel, de ha messzebbre megyünk vissza az időben, akkor a médiahatóság 14 éve komoly szakmai kapcsolatban van a filmfesztivállal
– mondta portálunknak az előadások szünetében dr. Kollarik Tamás, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) docense, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöki főtanácsadója. – Ez a kapcsolat még Szalai Annamária elnöksége idején a Magyar Média Mecenatúra Program filmtámogatási programmal kapcsolódott be a CineFest munkájába, felajánlásokkal, szakmai rendezvényekkel. Ez a kapcsolat elmélyült, amikor dr. Koltay András lett az NMHH elnöke, és az együttműködés konferenciákkal és workshopokkal egészült ki, amelyek elsősorban a médiatudatosságot járják körbe.
Dr. Kollarik Tamástól megtudtuk, az ez évi konferencián a Magyar Művészeti Akadémiával, az akadémia művészetelméleti és módszertani kutatóintézetével, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel és a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel működtek közre.
Bűvösvölgy centrumok
Kérdeztük, mi volt a mostani konferencia célja. Dr. Kollarik Tamás szerint az, hogy a filmkészítők – filmfesztiválról van szó -, a médiatér változásait kutató egyetemi szakemberek és a szabályozási szakemberek egymásra találjanak a Nemzeti Média és Hírközlési Hatósággal, és hogy ütköztessék a legújabb kutatási eredményeket, trendeket, gondolatokat, meglátásokat.
Én nagyon bízom abban, hogy ennek a konferenciának lesz folytatása. Nemcsak jövőre, hanem már ebben az évben, és kisebb munkacsoportok, együttműködések alakulnak ki
– fogalmazott. Még elmondta, a médiahatóság 2014 óta működtet egy Bűvösvölgy nevű médiaértés centrumot, illetve centrumokat, mert most már Debrecenben, Sopronban is van Budapesten kívül, ezek több százezer magyar gyereket fogadtak már, és mutatták be számukra közérthető, de mégis edukatív módon a változó médiatérben lévő szabályokat.
Ez egy népszerű programja a médiahatóságnak Európában. Sok szakember látogatott már el ide, és nézte meg a Bűvösvölgy programot. Ennek az egyik vezető oktatója mutatja be a legfontosabb ismereteket, megközelítési módokat a workshopon résztvevőknek.
A tévé mint klasszikus közösségi média
Kalmár Tibor újságíró, médiaszakember, az NMHH tanácsadója arról tartott előadást a jelenlévőknek, hogy milyen jövőképet ad ma a televízió a gyermekeknek. Mint portálunknak utána fogalmazott, alaptézise, hogy régen a tévé klasszikus közösségi média volt, hiszen háztömbönként volt egy készülék, körbeülték, kibeszélték, szinte családtagként köszöntötték Takács Marika tévébemondót. Most megfordult a trend, készülékek, eszközök vesznek körbe minket, több képernyős tartalomfogyasztás jellemez minket, és az esetek többségében a szülők elvesztették a felügyeletet a gyermekeik tartalomfogyasztási szokásai felett.
A gyerekek már nem tudnak egy nagyjátékfilmet sem végignézni, hanem úgynevezett short- vagy mikrotartalmakat, 7-8 másodperces etűdöket nézegetnek a weben. Van egy kutatás, hogy ha 3 másodpercig nem tudja a videó felkelteni az érdeklődésüket, akkor már görgetnek tovább.
A szülőket kell edukálni, tanítani
– Mit tehetünk ellene? - kérdeztük.
– Mi azt mondjuk az NMHH-nál és a Bűvösvölgy program keretében, ahol nagyon sok interjút késztettünk szülőkkel, tanárokkal is, hogy nem elsősorban a gyerekeket kell edukálni, hanem sokkal inkább a szülőket, és akár már a szülőségen gondolkodó fiatalokat vagy fiatal szülőket, hogy hogyan lehet helyesen cselekedni. Nem hiszem, hogy a tiltás a jó szó, hanem a tudatos médiahasználatra kell a gyerekeket nevelni, jókor, jó időben, jó mennyiségben, jó tartalmakat kell adni. Legnagyobb feladat nekünk, tartalomkészítőknek, hogy legyenek olyan szolgáltatások a weben, amelyek ezt segítik.
