Nagyvilág

2011.11.05. 10:41

Oroszországban hivatalosan is megkezdődött a választási kampány

Moszkva, 2011. november 5., szombat (MTI) - Kegyes Csilla, az MTI moszkvai tudósítója jelenti: Oroszországban hivatalosan is megkezdődött a december 4-i parlamenti választásokat megelőző kampány.

Moszkva, 2011. november 5., szombat (MTI) - Kegyes Csilla, az MTI moszkvai tudósítója jelenti: Oroszországban hivatalosan is megkezdődött a december 4-i parlamenti választásokat megelőző kampány.Az orosz Duma, azaz a törvényhozás alsóháza képviselői helyeiért 7 párt verseng. A hatályos törvények szerint mától hivatalosan a sajtóban is megjeleníthetik álláspontjukat, bár, - mint kommentátorok hozzáteszik - eddig is korlátlanul folyt a politikai agitáció országszerte. Erre elsősorban a hatalmon lévő politikai erőnek, az Egységes Oroszország pártnak volt lehetősége.

A négy országos televízió csatorna és rádióállomás adásaiban mind a hét párt egy-egy óra ingyen műsoridőt kap. A 2007-es választásokhoz képest a rendelkezésükre álló médiafelületek száma megnőtt: az "Oroszország Egyes" (Rosszija 1), az "Első Csatorna" (Pervij Kanal) és a "Centrum Televízió" (TV Centr) mellett az "Oroszország 24 (Rosszija 24)" hírtelevízió is ingyen sugározza a pártok választási üzeneteit. A nyomtatott sajtót illetően 12 újság és egy folyóirat áll rendelkezésükre ingyen a fenti keretek között.

Az orosz választási törvény szerint az ingyenes adásidő felét vitákra kell felhasználni. A pártok között október 31-én sorsolással döntöttek a televíziós és rádiós viták résztvevőiről. Ennek eredményeként minden egyes párt tíz alkalommal vitathatja meg nézeteit ellenfeleivel a televízióban, és kilenc alkalommal a rádiókban. Az első ilyen műsorokat november 7-én láthatják és hallhatják majd a választók, mivel a szabályozás szerint csak munkanapokon kerülhet adásba az ingyenes választási műsor.

Az Oroszországi Föderáció törvényei szerint a pártok további felületet vásárolhatnak kampányuk számára. A Központi Választási Bizottság tagja, Maja Grisina közlése szerint 31 televíziós csatorna, 137 napi- és hetilap, illetve 26 internetes híroldal verseng a pártok pénzéért. Ezek valamennyien országos terjesztésűek, mivel a szabályozás csak számukra engedélyezi választási reklám közzétételét. A gyakorlat szerint Oroszországban a pártok élnek is a fizetett politikai hirdetések és véleményközlés lehetőségével, különösen a hajrában.

Igyekezetük nem hiábavaló, ugyanis azok a pártok, amelyek kevesebb mint 3 százalékot érnek el a parlamenti választásokon, az 5 év múlva esedékes megmérettetés előtt már nem lesznek jogosultak a kampányban az ingyenes sajtómegjelenésre.

Az orosz parlamenti választások kampánya december 3-án éjfélig tart. A Duma hatodik ciklusára december 4-én választják meg az új képviselőket. Elemzők szerint ezúttal nem az lesz a kérdés, melyik párt nyeri meg a választásokat, hanem az, hogy a kormányzó Egységes Oroszország milyen arányban győz majd.

- MTI -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!