2024.05.09. 07:00
Kipróbáltuk az E-bike-ot: Lássuk mitől népszerű...
Bejárhatunk vele a munkahelyre úgy, hogy utána nem kell lezuhanyozni, teljes ruházatot cserélni.
Igazán népszerű az elektromos hajtású kerékpár
Fotó: Getty Images
Az elektromos rásegítéssel ellátott pedelec (E-bike-ként is emlegetett) kerékpárok népszerűsége óriásit nőtt az elmúlt években, ma a legnépszerűbb kerékpártípus az EU-ban. Várhatóan néhány éven belül több ilyen típusú kerékpár talál majd gazdára, mint hagyományos motor nélküli – prognosztizálja a probike.hu.
A pedelec nem segédmotor, pedálozás nélkül nem képes önálló haladásra. A motornak csak tekerés közben szabad működni, és a fékkar behúzása vagy a pedálozás abbamaradása esetén a rendszernek le kell kapcsolnia – ennyit az alapokról.
Erőlködés nélkül
A próba kedvéért túlzás lett volna a meglévő három mellé – két monti egy országúti – még egyet venni, arról nem is beszélve, hogy az „alap” bringák felső határán kezdődik az E-bike bevezető ára. Így a Rent-E-Bike kölcsönző segítségével próbáltam ki egy E-Cross 500 wattos motorral szerelt trekking bringát ami teljesen más élményt nyújtott mint a hagyományos társai.
Nem feltétlenül a sebesség okozza az eufóriát -hiszen akár mezei bringás is gyakran megy síkon 30-40 kilométer/órás sebességgel - hanem a különös erőfeszítés nélkül folyamatosan fenntartható tempós haladás. A további bónusz az emelkedőn mutatkozik meg, ahol alapesetben már több fokozatot vissza kell kapcsolni az E-bike-kal még Eco módban is simán, szuszogás nélkül feljutunk. Különösen igaz ez az előny könnyebb terepen ahol a trekking sajátossága miatt szintén „hasít”.
Az akkutól függ minden
Okosan kell azért megválasztani az utat mivel egy 500 W-os teljesítményű akkut le lehet meríteni 30 kilométer alatt, de 150-et is el lehet menni a teljes töltéssel – írja a szakirodalom. Az idő rövidsége miatt ezt nem próbáltam ki, de élénken él bennem ismerősöm sztorija aki Bánkútra akart „felcsapatni” ám a sok rásegítés miatt háromnegyed úton elfogyott a „kakaó” az akkuból, de persze nem olyan fából faragták, hogy csak úgy visszaforduljon így azóta is emlegeti azt az utat.
Ezzel szemben én mosolygósan hajtottam fel-le a legváltozatosabb terepen kihasználva a masszív szerkezet előnyeit. A hétköznapi használat előnyei itt jönnek ki hiszen napi szinten bejárhatunk vele a munkahelyre - akár a hegyen keresztül - úgy, hogy utána nem kell lezuhanyozni, illetve teljes ruházatot cserélni. A szakirodalom felhívja a figyelmet, hogy a rásegítési fokozatok okos megválasztása lényeges a használatban. Továbbá az sem mindegy milyen rendszer van a bringában: korszerű nyomatékérzékelővel ellátott középmotoros vagy sima agymotoros. Az elektromos kerékpárok “őskorában” az első agymotorok domináltak, mivel gyártásuk olcsóbb és egyszerűbb. Majd érkeztek a hátsó agymotorok nyomatékszenzorral kiegészítve. Ma viszont a középmotoros megoldások viszik a prímet, így a bringa tömegközéppontjához lehet a nagyobb terhet elhelyezni, ami jótékony hatással van az irányíthatóságra.
Csak "örömbringázásra" való?
Visszatérve a tapasztalatokra vannak akik úgy gondolják, hogy csak „örömbringázásra” való az E-bike. Ez nagy tévedés hiszen jópár monti versenyen – például a Bükk Maratonon – már évek óta van elektromos kategória méghozzá szétválasztva a motor teljesítményeket, évről-évre növekvő induló létszámmal. A próba eredménye számomra, hogy megértettem a példátlan népszerűség növekedés okait és elhatározásom szerint legalább alkalmanként kipróbálom ezt az új élményt.
Fogalomzavar
A pedelec elnevezés a Pedal Electric szavakból keletkezett, az e-bike pedig az Electric Bike-ból alakult ki, és a kettő definíciója nagyban eltér. Az Unióban ez a két kategória törvényileg szabályozva van, azaz nem “csereszabatosak”. A pedelec maximálisan 250 W névleges motorteljesítménnyel rendelkező, csak pedálozás hatására hajtó elektromos kerékpár, melynél a rásegítés csak 25 kilométer/órás sebességig lehet aktív, és fékezéskor le kell kapcsolnia. Van ennek egy „felturbózott” változata, az S-pedelec, amelynél a rásegítés csak 45 kilométer/órás sebességig lehet aktív, és fékezéskor le kell kapcsolnia. Az E-bike viszont lehet gombnyomás vagy „gázkar” működtetésű, önálló haladásra is képes jármű is, ami már nem kerékpár, segédmotor, és ennek megfelelően rendszámot igényel.