2010.10.21. 15:00
VÖRÖSISZAP - Nem indul újra a vonatközlekedés amíg fennál a gátszakadás veszélye
<p>Nem indul újra a vonatközlekedés az iszapkatasztrófában érintett Ajka és Somlóváráshely között, amíg a térségben fenn áll a további gátszakadás veszélye.</p>
Az említett pályaszakaszon szerdán fejezték be a helyreállítási munkálatokat, de a teljes körű biztonság garantálásig nem indít szerelvényeket a vasúttársaság. Így az utasokat itt továbbra is pótlóbuszok szállítják.
Az iszapömlés miatt súlyosan megrongálódott a vasúti pálya a Budapest-Székesfehérvár-Szombathely vasútvonal egy részén, a másfél méter magasan áradó iszap 1500 méteres szakaszon okozott károkat, de teljesen megrongálódtak a biztosítóberendezések és a felsővezeték-tartó oszlopok is. A helyreállítást nehezíti a levegő portelítettsége, ezért az utasok védelme érdekében október 12-től Somlóvásárhely és Ajka között buszok közlekednek a vonatok helyett. A megnövekedett menetidő és az átszállások miatt változott a Budapest-Székesfehérvár-Szombathely vasútvonal és néhány csatlakozó vonal menetrendje is.
A MÁVINFORM csütörtöki közleményben arról tájékoztatott, hogy amíg fennáll a gátszakadás veszélye, addig nem indulhat újra a vonatforgalom Ajka és Somlóvásárhely között. A MÁV az utasok biztonságára hivatkozva döntött így. Az érintett pályaszakasz helyreállítását egyébként szerdán fejezték be a szakemberek, de a vasúttársaság a teljes körű biztonság garantálásig nem indítja el a szerelvényeit. Az utasokat mindaddig vonatpótló buszok szállítják. A MÁV szerint a biztonságot az iszaptározók és a közelben húzódó Székesfehérvár-Szombathely vasútvonal között megépített védőgát fogja szavatolni. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is állást foglalt amellett, hogy a forgalom csak biztonságos körülmények között induljon meg, és intézkedett a védelmi rendszer mielőbbi kiépítéséről.
A sérült pálya vörösiszappal szennyezett részét egyébként nagynyomású mosással a vágányon járó gépekről tisztították meg, a sínszálakon és a betonaljakon pedig ecettel, illetve gipsszel semlegesítették a szennyeződést. A szakemberek a zúzott kövek bontását nagyteljesítményű gépekkel kezdték meg, de több helyen csak kézi erővel lehetett eltávolítani a sínekről az iszapot. A munkában a katasztrófavédők és a tűzoltók is részt vettek. A vasúttársaságot csaknem 500 millió forintos kár érte.
Október 8-tól a MÁV Zrt. a kormányzat kérésére Devecseren és Tüskeváron - egy esetleges újabb gátszakadás miatt elrendelt kitelepítés esetére - 42 személyszállító kocsit helyezett készenlétbe a lakosság elszállítására.
- Független Hírügynökség -