Utánajártunk

2 órája

Villamosbalesetek Miskolcon: miért jut minden hétre egy?

Juhász János villamosközlekedési igazgató szerint évente nagyjából 40-50 villamosbaleset történik Miskolcon, vagyis átlagosan hetente kialakul legalább egy ilyen baleset. A villamosbalesetek Miskolcon vissza-visszatérő problémát jelentenek a város életében, hetente legalább egyszer személyautó ütközik a villamosnak. Erre sajnos óriási lehetőséget kínál a miskolci villamospálya, amely kelet-nyugat irányban 11.5 kilométerével teljes hosszúságával átszeli Miskolc városát.

Édes Richárd

A kisebb koccanások mellett nagyobb balesetek is történnek

Fotó: Vajda János

Juhász János villamosközlekedési igazgatót kérdeztük a jelenség okairól és arról, milyen lépéseket tehet az Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) a hasonló vészhelyzetek elkerüléséért. Nézzük, miért vannak olyan gyakran villamosbalesetek Miskolcon. 

villamosbalesetek Miskolcon, baleset, villamosbaleset,
Amikor boltba hajtott a járat. A villamosbalesetek Miskolcon gyakran kisiklással járnak
Fotó: vezess.hu

Villamosbalesetek Miskolcon: az autóvezetők bevágnak a villamos elé

A villamosbalesetek első számú okát Juhász János szerint azok a pontok jelentik a miskolci villamospályákon, ahol a kocsik gyakran villamosnak ütközhetnek:

„A legtöbbször a villamos elé fordulás okoz balesetet. Az autósok hibáznak ebben a szituációban, az esetek 99%-ában. Bár két éve volt egy eset, amikor az utólagos vizsgálat kihozta, hogy kivételesen a villamosvezető hibázott”.

A személyautó és villamos közötti baleseteknél vagy a helyszínre érkező rendőr intézkedik, vagy a felek megegyeznek egymással. A villamosközlekedési igazgató hangsúlyozta: a rendőrség helyszíni intézkedései szerint a betétlapokon rendezett felelősségvállalások tekintetében a villamosbalesetekkor egyértelműen kimutatható az autósok felelőssége.

„A visszapillantó tükör egyeseknek luxus”

A villamosbalesetek egyik fő oka az, hogy figyelmetlenek, rendkívül hanyagok az autóvezetők. Juhász János szerint leginkább a kanyarodás előtti helyzetek felelősek a baleset kialakulásáért Miskolcon:

„A vezetők nem minden esetben győződnek meg arról a kanyarodást megelőzően, hogy nem érkezik-e az érintett kanyarban villamos. Sajnos sokszor az irányjelzés is elmarad, és egyesek kanyarodás előtt elfelejtenek belenézni a visszapillantó tükörbe”.

A villamosközlekedési igazgató szerint az autós gyakran már féktávon lép be a villamospálya, és a villamosvezetőnek nem marad lehetősége megállítani a járművet, így elkerülhetetlen a baleset.

Nehezen áll meg a villamos

Gondot okozhat, hogy a villamos nehezen tud fékezés után megállni.

„Üresen 42 tonna egy villamos, és az utasokkal való terheléstől függően ez akár a 60 tonnát is megközelítheti, mert egyetlen jármű háromszáz fő befogadására képes”- mondta Juhász János.

A villamosközlekedési igazgató szerint rendkívül nehéz megállítani egy ekkora tömegű járművet: „Sajnos sok autós úgy gondolja, hogy simán kihajthatnak a villamos elé, mert úgyis meg tud állni. Nagyot tévednek, és ebből is bármikor kialakulhat Miskolcon egy baleset. Mert a fékezés a villamosnál hosszabb fékezési időt vesz igénybe.”

