2019.12.15. 07:00
A tömött boltok helyett lassan teret nyert a net
Majd minden második ember még mindig plázákban és boltokban szerzi be a karácsonyi ajándékokat.
A plázák még nagyon népszerűek a karácsonyi vásárláskor
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
A Jófogás novemberben elvégzett online felmérése szerint egyre népszerűbb az online vásárlás. Ezt a lehetőséget a válaszadók 30 százaléka jelölte meg, és az eredményekből az is kiderül, hogy leginkább a 21 és 50 év közöttiek látogatják ilyen célból a különféle webshopokat.
Az eredmények alapján viszont ünnepi vásárokban rendkívül kevesen (2 százalék) szoktak ajándékokat vásárolni, és a saját készítésű, kézműves meglepetések is a lista végén kullognak.
Legtöbben 10 és 50 ezer forint között költenek karácsonykor, minden 10. válaszadó azonban akár 200 ezer forintnál is többet.
Szűk családi körben
A megkérdezettek 61 százaléka elsősorban a szűk családi kört ajándékozza meg, és külön érdekes, hogy ajándékozási szempontból a tágabb családi kört a barátok megelőzik. A Jófogás felhasználóinak 15 százaléka ezzel szemben egyáltalán nem szokott karácsonykor ajándékozni.
A válaszadók legnagyobb része (45 százalék) csak a karácsony előtti néhány hétben rohamozza meg a boltokat, azonban viszonylag sokan vannak (18 százalék), akik már korábban is ünnepi lázban égnek, így akár már októberben elkezdik az ajándékok beszerzését.
Minden 10. ember viszont egészen biztosan szereti az adrenalint, hiszen mindezt egészen az utolsó pillanatra hagyja – velük lehetnek tele az üzletek december 23-án is.
Kis karácsony, zöld karácsony
Az is kiderült, hogy a Jófogás felhasználói mit gondolnak a valóban zöld ünnepekről: a válaszadók közel fele karácsonykor is nagyon fontosnak tartja a környezetvédelmet, és odafigyel, hogy ilyenkor se terhelje jobban a környezetet. Mindenképpen biztató, hogy egyre többen vannak (20 százalék), akik idén először erre is szeretnének jobban odafigyelni.
Másodkézből…
A környezettudatos gondolkodás a karácsonyi ajándékok típusát tekintve is megjelenik: a Jófogás-felhasználók 37 százalék-a szívesen vásárolna használt terméket karácsonyi ajándéknak. Ők leginkább a 16 és 35 év közötti válaszadók közül kerülnek ki.
A Jófogás a felméréssel, az ünnepi időszakban is arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy nemcsak anyagi megfontolásból érdemes használt árut adni és venni, hanem ezzel egyúttal a környezetünk védelméért is sokat tehetünk. Ugyanis a másodkézből beszerzett termékeket nem kell újra legyártani és leselejtezni. A Jófogás felhasználói így 2018-ban 200 000 tonna szén-dioxid kibocsátásától óvták meg a Földet. Ez a mennyiség 1 400 000 000 darab műanyag zacskó, vagy például 2 700 000 tricikli előállításához is elég lehet.