Sport

2013.03.22. 11:29

Felgyorsult Forma-1

Idén is rendkívül hosszú Forma-1-es szezonnak nézünk elébe, így lehetséges, hogy alig kezdődött el a szezon az Ausztrál Nagydíjjal, máris itt a malajziai futam a hétvégén. A csapatok Ausztráliából azonnal Malajziába repültek, hogy a 2013-as világbajnokság második és egyben időjárás szempontjából legkiszámíthatatlanabb futamára felkészüljenek. A csapatok Ausztráliában már megtapasztalhatták az anyatermészet csalfaságát, így felkészültebben állnak a hétvége elé.

Idén is rendkívül hosszú Forma-1-es szezonnak nézünk elébe, így lehetséges, hogy alig kezdődött el a szezon az Ausztrál Nagydíjjal, máris itt a malajziai futam a hétvégén. A csapatok Ausztráliából azonnal Malajziába repültek, hogy a 2013-as világbajnokság második és egyben időjárás szempontjából legkiszámíthatatlanabb futamára felkészüljenek. A csapatok Ausztráliában már megtapasztalhatták az anyatermészet csalfaságát, így felkészültebben állnak a hétvége elé.

Bár elég gyakori az eső a maláj futam során, a csapatok mérnökei mégsem ezzel, hanem a nagy forrósággal foglalkoznak leginkább. A nagy hőség miatt ugyanis meg kell oldani a versenyautók extra hűtését. Az autókat a szerelők próbálják meg felkészíteni erre a kemény tesztre. A melegben különösen a motornak és az abroncsoknak jut nagy szerep.

Az eső szerepét botorság lenne lekicsinyelni Malajziában. 2009-ben 31 körösre kellett rövidíteni a futamot mivel hatalmas eső szakadt a pályára és mikor járhatatlanná vált a pálya, félbeszakították a versenyt. Míg 2011-ben száraz időben zajlott a futam, addig tavaly ismét meghatározó szerepe volt az esőnek a verseny végkimenetele szempontjából. 2012-ben az időjárás okozta kaotikus futamon nagy meglepetésre az addig igencsak gyengélkedő Fernando Alonso vezette Ferrari ért célba elsőként. Az ezüstérmes helyre sem várt pilóta állhatott fel, a sauberes Sergio Perez. Lewis Hamilton nem tudta győzelemre váltani rajtelsőségét, s csak harmadik lett.

Nagyon kiszámíthatatlan az időjárás a forró-párás Malajziában. A hőmérséklet 32-40°C között mozog, míg a levegő páratartalma megközelíti a 80%-ot. Ez emberre és gépre egyaránt nagyon nagy terhet ró. A pilóták ezért amint megérkeznek a helyszínre azonnal elkezdenek tréningezni, vagy éppen a tengerparton pihenve próbálnak akklimatizálódni. Sokan a konditeremben izzasztják magukat, hiszen jobb kondícióval jobban átvészelhető az extrém körülmények között tartott futam.

Sokak szerint a Forma-1-es szezon most kezdődik csak el igazán. A melbourne-i ugyanis egy utcai pálya volt, viszont a malajziai már egy versenyzésre épített aszfaltcsík. A malajziai pálya nagyon különböző az ausztráltól és kihangsúlyozza az autók különböző dinamikai minőségét, főleg a hosszú és gyors kanyarokban. Emiatt itt jobban érvényesülhet majd a DRS az autókon és a sokszori kerékcserék is megkeverhetik a mezőnyt.

Három világbajnok állhatott az ausztrál dobogón: Kimi Raikkönen, Fernando Alonso és Sebastian Vettel. Talán a Lotus sikere volt a legváratlanabb az első futamon, de szinte biztos, hogy a topcsapatok érik el a sikereket Malajziában is. Alonso ráadásul a tavalyi eső nehezítette futamon is nyert, így most biztosan szeretné második helyét elsőre váltani Szepangban.

„Nagyon nehezen indult a szezon számunkra két éve és tavaly is. Az idei év azonban más. Sokkal optimistábbak vagyunk. Az autó nagyszerűen vezethető, versenyképesek vagyunk, nagyon érdekes szezon elé nézünk.” – szögezte le a Ferrari spanyol pilótája.

A legnagyobb negatív meglepetést talán a McLaren okozta Ausztráliában, amely csak szenvedett. Még magát a csapatot is meglepte, hogy mennyire nem tudták autói tartani a tempót az éllovasokkal. Bár sokan úgy gondolták, hogy a wokingiak áttérnek tavalyi jól teljesítő autójuk továbbfejlesztett változatához, de ezt a csapatnál cáfolták. Úgy gondolják az angol-német istállónál, hogy a legjobb megoldás maradni a 2013-as autónál és megkeresni az eredménytelenség okát.

Az év favoritjaként induló címvédő Sebastian Vettel nem hozta a formáját Ausztráliában, a csapat abroncsstratégiájának köszönhetően. Az abroncsválasztás viszont meghatározó szerepű lesz az év többi versenyén is, így a csapatnak össze kell szednie magát. A csapatvezető Christian Horner szerint felül fognak kerekedni ezen a nehézségen és a tény, mely szerint Mark Webber gumijai kevésbé koptak, mint Vettelé, rávilágít az autók beállításának fontosságára.

A verseny és a pálya

Az 56-körös Malajziai Nagydíj március 24.-én délelőtt 9-kor, maláj idő szerint 16 órakor veszi kezdetét a szepangi pályán. A pálya hossza: 5,543 km, a teljes versenytáv 310,408 km. A pályarekordot még mindig Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből, ideje 1 perc 34,223 másodperc.

A pálya gyors részekből és széles és hosszú kanyarokból áll, így nagyon próbára teszi az autók és pilóták teherbírását. Miután ez a pálya a versenynaptár egyik legszélesebb pályája, sok lehetőséget ad a pilótáknak az előzésre, főleg a hátsó egyenes végén lévő kanyarban. Így nem véletlenül a pilóták egyik kedvence a pálya ezen része.

2012-ben Ferrari Bull-siker született Fernando Alonso révén. A spanyol pilóta ideje 2:44:51.812 volt. A második helyezett Sergio Perez (Sauber) lett. A bronzérmes helyen a McLarennel versenyző Lewis Hamilton ért célba.

(Forrás: Amber PR)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!