2016.05.11. 15:41
Szegregáció helyett inkább a szülőket is tanítják
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A magyar közoktatási rendszerben a gyerekeknek esélyük sincs, hogy behozzák az otthonról hozott hátrányaikat. A nehezebb helyzetből induló diákok csak nagyon ritkán tudják ledolgozni lemaradásukat, a szegregáció pedig erre csak ráerősít. Más európai országokban a problémás hátterű tanulókat extra figyelemmel, a szülők bevonásával, vagy mentorok alkalmazásával próbálják felzárkóztatni. Prókai Eszter cikke az Abcúgon.
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A magyar közoktatási rendszerben a gyerekeknek esélyük sincs, hogy behozzák az otthonról hozott hátrányaikat. A nehezebb helyzetből induló diákok csak nagyon ritkán tudják ledolgozni lemaradásukat, a szegregáció pedig erre csak ráerősít. Más európai országokban a problémás hátterű tanulókat extra figyelemmel, a szülők bevonásával, vagy mentorok alkalmazásával próbálják felzárkóztatni. Prókai Eszter cikke az Abcúgon.
Magyarországon a közoktatási rendszer egyáltalán nem tudja vagy alig tudja mérsékelni az otthonról hozott lemaradásokat – derül ki a legújabb PISA-jelentésből. A témában megjelent tanulmányok (például ez) több utat is leírnak, ahogy küzdeni lehetne a lemaradásokkal küzdő gyerekekért. Az egyik ilyen lenne az óvodai ellátás idejének megnyújtása, illetve célzott kisgyermekkori iskola előkészítő programok bevezetése.
A másik, hogy az alacsony iskolázottságú családokban az apákat és anyákat vissza kéne vezetni a munkaerőpiacra, ahol rendszeres és tartós munkát kaphatnának. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen jól megtervezett beavatkozások stabilizálják a családokat, amik a gyerekek iskolai előmenetelének a javulását hozzák magukkal.
A Tárki egyik jelentése szerint az alacsony szocio-ökonómiai státuszú tanulók többsége a világ minden részén az átlagosnál gyengébben teljesít az iskolában. Ugyanakkor a jól működő iskolarendszerek méltányosak, azaz segítik az otthonról hozott hátrányok leküzdését, míg az alacsony méltányossággal működő rendszerekben a hátrányos helyzetű tanulók lemaradása megmarad, sőt, az évek alatt növekszik. Nem véletlenül szerepelt az EU 2010-es céljai között a gyengén teljesítők, a 2020-as célok között pedig a korai iskolaelhagyók arányának csökkentése.
A legjobb közoktatási rendszerekben a diákok tanulmányi eredménye és családi körülményei között már csak gyenge kapcsolat mutatható ki, mert az oktatási rendszer ellensúlyozza az otthonról hozott hátrányokat. Ezekben az országokban célzottan foglalkoznak a hátrányok felszámolásával. A sokat emlegetett finn közoktatási rendszerben például nagy hangsúlyt fektetnek a tanárok kiválasztására, alkalmasnak kell lenniük rá, hogy egyéni fejlesztésekkel, külön órákon segítsék a lemaradó tanulókat. Alaposan és rendszeresen szűrik a tanulókat, ha szükség van rá, felzárkóztató programokat biztosítanak.
Lengyelországban 15 éve indult egy oktatási program, aminek célja a jelentős hátrányokkal induló roma gyerek iskolai felzárkóztatása volt. Felismerték, hogy a romák helyzetének javításához az első lépés, hogy megfelelő oktatást kapjanak. A lengyeleknél ezért a következőket teszik:
Neumann Eszter oktatásszociológus jelenleg Londonban dolgozik a doktori kutatásán. Ő két olyan iskolában is ott volt megfigyelőként, amiben nagyon magas volt a bevándorló gyerekek, köztük kelet-európaiak és a romák aránya. Ő azt látta, hogy a felzárkóztatás egyik legfontosabb része, hogy rengeteg energiát fektetnek az olvasás és szövegértés tanításába. “Amikor ezek a gyerekek 12 évesen beléptek ebbe az iskolába, sokféle tesztet megírattak velük, de a legfontosabb mind közül az volt, ami az olvasási életkort mérte fel. Tehát az, ahogy te olvasol, az megfelel-e az életkorodnak” – mesélte.
- Prókai Eszter | abcug.hu -
Kockafejű alkalmazottakat csinálnak a gyerekekből
A magyar iskolákból kikerülő fiatalok inkább beosztottak lesznek, mint a saját maguk urai, és ennek csak egy része a pénzhiány. Hiába vált az elmúlt tíz évben az Európai Unió egyik legfontosabb oktatási célkitűzésévé a vállalkozói tudat erősítése, a magyar iskolákban ennek nyoma sincs. Miért sikeresebbek ebben is a norvég és dán iskolák, és mi kellene ahhoz, hogy egy cukrász végzettségű fiatal saját boltot merjen nyitni?
Akkor jó egy gimnázium, ha sikerrel mennek külföldre a diákjai
A sikeresség egyik mértékegysége lett a magas presztízsű magyar középiskoláknál, hogy hány diáknak sikerül kijutnia onnan valamelyik nyugat-európai, esetleg észak-amerikai egyetemre. Vannak osztályok, ahol a tanulók fele már jóelőre tudatosan készül a felvételire, és a középiskola mellett jár valamilyen fizetős magániskolába, ahol külföldön is versenyképes tudást és készségeket kap. A felszabadult légkör, a fiatal, külföldi egyetemeken végzett mentor- és tanárgárda joggal teszi vonzó helyekké ezeket az oktatási központokat, ugyanakkor az iskolán belül is egyenlőtlenségeket szülhet, a vidék-Budapest szakadékot pedig tovább erősítheti, ha a fővárosi elit menedékhelyei lesznek a privát oktatási intézmények.