2010.07.14. 06:33
Félmillióba kerülhet a rossz villanyóra
<p>Kétszázezer forintos villanyszámlát és háromszázezer forintos büntetést kapott az egyik áramszolgáltatótól egy pécsi család, pedig ők állítják: nem lopták az áramot.</p>
Minden évben több ezer ügyfelet büntetnek meg így; a szolgáltatók szerint, ha elromlik a villanyóra, akkor biztos, hogy tönkretették. Az RTL Híradója által megkérdezett szakember szerint azonban akár egy villámcsapás vagy egy zárlat is okozhat ilyet.
A pécsi család panasza nyomán az E.ON helyszíni szemlét tartott és leszerelték a villanyórát. Megállapították, hogy az óra rossz, túlpörög. Leszerelték, elvitték laborvizsgálatra, ahol azt a megállapítást tették, hogy az órát megmágnesezték - mondta Simonné Kozák Katalin, az egyik lakó.
A család aztán egy-két hónap múlva kapott egy levelet, amiben az állt, hogy szerződést szegtek. A levélhez büntetésként egy 300 ezer forintos csekket mellékeltek. Az asszony azt mondja, ők nem nyúltak az órához, és a szemlén az E.ON sem talált rajta semmilyen sérülést. Az áramszolgáltatónál ennek ellenére biztosak benne, hogy a család lopta az áramot.
Biztosan megmágnesezték az órát
Az órát leszerelése után egy független szakértő vizsgálta meg és teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy megmágnesezték az órát, tehát áramot loptak - mondta Kutas István, az E.ON médiakapcsolati vezetője. A szóvivő szerint minden évben több ezer ügyfélről derítik ki, hogy lopja az áramot és mindenkit megbüntetnek.
Az RTL Híradója által megkérdezett villamosmérnök szerint azonban egy villanyóra elromolhat akkor is, ha zárlatok vannak vagy villámcsapás éri a rendszert.
Ráadásul - a szakember szerint - ha az új órák felszerelésekor vagy átíráskor nem ellenőrzik, hogy jól mérnek-e, az is előfordulhat, hogy szállításkor sérül meg az óra. És akkor is a fogyasztót büntetik meg. Az érintettek az Energia Hivatalnál tehetnek panaszt.
FH