2019.06.12. 10:31
Hétvégén rendezik meg az Európai Kerti Vasutak Találkozóját
A látogatók dízel- és gőzmozdonyok kicsinyített másolatainak a felvonulását láthatják majd, sőt föl is ülhetnek azokra.
Budapest, 2012. szeptember 8. A MÁV 394-es sorozatú gõzmozdonyát mintázó, 1:4-es méretarányú, Szilvi nevû modellje halad szerelvényével a kerti vasutak találkozóján a Magyar Vasúttörténeti Parkban 2012. szeptember 8-án. A modell eredetije a Szilvásváradi Erdei Vasúton nosztalgiamozdonya. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Forrás: MTI
Fotó: Máthé Zoltán
Az elmúlt 13 évben számos európai ország és egyesület képviseltette magát a fesztiválon, idén szlovén, horvát és német résztvevők dízel-, gőz- és elektromos mozdonyait lehet megtekinteni az apró sínpályán szombaton és vasárnap – közölte a budapesti Vasúttörténeti Park.
A kismozdonyok mellett a múzeum interaktív szolgáltatásait is ki lehet majd próbálni, így a látogatók utazhatnak nagy gőzmozdonyon, lóvasúton, sínautóban vagy akár hajtányon is.
A park első igazi nagy projektje a kerti vasút megépítése volt, amelynek ötletét egy nemzetközi kitekintés adta, hiszen több szomszédos ország múzeuma is rendelkezik hasonló vasutakkal.
A Vasúttörténeti Park 2006 áprilisában kezdte el kiépíteni saját kisvasútját, amely augusztus közepére készült el. A 358 méteres pálya próbaúti szerelvényén a kerti vasutat építő interaktív csoport tagjai utaztak elsőként. A rákövetkező években folyamatosan zajlottak a fejlesztések, így 2010 és 2015 között elkészült az új, 644 méter hosszú szakasz, a nagykör két műtárggyal, egy 10 méter hosszú Y-alagúttal, és a kerti tavon átívelő hegesztett acél szerkezetű vasúti híddal.
A kerti vasút első járműve a 203,001-es pályaszámú működőképes gőzmozdonymodell volt, amelyet Prause Gyula öntőminta-készítő asztalosmester örököseitől vásárolt meg a Vasúttörténeti Park. 2008-ban mutatkozott be egy új mozdony, a kerti vasút műhelyében épült M44-es BoBo, valamint 2013-ban a Vasúttörténeti Park adományozás révén megvásárolta a MÁV 394-es sorozatú keskeny-nyomközű gőzmozdonyának 1:4-es méretarányú működőképes modelljét, a Szilvi becenévre hallgató kismozdonyt, amely azóta is a rendezvények egyik főszereplője.
Az európai kerti vasutak nemzetközi seregszemléjét először 2006-ban, a kerti vasút megnyitásának évében rendezték meg osztrák és német vendégmozdonyokkal.
Borítókép: A Szilvi nevű modell halad szerelvényével a kerti vasutak találkozóján a Vasúttörténeti Parkban 2012. szeptember 8-án