2008.11.19. 16:46
Elektro Pont garancia – kihez fordulhatunk?
<p>Nyíregyháza - Ahogy arról már beszámoltunk, mind a hetven üzletét bezárta az Elektro Pont műszaki áruházakat üzemeltető vállalkozás.</p>
A nyíregyházán több üzlettel jelenlévő cég gyakorlatilag egyik napról a másikra tűnt el a piacról. A SZON utánajárt, vajon az Elektro Pont üzletek bezárásával ugrottak a garancia-kötelezettségek is?
A témában Rusin Józsefnét és Csapó Istvánt, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Észak-alföldi Regionális Felügyelőség Nyíregyházi Kirendeltség vezető főtanácsosait kérdeztük. Mindenekelőtt tisztában kell lennünk azzal, hogy egy átlagos fogyasztót milyen jogok illetik meg. A termék jellegétől függően beszélhetünk szavatosságról és jótállásról. A szavatossági idő valamennyi fogyasztási cikkre érvényesíthető, a vásárlástól számított két évig. A jótállás esetében egy éves jótállási időről és további két év szavatossági időről beszélhetünk. A jótállás és szavatosság közötti különbség többek között abban nyilvánul meg, hogy ameddig a jótállási idő alatt a fogyasztót nem terheli bizonyítási teher (az elromlott terméket úgy tekintik, hogy már a vásárláskor hibás volt), addig a szavatosságnál mindössze hat hónapig terheli a bizonyítási teher az eladót, ezután, a vásárlónak kell igazolnia, hogy a termék meghibásodása nem rendeltetésellenes használat miatt következett be.
A vezető főtanácsosok úgy vélik, hogy ilyen esetekben a fogyasztók szempontjából az a legcélszerűbb, hogy a jótállásos termékek javítását a jótállási jegyen feltüntetett szervizeknél kérik, a többi esetben pedig, forduljunk a forgalmazó központhoz.
A fogyasztó a termékek meghibásodásával kapcsolatos javításon túli egyéb igényét, a forgalmazónál érvényesítheti. Az Elektro Pont üzletek üzemeltetője az Elektro Computer Zrt. volt. A vezető főtanácsosok azt kérik a fogyasztóktól, hogy a felmerülő minőségi kifogásaikat a forgalmazó következő címére, levélben juttassák el: Elektro Computer Zrt. 6500 Baja, Rudnay u 25.
A levélnek tartalmaznia kell a vásárló elérhetőségét, a vásárlás időpontját, a termék pontos megnevezését, a hiba leírását, illetve azt, hogy a vásárló milyen igényt kíván érvényesíteni. A minőségi kifogás bejelentéséhez csatolni szükséges az igényérvényesítést alátámasztó vásárlást igazoló dokumentumokat, így a beszerzési bizonylatot és a jótállási jegyet, melyeket az ügy lezárásáig célszerű másolatban megküldeni. Az igény lehet javítás vagy csere, illetve ha egyik sem lehetséges a szerződéstől való elállás- a vételár visszafizetése.
A forgalmazónak a levél kézhezvételétől számítva 15 napos elvárható határidőn belül törekednie kell a minőségi kifogás rendezésére. Amennyiben a forgalmazó a felmerült igényünket nem hajlandó teljesíteni, vagy attól eltérő módon teljesít, abban az esetben a fogyasztó a lakóhelye szerinti, gazdasági kamarák mellett működő Békéltető Testülethez is fordulhat, illetve végső soron a szavatossági igény érvényesítése céljából a bíróságon élhet keresettel.
Előfordulhat az is, hogy egy forgalmazó felszámolás alá kerül és a fogyasztónak pénzbeli követelése van, úgy ilyen irányú igényét a felszámolást végző szervezetnél lehet bejelenteni. Az ilyen típusú jogérvényesítés kimenetele azonban, meglehetősen bizonytalan, mivel a felszámolást végző szervezet a követelések kiegyenlítésével kapcsolatban jogszabály által előírt sorrendben tesz eleget. Ez azt jelenti, hogy első körben az állam felé egyenlítik ki a tartozást, s csak ezt követi a magán követelések kiegyenlítése.
Amennyiben az összes út járhatatlannak tűnik, megpróbálhatjuk felvenni a kapcsolatot a terméket gyártó cég hazai központjával, de azt előre kell bocsájtani, hogy ezek a megkeresések nagyon ritkán szoktak eredménnyel zárulni.
Kapcsolódó cikkek:
- Megpecsételődött az Elektropont sorsa
- (Elektro)Pont rosszkor ért véget
- Húsz ember kerül az utcára
- „Elektro-sokk” Nyíregyházán?
-M. István-