Évi 40-50 villamosbaleset történik Miskolcon

Ez Juhász János szerint egy átlagos adat, ami körvonalazza, hogy hetente legalább egy villamosbaleset kialakul Miskolcon. Ezt a szakember szerint nullára nemigen lehet lecsökkenteni, mert mindig lesznek figyelmetlen autóvezetők. Sokan a mobiltelefon nyomkodása miatt okoznak villamosbalesetet Miskolcon. 

Azért is fokozottan figyelni kellene a sofőröknek, mert Juhász János már négy-öt olyan esetet is tapasztalt, amikor a villamos kisiklott Miskolcon az autóval való ütközés után. Isteni szerencse, hogy ezek során nem történt haláleset, mert utcai járókelők is veszélybe kerülhettek volna.

A villamosközlekedési igazgató szerint nem lehetne egy korfán kimutatni, melyik nemhez, életkorhoz, társadalmi csoporthoz tartoznak a balesetet okozó autóvezetők, mert nagyon széles az olló: bárki okozhat villamosbalesetet, és még jogosítvány nélküli vezetőt is elkaptak már ilyen ügyben. Sőt, megesett, hogy szirénázó rendőrautó találta telibe a villamost. Ilyen esetekben a szakember szerint az sem jelent felmentést, ha valaki rendőr, mert a kereszteződésben a rendőr autóvezetőnek is meg kell győződnie arról, hogy egy adott kereszteződésben mindenki megállt.

Az elhatárolóelemek sokszor nem segítenek

Kiemelt szegélykövek, gömbsüvegsorok zárják el az útkereszteződésekben, a visszafordulási pontokon az autóutat a villamospályától. Sokszor az sem segít, hogy a két út fizikailag elhatárolt egymástól. Mert vannak olyan helyek, ahol a fizikai elhatárolóelemek hiányoznak, és ezeken a területeken az autósok rá tudnak hajtani a villamospályára.

A közeljövőben Juhász János szerint megoldást jelenthet, ha több pirosra festett gömbsüveget használna az MVK az utak villamosbalesetekre „esélyes” részein, mint ahogyan ez például a Győri kapuban, a Balázs Győző megálló előtti kereszteződésben történt.

A villamosközlekedési igazgató szerint a közeljövő miskolci közlekedésének egyik előremutató terve lehet 2025-re, ha a közlekedésben frekventált forgalmi helyekre a veszélyre figyelmeztető háromszög alakú piktogramokat festenének az érintett közúti szakaszokra, ahol az autóknak fordulnia kell egy kereszteződésben.

Juhász János szerint ugyancsak jó ötlet lehet, ha a gyalogátkelőhelyekre kihelyezett villogó LED-ek mintájára a közeljövőben a a gömbsüvegek hiányos részeire villogó gömbsüvegeket helyeznének. Ezek akkor kezdenének villogni és jelezni az autóvezetőknek, ha jön a villamos, így nem történne annyi baleset. Erre az MVK jelenleg keresi az együttműködési lehetőséget a biztosítótársaságokkal. Mert ez átfogó megoldást jelentene a villamosbalesetek megelőzésére, azonban elég költséges lenne a megvalósítása.

Itt írtunk arról, amikor nemrégiben akcióba lendült a láthatatlan villamos Miskolcon. Itt pedig a miskolci villamosbalesetekről láthatunk statisztikákat. 

Csomópontok, ahol gyakran történnek villamosbalesetek és érdemes fokozottan figyelni az autóvezetőknek:

  1. A Bajcsy-Zsilinszky és a Katalin köz kereszteződése
  2. A Hunyadi utca és a Dayka Gábor utca kereszteződése
  3. Az Újgyőri főtéren lévő körforgalom. Itt Juhász János szerint sok autós nem ad elsőséget a körforgalomban, ebből alakulnak ki a villamosbalesetek.
  4. A Testvériség utca és az Andrássy utca kereszteződése. Itt Lyukóbánya felől kanyarodik ki az út, és nincs jelzőlámpás szabályozás. A Lyukóbánya felől érkező autósok időnként keresztezik a villamospályát, és kihajtanak a villamos elé.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában