2010.06.27. 16:26
Vettel nyerte az Európa Nagydíjat
<p>Sebastian Vettel nyerte az Európa Nagydíjat, a második helyen Lewis Hamilton ért célba.</p>
A harmadik Jenson Button lett, azonban a McLaren pilótáját és több, másik versenyző biztonsági autós fázis alatt történt eset miatt vizsgálják. A Red Bullos Mark Webber hatalmas balesetet szenvedett.
Nézze meg a baleset videóját ide kattinva!
Ismét tökéletes időjárás fogadta a nézőket a valenciai kikötőben vasárnap délután. Vettel Malajzia után szerzett ismét pole pozíciót és a német pilóta első győzelmére készült Sepang után, habár csapattársától, Mark Webbertől nyílt támadásra számíthatott a rajtrács második helyéről.
Vettel lassú felvezető kört teljesített, a mezőny vége három perccel a 14 órás rajtidő után foglalta el helyét a rajtrácson, habár az Európa Nagydíj mezőnye tisztán elrajtolt, áthaladtak a gyors egyes kanyaron és a szűk, kettes felé közeledtek.
Vettel állt azélen, Webber szörnyű rajtott vett; Hamilton az egyes kanyarnál megelőzte és az ausztrál pilóta Alonsóval szemben is helyet veszített a második kanyarban, amelyben az első két helyezett is ütközött. A kör további résében Webber ismét szélesen vett egy kanyart és a kilencedik helyre csúszott vissza.
Az első körben sérülést szenvedő Jarno Trulli Lotusa a negyedik körben állt ki a boxba, majd két kör hátránnyal tért vissza a pályára, mivel a csapatnak még a sebességváltó hibáját is meg kellett javítania; habár a verseny elején beragadtak a fokozatok, végül három kör hátránnyal zárt a győztes mögött, az olasz pilóta elégedett volt autója kezelhetőségével az utolsó körökben.
A meghatározó pont a mai versenyben a kilencedik kör volt. Webber két körrel korábban állt ki a boxba, megpróbálta az új gumikkal behozni lemaradását; azonban az ausztrál pilóta autóján a bal első kerék nem jött le a boxkiállás során, így a Red Bull a mezőny végére került és a Lotusos Heikki Kovalainennel harcolt a pozícióért.
A 17-es, hajtűkanyarhoz közeledve a hírhedt bal első gumi hozzáért a Lotus jobb hátsó abroncsához, Webber autója a levegőbe emelkedett, teljes 360 fokos bukfencet mutatott be és a gumifalba ütközött, miután egy reklámtáblát is kettészakított. A baleset, mely után Webber csodálatos módon két lábon távozott, hasonló volt, mint a GP2-es versenyen Josef Kral által elszenvedett ütközés.
Szükségtelen elmondani, hogy a biztonsági autót a pályára küldték azért, hogy a Red Bullt és a törmeléket eltakarítsák a pályáról. Amint a biztonsági autó a pályára hajtott Lewis Hamilton megelőzte a Mercedes-Benz autót. Hamilton előtte gondolkozott mit csináljon, végül az előzés mellett döntött, a biztonsági autó azonban mindkét Ferrarit belassította; Fernando Alonso az eset után kiszólt csapatrádión a boxba, később Hamilton az előzésért boxutca áthajtásos büntetést kapott, de hihetetlen módon, sikerült megtartania második helyét, amint visszatért a pályára.
A kaotikus boxutcai munka drámai változást hozott; Kamui Kobayashi a harmadik helyre került, a japán pilóta úgy döntött, nem áll ki a boxba, Felipe Massa a 17. helyre esett vissza, miután Alonso mögött a boxban várakoznia kellett.
Michael Schumacher is katasztrofálisan szerepelt, két körrel korábban állt ki a boxba, de várnia kellett a boxutca végén, míg a piros lámpák kialszanak, ezzel a mezőny végére került; a hétszeres világbajnok, aki több leggyorsabb kört teljesített a verseny későbbi szakaszában a szuperlágy gumikon, végül tesztjét a 16. helyen fejezte és egymás után második versenyén nem szerzett pontot.
A harmadik helyen haladó Kobayashinak sikerült maga mögött tartania a világbajnok Jenson Button - ez segített Hamilton számára megtartani második helyezését büntetése után -, míg Alonso sikertelenül próbálkozott előzéssel a mezőnyben, addig Button dobogós helyre lépett előre, amint a japán pilóta végül az 56. kör végén kiállt a boxba.
