2011.09.27. 14:00
Az Országgyűlés elfogadta a távhőszolgáltatási törvénymódosítást
Budapest, 2011. szeptember 27., kedd (MTI) - A távhőszolgáltatással összefüggő egyes törvények módosításával az Országgyűlkés megteremtette a távhőtámogatás új rendszerének alapját, a termelő helyett a hőszolgáltató támogatására térve át, az új hőoldali támogatási rendszer 2011. október 1-jén lép hatályba - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az MTI-vel kedden.
Budapest, 2011. szeptember 27., kedd (MTI) - A távhőszolgáltatással összefüggő egyes törvények módosításával az Országgyűlkés megteremtette a távhőtámogatás új rendszerének alapját, a termelő helyett a hőszolgáltató támogatására térve át, az új hőoldali támogatási rendszer 2011. október 1-jén lép hatályba - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az MTI-vel kedden.
A Kormány alapvető célkitűzései közé tartozik, hogy a lakosság terheinek további növekedését megakadályozza a jelenlegi szétszabdalt, átláthatatlan, pazarló és a fogyasztókat indokolatlan költségekkel terhelő távhőszolgáltatási rendszer gyökeres átalakításával - áll a közleményben.
A közlemény szerint a távhőszolgáltatásban az új támogatási rendszer célkitűzése kettős: egyrészről a lakossági távhőárak szinten tartása, valamint a közszolgáltatást nyújtó távhőszolgáltatók ösztönzése arra, hogy a ténylegesen primer energia megtakarítással járó, nagy hatásfokú, fosszilis tüzelőanyag felhasználásán alapuló kapcsolt termelésből vásárolják a távhőt.
A módosítás egy új, társadalmilag igazságosabb támogatási rendszer törvényi kereteit állítja fel, felhatalmazást adva a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy az új rendszert bevezesse. A tervezett távhőszolgáltatási támogatás jogosultjai a külön jogszabályi feltételeknek megfelelő távhőszolgáltató és külön kezelt - elsődlegesen egészségügyi és felsőoktatási - intézmények lesznek.
A törvényi felhatalmazás alapján készülő miniszteri rendelet állapítja majd meg a távhő-szolgáltatási támogatás mértékével, a távhő-szolgáltatási támogatásra való jogosultság feltételeivel, valamint a távhő-szolgáltatási támogatás kezelésével kapcsolatos részletes előírásokat, továbbá az előírások megsértése esetén alkalmazható jogkövetkezményeket.
A sokak számára nehezen kigazdálkodható terhet jelentő rezsiköltségek az elmúlt években gyors ütemben növekvő részt tesznek ki a magyar családok kiadásaiból, ezért az Első Akcióterv és a Széll Kálmán Terv a szociális biztonság erősítése céljából kezdeményezte az állami ármeghatározás bevezetését a lakossági gáz-, villamos energia- és távhőszolgáltatásban is - emlékeztet az NFM.
Kiemelik: a kormány alapvető célkitűzései közé tartozik, hogy a lakosság terheinek további növekedését megakadályozza a jelenlegi szétszabdalt, átláthatatlan, pazarló és a fogyasztókat indokolatlan költségekkel terhelő távhő-szolgáltatási rendszer gyökeres átalakításával.
Tájékoztatásuk szerint a rezsielemek háztartási energiaköltségei, így a földgáz és a villamos áram esetében már jelenleg is biztosított a hatósági árszabályozás és ármeghatározás lehetősége. Az Országvédelmi akcióterv keretében a kormány kezeli a lakosság által fizetett tarthatatlanul magas víz-, szemét- és csatornadíjakat is azok központi hatósági árkörbe vonásával. A tárca megkezdte az új előírások kidolgozását, a szabályozás 2011. november 30-ig készül el, a hatósági árak ezt követően, várhatóan a jövő évtől vezethetőek be.