2022.07.15. 13:40
Közel 14 milliárd forintból újultak meg duzzasztóművek és zsilipek országszerte
A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) közel 14 milliárd forintos forrásából három duzzasztómű és négy zsilip újult meg Magyarországon - közölte a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság sajtóreferense.
Laczi Zoltán tájékoztatása szerint a "Nagyműtárgyak fejlesztése és rekonstrukciója" című vízügyi beruházás a Széchenyi 2020 programon belül, az Európai Unió és a magyar állam társfinanszírozásában, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és 6 területi vízügyi igazgatóság közreműködésével, több mint 13,8 milliárd forintból valósult meg.
A beruházás részeként felújították és korszerűsítették a bajai Deák Ferenc-zsilipet, a dunakiliti és a nicki duzzasztóművet, a budapesti Kvassay-hajózsilipet, a Kiskörei vízlépcsőt, valamint a Góri tározó zsilipjét és Tiszavasvárinál a Nyugati-főcsatorna beeresztő műtárgyát.
A szóvivő közölte: az MBH-HÍD Konzorcium által elvégzett rekonstrukciókra azért volt szükség, mert az érintett vízügyi létesítmények jelentős részénél elengedhetetlenné vált a korszerűsítés.
A felújított zsilipek és duzzasztók alapvetően befolyásolják Magyarország vízgazdálkodását, állapotuk megőrzése, javítása nélkülözhetetlen a biztonságos üzemeltetésükhöz és hatékonyabb, gazdaságosabb működtetésükhöz - tette hozzá.
A fejlesztés eredményeként a hét létesítmény továbbra is képes lesz ellátni jelentős térségi szerepét az árvízvédelem, az ivó- és öntözővíz biztosítása, az energiatermelés, a hajózás, valamint a szabadidős és rekreációs célú hasznosítás terén
- húzta alá.
Kitért arra is, hogy a beruházássorozat csütörtöki ünnepélyes átadásának helyszíne az idén 49 éves Kiskörei vízlépcső volt, ahol a duzzasztóművön, a hajózsilipen és a hullámtéri duzzasztóművön is felújították a vasbeton felületeket, a fémszerkezeteket, továbbá a gépészeti és a villamos berendezéseket.
Megtörtént a pillérek, a darupálya, a nyílások, a pillérhelyiségek, a hajózsilip és a hídszerkezet betonfelületeinek javítása és korrózióvédelme, a dilatációs egységek cseréje, valamint részben megújult az üzemi híd útburkolata. Kicserélték a vízlépcső szegmenstábláinak támcsapágyait, hidraulikus munkahengereit, tápegységeit, csővezetékeit és szelepeit. A kivitelező ugyancsak elvégezte a hajózsilip berendezéseinek és szerelvényeinek cseréjét és a hullámtéri duzzasztómű elzáró szerkezeteinek felújítását.
Megújultak az elektromos berendezések is: korszerűsítették a vezérlőrendszert, a kommunikációs kábelhálózatot, az üzemirányító számítógépeket és programokat, a szünetmentes tápellátást, a hullámtéri duzzasztómű transzformátorállomását és modern térvilágítást kapott az üzemi híd. A beruházás része volt a duzzasztóművön, a hajózsilipen és a hullámtéri duzzasztóművön lévő daruk felújítása, korrózióvédelme, távvezérlő és biztonságtechnikai berendezéseinek korszerűsítése - mondta Laczi Zoltán.
Borítókép: A Deák Ferenc-zsilip Baján, 2020. augusztus 27-én. MTI/Sóki Tamás