2019.12.18. 15:00
Harmincöt esztendősen a világ tetején
Valóra vált Michelisz Norbert álma, világkupagyőztes lett a túraautósok mezőnyében.
Michelisz Norbert
Forrás: MTI/WTCR/DPPI Media
Fotó: Florent Gooden
Hol volt, hol nem volt… Mint a mesében. A himesházi vándor fogta a tarisznyáját, ment, mendegélt, hogy valóra váltsa álmait. Aztán vasárnap a hírügynökségek világgá kürtölték: Michelisz Norbert, a Hyundai magyar pilótája nyerte a túraautó-világkupa (WTCR) idei szezonját. Magyarán a világ bajnoka lett Malajziában. Ebben a szezonban összesen 30 futamot rendeztek, ebből ötöt nyert meg, és végül 370 ponttal, 21 pontos előnnyel lett a győztes.
Szimulátorral kezdte
Michelisz Norbert a Pécshez közeli Himesházán nőtt fel. A nagybátyja autószerelő és raliversenyző volt, és hétéves volt Norbi, amikor épített neki egy vaskeretes kisautót, amivel szülői felügyelettel körözhetett a faluban. Tizenhét éve a zsebpénzéből vett egy Grand Prix Legends elnevezésű videójátékot, amivel különböző internetes bajnokságokban indult. A szimulátoros eredményei lehetővé tették, hogy megismerkedjen Wéber Gáborral, aki akkoriban a Zengő Motorsport legsikeresebb autóversenyzője volt. Ő ajánlotta be Zengő Zoltánhoz, a csapat tulajdonosához.
A hungaroringi tesztnapon 21 évesen ült először igazi versenyautóban, és csupán három tizeddel maradt el a nap legjobb köridejétől. A Zengő Motorsport 2006-ban nevezte be a Suzuki Swift Kupába, ahol az első időmérőn egy másodpercet vert a második helyezettre. Megnyerte a sorozatot, és a következő idényt már a Renault Clio Kupában töltötte, és ismét bajnok lett. A SEAT Leon Európa-kupában 2008-ban Monzában az első nemzetközi futamgyőzelmét aratta, és ennek köszönhetően vendégszereplőként debütálhatott a túraautó-világbajnokságon Japánban. A következő évben végig vezetve nyerte meg a bajnokságot, és átvehette az év tehetségének járó díjat.
A 2010-es WTCC évadzáró versenyhétvégén első magyarként világbajnoki nagydíjat nyert. Az összetettben a kilencedik helyen zárta az évet, az újoncok között pedig a legjobbnak bizonyult. Az új esztendőben a csapat a BMW 320 TC-re váltott. Korábban soha nem vezetett hátsókerék-meghajtású versenyautót. Hetvenezren voltak a Hungaroringen, az volt az első WTCC-futam Magyarországon, a hazai közönség előtt második lett Michelisz Norbert. Pályafutása egyik legsikeresebb éve volt a 2012-es esztendő: a Hungaroringen győzött, és még kétszer állhatott dobogóra a szezonban, így összetettben hatodikként zárt. A 2013-as idénynek egy Honda Civic volánja mögött vágott neki – hétszer állt dobogóra, Szuzukában pedig az első futamot megnyerte. Rá egy évre összetettben a hatodikról előrelépett a negyedik helyre. Megelőzte a Honda két gyári versenyzőjét, az olasz Tarquinit és a portugál Monteirót is. 2015-ben Tarquini négy ponttal megelőzte, de nem lehetett elégedetlen az év végi hatodik hellyel. Egy évtized után elköszönt a Zengő Motorsporttól, és a Honda gyári csapatának, a JAS Motorsportnak a versenyzőjeként folytatta tovább. A 2016-os utolsó futam utolsó kanyarjáig úgy állt a helyzet, hogy a legjobb hondásként világbajnoki harmadik lesz, ám végül Monteiro egyetlen ponttal megelőzte. Tavalyelőtt Katarban világbajnoki második lett a svéd Thed Björk mögött. Tavaly a WTCC átalakult, módosított szabályokkal és autókkal folytatódott WTCR néven. A Hyundai Motorsport gyári pilótájaként a BRC Racing Team színeiben versenyzett. Az idei sikersztori csattanójaként a malajziai Sepangban világelső lett összetettben, azaz csúcsra ért.