2009.12.12. 09:28
Jegyzet: Üdítő
<p><EM>Szilágyi Tibor<br /> „Üdítő” című<br /> programjában idézte meg a kezdő<br /> Gálvölgyit, aki még anno az akkor<br /> tehetségkutató műsorokban lépett<br /> először közönség<br /> elé... </EM><STRONG>Boda István<br /> jegyzete</STRONG></p>
Ma, kétségtelenül egyik legismertebb
szereplője
színésztársadalmunknak
Gálvölgyi János.
Amiből nem következik, hogy a
garnitúra ostorhegyese is, a
középmezőnyben való
poroszkája azonban az erős
médiahátszéltől roppant
mutatósnak tűnik. A televízió
olyan megkülönböztetetten mutatja, hogy
az óvatlan néző kénytelen
kapitulálni fontossága előtt.
Hajlama és képessége
elsősorban a szórakoztató műfaj
felé terelte, s ma már benne van abban a
skatulyában, ami a
népszerűség
glóriájától ékes,
miközben eltolja az alkotó
számára legfontosabb
lehetőségektől. Érzésem
szerint önmaga ellenére lett olyan figura,
aki mindenkor a taps hangerejével
kacérkodik, s ha nem kapja meg nap mint nap,
közel kerülhet a
kétségbeeséshez. Ezért
ül ki hétről hétre a
kereskedelmi csatorna kirakatába, s mondja a
bárgyú szófordulatokat a veretes
csapat nagy megelégedésére. A
„mosolygép” meg vissza is jelez, s a
spontán hahoták úgy feslenek ki,
mint késő őszutóban a
krizantémbokrok. A
„népszerűség”
tehát folyamatosan biztosítva van, s
ilyenformán nem kell arra az
erőfeszítésre és
lélekküzdelemre szorítkoznia, ami
minden nagy teljesítmény
művész-passiója.
Most, a közszolgálatin is láthattuk
a színészpálya
előzményeit. Szilágyi
Tibor
„Üdítő”
című programjában idézte meg
a kezdő Gálvölgyit,
aki még anno az akkor
tehetségkutató műsorokban
lépett először
közönség elé. Az
„utánzás” friss
hangvételével lopta be magát a
zsűri s a nézők szívébe,
s kétségtelenül remek
ráérzéssel karikírozta az
akkori „nagyok”
jellemvilágát. Nemcsak hangsúlyaik
rejtett fonákját mutatta fel, pontosabban
szólaltatta meg, de mögé
látott manírjaiknak, tartásuk,
játékuk eltúlzott
egyediségének is. Magam is
szívesen emlékszem azon
Gálvölgyire s akkor
még hajlékony és finom
alakjára, amit, mondjuk meg
őszintén, azóta
túlsúlyba fordított az idő.
Közhely, harmincon túl mindenki
felelős a saját arcáért.
Színész, művész
különösen is. Mert a felesleg, ami
ránk rakódik, nem a felesleg
hibája. A testi kondíciót ugyanis
a lélek igazolja vissza elsősorban. S erre
érdemes odafigyelni…
– Boda István
–