2011.02.05. 10:29
"Ez egy jellemző meghibásodás"
<p>Miskolc - Zöld nyíl: szakértőt vonnak be az új pályán bekövetkezett síntörések kivizsgálására.</p>
Öt síntörést regisztráltak a Tüzér utca és a Soltész Nagy Kálmán utca közötti szakaszon január 31-éig az MVK Zrt. szakemberei az új pályaszakasz használatba vétele óta. (Tudvalevő, a szakaszt nemrégiben újították fel a Zöld nyíl villamosprojektrészeként. A beruházással a Győri kapuig vannak kész, tavasszal folytatják a munkálatokat.) Mindegyik esetben hegesztési környezetben történt a síntörés, melyet ideiglenesen kijavítottak. Mivel az új építésű felépítményrendszerben kialakult síntörés okai összetettek, a vizsgálatba műszaki szakértőt von be a társaság, tudtuk meg a villamosprojekt igazgatóságtól. Hézagnélküli vágányok esetében nagy hőmérséklet ingadozás esetén (24 óra alatt 30-35 °C) nem ritka a síntörés (hegesztéstörés), mondták még, hasonló hírekről számolnak be a Budapesti Közlekedési Zrt. illetékesei is: a BKV villamosvágányaiban tavaly decemberben 43 síntörés történt.
Elhárítják a veszélyt
Kérdeztük, milyen következményei lehettek volna és lehetnek-e a későbbiekben a síntörésnek. Csontos Ágnes, a projektigazgatóság menedzsere elmondta, keresztmetszet törésekről van szó. Részben a villamosjármű vezetők észlelik ezeket, részben pedig az MVK Zrt. szakszolgálata (pályavasúti terület szakemberei) a rendszeres bejárások során. Amennyiben úgy ítélik meg, hogy a törés veszélyezteti a villamosközlekedés üzembiztonságát, akkor sebességkorlátozást rendelnek el (mint például a Bajcsy Zsilinszky utcai vasúti hídnál, ahol 5 kilométer/ óra sebességgel haladhat most a villamos), ezzel elhárítják az üzemveszélyes állapotot. Ahol a hiba jellege nem veszélyezteti az üzembiztonságot, ott nem lesz sebességkorlátozás. Az esetek nagy többségében egyébként még azt sem lehet hallani, fűzte hozzá a projektmenedzser, hogy koppan a sín ha áthalad rajta a villamos.
Mivel a sínt korábban a technológiának megfelelően ágyazták körbe, ha függőlegesen törik el, a sínvégeknek nincs lehetőségük oldalirányban elmozdulni, ezért ez a technológia ( RAFS) pozitív hozadékának tekinthető.
Számítani kell rá
– Csak egyetlen szakaszt (a Tüzér utca- Soltész Nagy Kálmán utca közöttit) említik, mint ahol síntörések fordultak elő. Előfordulhat-e máshol is? – kérdeztük. A válasz szerint gyakorlatilag bárhol lehet síntörés, de eddig csak az említett szakaszon tapasztalták. Viszont nem csak az új szakaszokon, hanem a régi pályán is előfordult ugyanezen időszak alatt, mégpedig az Újgyőri főtérnél, és a Győri kapuban. A miért kérdésünkre azt a választ kaptuk: ez egyfajta velejárója a pályafelújításnak, de az ilyen jellegű meghibásodások nincsenek kihatással a felépítményrendszer állapotára, élettartamára. Ez egy jellemző meghibásodás. Erre számítani kell a pályarekonstrukció során. Ezért kérte be a mérnök a BKV-s statisztikákat is, hogy össze lehessen hasonlítani az adatokat a síntörésekre vonatkozóan, fogalmazott a projektmenedzser.
ÉM-HM
És ha kivitelezői hiba történt? |
Mivel azt is megtudhattuk, hogy csak ideiglenesen javítják a töréseket, firtattuk, biztonságosak lesznek-e így. A válasz igen volt: a teljes javítást a kivitelező tavasszal végzi el: kiváltják a síntörés környezetében lévő síndarabot, a munkavégzés jelentős burkolatbontással járhat. – Ha kiderül, hogy kivitelezői hiba történt, jogosult-e kártérítésre a miskolci önkormányzat? – kérdeztük. Csontos Ágnes szerint mivel a síntörések a garanciális időszak alatt történtek, a szakértői vizsgálat állapítja meg a hiba okát. Ez akkor kezdődhet meg, amikor kibontják a vizsgálatba bevont sínszakaszokat. Addig pedig átvizsgálják a műbizonylatokat, az érintett jegyzőkönyveket és technológiai utasításokat. |
Selyemréti villamosmegálló: így is lehet!
Zöld Nyíl: Várják az állásfoglalást
Zöld Nyíl: Vonalmeghosszabbítás lesz, Ganz villamos nem