Kalmár Tibor hangsúlyozta, az NMHH kiadványai sokat segíthetnek ebben. Vannak olyan platformok, például a Gyerek a neten című, ahol kifejezetten olyan internetes oldalakat ajánlanak, amik segítik a szórakoztatva tanítás lehetőségét.
A képernyőtől már nem lehet eltiltani a gyerekeket, de ahhoz, hogy a képernyőn keresztül minőségi időtöltést tudjunk biztosítani számukra, van szükség a szülők edukációjára, ez nagy segítség lehet abban, hogy a jövő generáció, akik ma kezdenek beszállni a tartalomfogyasztásba, sokkal kevésbé sérülésmentesen tegyék azt.
Felvetettük, nem késő-e már ez a fajta edukáció. Kalmár Tibor szerint még időben vagyunk. Egyrészt sok esetben a szülő 20 éves lemaradásban van a saját gyerekéhez képest, ezért is van szükség a tanításukra, másrészt ha ők tudatosan használják a médiát, akkor már az ezután születő gyerekeket is másképp tanítják majd.
De hogyan tudnak segíteni?
Dr. Novák Adrienn, az NMHH szakmai koordinátora a szülők médiafogyasztási, valamint közösségi média felhasználási szokásainak gyerekeikre való hatásáról tartott előadást a konferencia résztvevőinek. A téma kapcsán portálunknak elmondta, a hatóságnál nagyon sokan foglalkoznak szerteágazón, hogy hogyan tudnak segítséget nyújtani a szülőknek, és a pedagógusokat is fel tudják készíteni. Számos olyan kiadványt igyekeznek készíteni a témában, amelyek mindenki számára hasznosak lehetnek.
– Például a cyberbullying, azaz az internetes zaklatásról szóló kiadványunkat elsősorban fiataloknak ajánljuk, de azt gondolom, hogy szülőként sok olyan dolgot tanulhatunk meg a témáról, ami egy beszélgetés alapja lehet majd a gyerekeinkkel. Eddig öt kiadványunk jelent meg, ahol szülőket és gyerekeket érintő kérdésekkel kapcsolatban próbálunk segíteni. Például a Gyerek a neten oldalon, ahol az érdeklődők fel is iratkozhatnak hírlevelünkre, és akkor aktuális topikokat próbálunk a figyelmükbe ajánlani azon túl, hogy az NMHH-nál mi mint gyermekvédelmi főosztály milyen tevékenységet végzünk ezzel kapcsolatban – mondta dr. Novák Adrienn.
Előadások, kitelepülések, szülőakadémiák
– De hogyan lehet a szülőket megszólítani? - kérdeztük.
– Sok olyan szervezettel van kapcsolatban az NMHH, mint például a Nagycsaládosok Országos Egyesülete vagy az Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvány által működtetett Egyszülős Központok, akiknek a rendezvényeire fontosnak tartjuk, hogy kitelepüljünk, de például iskolai előadásokon, szülőakadémiákon többször is részt vettünk már.
Azok a szülők, akik eleve nyitottabbak, vagy szeretnének tudatosabban hozzáállni a témához, akik szeretnének tudatos generációt kinevelni, ők érdeklődnek a munkánk iránt, és keresik azokat a rendezvényeket, lehetőségeket, ahol találkozhatnak velünk.
Dr. Novák Adrienn elmondta azt is, a közelmúltban a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tartottak EdTech Summit rendezvényt pedagógusoknak Őket célozták meg ugyanis, hogy a tevékenységükön és kiadványaikon túl figyelmükbe ajánlják az NMHH és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola közös, ingyenes Újmédia Pedagógia képzését, ahová az egész ország területéről várják a jelentkezőket.
– Mindemellett nagyon sok olyan szülői is kilátogatott a rendezvényre, akik tudatosabban szeretnék kezelni a digitális világ szülői kihívását. És ha szülők tudatosak, akkor remélhetőleg gyermekeik is lemásolják majd a magatartásukat, hisz ahogyan az előadásomban is elmondtam, a szülői minta az, ami igazán számít – fogalmazott a szakmai koordinátor.