2019.11.01. 20:00
Okosabbak a gyerekek, mint ahogy azt hittük
Nem tudja még kimondani, de már fogalma van a számokról.
Évekkel azelőtt, hogy a kisgyerek ki tudná mondani a számneveket, már fogalma lehet arról, mint jelent a számolás – állapították meg amerikai tudósok.
„Évekre vannak még attól, hogy megértsék a számnevek pontos jelentését, de már felismerik, hogy a számolás mennyiségekről szól. Kutatásunk rávilágított arra, hogy a babák elég jól értik az őket körülvevő világ összetettségét, és megpróbálják értelmezni mindazt, amit a felnőttek mondanak, így a számolást és a számokat is„ – mondta Lisa Feigenson, a Johns Hopkins Egyetem kognitív tudományokra, azon belül a gyerekek számolási képességére szakosodott kutatója.
Kutatótársával együtt elvégzett egy kísérletet: a 14-18 hónapos kisgyerekek figyelték, amint a kutatók játékokat, kisautókat vagy plüsskutyákat rejtettek el egy dobozban, amibe nem láthattak bele. Volt, hogy a kutatók minden egyes játékot hangosan megszámoltak, amikor a dobozba ejtették: „figyelj, egy, kettő, három, négy kiskutya”. Máskor csak egyesével betették őket a dobozba, miközben azt mondták: ez, ez, ez és ez – ezek kutyák.
Ha a kutatók nem számoltak, a kisgyerekek alig emlékeztek arra, hogy négy dolog került a dobozba. Általában megelégedtek azzal, ha a kutató egy játékot előhúzott – mintha több nem is lenne ott. Azonban amikor meg is számolták a kutatók a játékokat, a gyerekek egyértelműen várták, hogy újabbat és újabbat húzzanak elő a dobozból. Pontos mennyiségre nem emlékeztek, csak arra, hogy körülbelül hány játék került a rejtekhelyre.
„Nagy meglepetés volt, amikor láttuk, hogy sokkal jobban emlékeztek a játékok mennyiségére, ha megszámoltuk őket előtte. Eredményeink elsőként mutatták meg, hogy már a nagyon kicsi gyerekeknek is van fogalma arról, hogy ha az emberek számolnak, az körülbelül milyen mennyiséghez köthető„ – mondta a kutató.