2018.06.04. 13:19
Trianon - A patak, amely kettészelte Sátoraljaújhelyt
Sátoraljaújhely - Hogyan, milyen érdekből lett egyszerre csak hajózható a Ronyva?
Sátoraljaújhely - Hogyan, milyen érdekből lett egyszerre csak hajózható a Ronyva?
A trianoni diktátum egyik groteszk története a „hajózhatóvá” tett Ronyva, amely így határfolyóként kettészakította Sátoraljaújhelyt. A patak túlsó partján található Szlovákújhely, amely nevében is őrzi eredeti hovatartozását.
Ronyva-legendák
A legenda szerint az I. világháború után a Magyarország és Csehszlovákia közötti határ megállapításakor a patakot annak érdekében tették meg határfolyónak, hogy a túlparton futó Kassa–Csap-vasútvonal teljes egészében a határ túloldalára kerüljön, és biztosítsa a kisantant országok közötti kapcsolatot.
Ennek következtében Sátoraljaújhely gyártelep-vasútállomása, de a város villanytelepe is Csehszlovákiához került.
1924-ben alakult ugyan egy magyar-csehszlovák vegyes bizottság egyféle határkorrekció elvégzésére, de az csak a városi vízmű telepét adta vissza.
Egy másik legenda szerint, amelyet Ablonczy Balázs említ Trianon-legendák című könyvében, amikor kijött az antant-bizottság felmérni a környéket, a csehek tüzet gyújtottak a Ronyva partján, pokrócot lengettek felette és azt mondták a franciáknak és a briteknek, hogy ott megy egy gőzhajó.
A Revíziós Liga idegen nyelvű, fényképes brosúrában mutatta be a békeszerződés képtelen helyzeteit: a szétszabdalt majorokat, utakat, birtokokat. Itt szerepel egy kép a Ronyvában fürdő gyerekekkel és egy kutyával, aminek a feje Magyarországon, de a farka már Csehszlovákiában van.
A sors iróniája, hogy 2010 nyarán az árvizek Sátoraljaújhelyet sem kímélték, akkor a kiöntött Ronyva valóban hajózható volt, néhol még a környező utcákban is csónakokkal közlekedtek pár napig.
A gyaloghatár
A Ronyva a mai napig határvonalként szerepel Magyarország és Szlovákia között.
A Rákóczi úti határátkelő a nyolcvanas évek közepéig az egyetlen határállomás volt Sátoraljaújhelyen. A város határában megépült közúti átkelő megnyitása után került fel a Ronyva-hídra a kerítés, és onnantól kezdve csak gyalogosan, vagy kerékpárral lehetett átmenni Szlovákújhelybe. Ekkor terjedt el a helyiek körében a gyaloghatár elnevezés.
Dankó Dénes, Sátoraljaújhely alpolgármestere az újhelyiek többségéhez hasonlóan őriz emlékeket a gyaloghatárról.
– Fiatalabb koromban néha átjártunk a barátaimmal sörözni a szlovákújhelyi vasútállomáson lévő vendéglőbe, ami a gyaloghatártól pár méterre található. Csupán azért, mert a szlovák oldalon sokkal olcsóbb volt. Nagyon észnél kellett lennünk, mert a határ csak este 10-ig volt nyitva, ha egy perccel is később értünk oda, akkor kerülhettünk a közúti határ felé, ami jó öt kilométeres séta volt.
A szlovákújhelyi viszonylagos olcsóság az ottani üzletek forgalmát is fellendítette egy időben.
Amikor hazánk csatlakozott a schengeni övezethez, rögtön lebontották a kerítést, de a szlovákok beton virágládákat- és behajtást tiltó táblákat helyeztek ki, így továbbra is csak gyalogosan vagy kerékpárral lehetett a hídon átkelni. Közel négy év után módosították az államközi szerződéseket, ismét közúti híd besorolást kapott az átkelési pont, elvégezték a felújítási munkálatokat, így 2011 nyarán hivatalosan is megnyithatták a gépjárművek előtt azt az átkelőt.
ÉM-BG