2021.03.11. 09:11
Indul a szezon, egyre több mezőgazdasági gép lesz az utakon
Indulnak a tavaszi munkálatok a földeken, ezért a közutakon is egyre gyakrabban bukkannak fel mezőgazdasági járművek, gépek – figyelmeztetett az agroinform.hu csütörtöki közleményében.
Galgaguta, 2020. április 17. Ütközésben összetört személygépkocsi a Nógrád megyei Galgagután 2020. április 17-én. Az autó egy traktorral ütközött, majd felborult. Az autóban négyen utaztak, egyikük beszorult a jármûbe, és bár a berceli tûzoltók feszítõvágóval kimentették, a helyszínen életét vesztette. Hárman könnyebben sérültek meg a balesetben. MTI/Mihádák Zoltán
Forrás: MTI
Fotó: Mihádák Zoltán
„Mivel a rendőrség nem tart nyilván olyan adatsort, amely külön a mezőgazdasági járművek baleseteire vonatkozik, az Agroinform.hu az olvasói körében végzett felméréssel tárta fel e balesetek főbb jellemzőit” – írta a mezőgazdasági portál.
A honlap kutatása szerint a közutakon ismét nagy számban megjelenő
mezőgazdasági gépekkel történő balesetek 67 százalékáért részben vagy teljesen a másik résztvevő fél a felelős, e balesetek 13 százaléka jár súlyosabb sérülésekkel.
A beérkező több száz válasz alapján kiderült, hogy a balesetben részt vevő mezőgazdasági jármű legtöbbször – az esetek 73 százalékában – traktor volt (a traktorok négyötöde valamilyen kapcsolt munkagéppel közlekedett), 7 százalék mezőgazdasági tehergépkocsi, a többi esetben egyéb mezőgazdasági munkagép volt részese az eseménynek – írták.
A balesetek az év minden hónapjában előfordultak, de nem meglepő módon
számuk leginkább márciusban, a július-augusztusi időszakban és októberben emelkedett az átlagos havi érték fölé
- tették hozzá.
Közölték azt is, a mezőgazdasági járművekkel történt közúti balesetek szerencsére az esetek 64 százalékában nem jártak személyi sérüléssel, és 23 százalékuk is csak könnyű sérüléssel járt. Súlyos, maradandó sérüléssel 10 százalékuk végződött, további 3 százalékuk esetében a sérülések halálhoz vezettek.
A balesetek 33 százalékában a mezőgazdasági járművet vezető, míg 54 százalékában a másik résztvevő jármű sofőrjének felelősségét állapították meg. 13 százalékban ez a felelősség megoszlott a felek között.
A felmérés adatai szerint
a balesetek 37 százalékának oka a nem megfelelően megválasztott sebesség volt, további 28 százalékuk a jellemzően lassan közlekedő mezőgazdasági járművek előzése során következett be.
A válaszok 13 százaléka a mezőgazdasági jármű műszaki hiányosságát, 7 százaléka a nem megfelelő kivilágítást, 6 százaléka pedig az ittas, bódult állapotban történt vezetést teszi a baleset fő okává – áll a közleményben.
Borítókép: ütközésben összetört személygépkocsi a Nógrád megyei Galgagután 2020. április 17-én. Az autó egy traktorral ütközött, majd felborult