Az élen Vettel nem veszítette el a fejét, habár a német pilóta majdnem elveszítette vezető helyét, a célegyenesre rávezető kanyarnál, azt követően, hogy a biztonsági autó kiállt. Azonban, Hamilton boxutca áthajtásos büntetése segítette Sebastiant, mivel a brit pilótát - aki 11 másodperces hátrányát 6.4 másodperc alá szorította az utolsó nyolc körre - Senna és Glock is feltartotta, ők ketten ütköztek, a Hispania pilótájának autóján az első szárny törött el, Glock Virginje hátsó defektet kapott.
Amint Kobayashi kiállt a boxba, Button bebiztosította a McLaren kettős dobogós helyezését, a 2009-es győztes, Rubens Barrichello idei legerősebb hétvégéjén a negyedik helyet szerezte meg a Williamsszel. Csapattársa, Nico Hülkenberg kiesett, autója felmelegedett és valószínűleg az 50. körben motorprobléma miatt kényszerült kiállni a pontszerző helyről. A német pilóta miután kiszállt az autóból bosszúsan a gumifalba rúgott.
Robert Kubica és Adrian Sutil csendes délutánján az ötödik és hatodik helyen ért célba, habár Kobayashi - a friss szuperlágy gumikkal - a pillanat embere volt, megelőzte Alonso Ferrariját és Buemi Toro Rossóját is, megszerezte előtt a nyolcadik, majd a hetedik helyet, két kör alatt; bátor előzési manőverét a verseny utolsó kanyarjában hajtotta végre.
Az utolsó kanyarban történt előzés ellenére Buemi négy pontot szerzett egymás után második alkalommal, habár a frusztrált Ferrari - amely sokat várt a komoly fejlesztésektől - csak két pontot szerzett Alonsóval. Pedro de la Rosa a másik Sauberrel a pilóta hazai versenyén szintén pontot szerzett.
Azonban a délután, amelyen a tizenegyes kanyarnál egy üveg gurult a pályán (és végül egy bátor pályabíró szedte azt össze) még nem ért véget, az utolsó csavart az Európa Nagydíj végeredményébe a versenybírák tehetik. Kilenc pilótát vontak vizsgálat alá és mindegyikőjüket megbüntethetik, mivel túl gyorsan mentek a biztonsági autós fázis alatt. Button (3.), Barrichello (4.), Kubica (5.), Sutil (6.), Buemi (8.), de la Rosa (10.), Petrov (11.), Liuzzi (13.) és Hülkenberg (kiesett) vár a bírák döntésére.
Ami biztos, Vettel az Európa Nagydíjon pályafutása hatodik győzelmét aratta, a világbajnoki pontversenyben pedig Webber és Alonso elé került.
A Brit Nagydíjat az átalakított silverstone-i pályán két hét múlva rendezik.
Az Európa Nagydíj végeredménye:
Hely | Versenyző | Csapat | Idő/Hátrány | Körök | |||||
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h40:29.571 | 57 | |||||
2 | Lewis Hamilton | McLaren | +5.042 | 57 | |||||
3 | Jenson Button | McLaren | +7.658 | 57 | |||||
4 | Rubens Barrichello | Williams | +20.627 | 57 | |||||
5 | Robert Kubica | Renault | +22.122 | 57 | |||||
6 | Adrian Sutil | Force India | +25.168 | 57 | |||||
7 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber | +30.965 | 57 | |||||
8 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | +31.299 | 57 | |||||
9 | Fernando Alonso | Ferrari | +32.809 | 57 | |||||
10 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber | +42.414 | 57 | |||||
11 | Vitaly Petrov | Renault | +43.287 | 57 | |||||
12 | Nico Rosberg | Mercedes | +44.382 | 57 | |||||
13 | Tonio Liuzzi | Force India | +45.890 | 57 | |||||
14 | Felipe Massa | Ferrari | +46.621 | 57 | |||||
15 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +48.239 | 57 | |||||
16 | Michael Schumacher | Mercedes | +48.826 | 57 | |||||
17 | Lucas di Grassi | Virgin | +1 kör | 56 | |||||
18 | Timo Glock | Virgin | +2 kör | 55 | |||||
19 | Karun Chandhok | HRT F1 | +2 kör | 55 | |||||
20 | Bruno Senna | HRT F1 | +2 kör | 55 | |||||
21 | Jarno Trulli | Lotus | +4 kör | 53 | |||||
Kiestek | |||||||||
Nico Hülkenberg | 49.körben | ||||||||
Mark Webber | 8.körben | ||||||||
Heikki Kovalainen | 8.körben |
Forrás: formula.hu