2011.01.25. 12:13
GfK: a hipermarketekben és a kisebb önkiszolgáló boltokban hagyják a legtöbb pénzt a vevők
<p>A magyar vásárlók továbbra is hipermarketekben és a kisebb önkiszolgáló boltokban költik a legtöbb pénzt élelmiszerre illetve élelmiszerjellegű termékekre.</p>
A boltválasztásnál elsősorban azt veszik figyelembe, hol tudnak jó minőségű és friss áruhoz jutni kedvező áron, illetve hol nagyobb a választék - derül ki a GfK Hungária Shopping Monitor 2010/2011 tanulmányának eredményeiből, amelyeket kedden hoztak nyilvánosságra.
Az eredmények szerint tavalyhoz képest nem változtak azok a tényezők, amelyek befolyásolják a boltválasztást: a vásárlók továbbra is friss, jó minőség, olcsó árut keresnek emellett figyelik a különböző akciókat is. Mindez a válság hatására átalakult tudatosabb fogyasztói magatartásformára utal - derül ki az elemzésből.
A tanulmányban 8 csoportra osztják a vásárlókat. A felső pluszba tartozik a társadalom 4 százaléka. A "felső klasszikba" 2, a befutott értelmiségiek közé 14, a hedonista fiatalok közé 17, a városi alsó-közép rétegbe 7, a munkásosztályba 13, a szegény nyugdíjasok közé 25, az úgynevezett underclassba 18 százalékát sorolták a vevőknek az elemzők. Megállapításiak szerint a felső plusz és a felső klasszik köreiben a minőség és az árszínvonal után az üzlet és környezetének tisztasága áll a harmadik helyen, megelőzve a választék nagyságát. A választék a hedonista fiatalok körében bír a legnagyobb jelentőséggel.
Az üzlettípusok vizsgálatánál megállapították, hogy a magyarországi fogyasztók évek óta a hipermarketekben és a kisebb önkiszolgáló boltokban költik el a legtöbb pénzt élelmiszerre, élelmiszerjellegű termékekre. Az elmúlt 10 évben hol az egyik, hol a másik boltfajta kedveltsége volt magasabb, 2010-ben azonban 7 százalékpontos különbség alakult ki a hipermarketek javára. Ilyen irányú és mértékű eltérés eddig csak 2005-ben volt tapasztalható.
A hipermarketekben történő vásárlások gyakorisága is emelkedett. Amíg 2009-ben a hipermarketek törzsvásárlóinak 29 százaléka hetente többször vagy akár naponta is vásárolt ezekben, addig 2010-ben ez az arány 40 százalékra ugrott. A nagy áruválaszték és a kedvező árak jelentik az ilyen helyek fő vonzerejét.
A szupermarketekben naponta vásárlók aránya valamelyest csökkent 2009-hez képest, azonban lényegesen nőtt a heti többszöri és kis mértékben a heti egyszeri vásárlások aránya. A kis önkiszolgáló boltok a mindennapi bevásárlások legfőbb színterei. A törzsvásárlók 36 százaléka naponta, 57 százaléka hetente többször látogatja az ilyen jellegű boltokat, amelyek elsősorban könnyű elérhetőségük miatt vonzóak.
- Független Hírügynökség -