2020.07.11. 13:00
Nosztalgia, villamossal
Kigördült a remízből a sárga Tátra a miskolci villamosközlekedés születésnapján.
Fotó: Kozma I.
Pénteken ünnepelte a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. a helyi villamosközlekedés 123 éves évfordulóját. Ebből az alkalomból úgy tervezték, hogy kigördül a remízből a piros „bécsi” (SGP) és a sárga Tátra villamos is. Technikai okokból az SGP villamos később teszi majd meg az ünnepi köröket.
Ezeknek a szerelvényeknek a közlekedtetésével azokra szeretne emlékezni Miskolc közlekedési vállalata, akik 1897. július 10-én lehetővé tették és elindították a villamosközlekedést Miskolcon.
Villamosünnep Miskolcon Tátra villamos Diósgyőrben
Fábián hosszú évek óta nem utazott villamossal – megjegyzi: az autós életmód el is kényelmesítette –, azonban most barátaival úgy döntöttek, mennek egy nosztalgiakört a régi járművekkel.
Gabriella némiképp szomorúan konstatálta, hogy csak később közlekedik a „bécsi villamos”, hiszen pont annak bizonyos járatához kötötték személyes emlékek. Így barátjával a Tátrával mentek egy kört, de mindenképp szeretné megejteni a kedvenc piros villamosos múltidézést is – fejti ki reményeit.
Így kezdődött
Miskolcon az első villamos 1897. július 10-én indult meg, a mai 1-es villamossal megegyező vonalon, egy vágányon. A sikerén felbuzdulva a város erre merőlegesen újabb, szintén egyvágányos villamosvonalat épített. Ezt jóval kevésbé használták ki, emiatt megszüntetése már négy hónap múlva felmerült, de 1960-ig nem került rá sor, sőt 1910-ben Hejőcsabáig meg is hosszabbították.
A vasgyár munkásai kérésére a Tiszai pályaudvar–Verestemplom villamosvonal folytatásaként kiépült a Verestemplom–Vasgyár vonal is. 1906-ban sikerült a két vonalat egyesíteni, innentől átszállás nélkül el lehet jutni a pályaudvartól a Vasgyárig.
1909 után ezt a vonalat kétvágányúsították, először csak a Tiszai pályaudvar és a Városház tér között. Új villamosvonal 1951-ben épült, egy egyvágányos szárnyvonal a DVTK-stadion mellől a Nehézszerszámgépgyárig. Legutóbb 2010–2012 közt fektettek le új villamossíneket, amikor a Zöld nyíl program keretén belül a villamospálya rekonstrukcióját követően Majláth városrészig meghosszabbították az 1-es villamos vonalát.
A villamosvonal-hálózat hossza 12 kilométer volt sokáig, majd 1,5 kilométerrel meghosszabbították a Zöld nyíl keretén belül. A megállók közti átlagos távolság
a villamoshálózaton 0,75 kilométer.
(A borítóképen: Sokáig ez volt „a” villamos Miskolcon. Pénteken újra utazni lehetett rajta)
Kapcsolódó cikk: