Szabadidő

2020.01.12. 08:00

Kerékpározás ilyenkor, télen? Brr! Miért ne? De van mire odafigyelni

Aki erős külső vagy belső kényszert érez, csak az keljen most bringával útra.

Pap Gyula

Megfelelő öltözékben és jól felkészített járművel akár télen is biciklizhetünk

Forrás: Shutterstock/Illusztráció

Alapjában véve véget ért a hosszúra nyúlt – hiszen még novemberben is úton voltunk – szabadtéri kerékpáros szezon. Alapesetben a 10 fokos külső hőmérséklet jelenti sokaknak a határvonalat, melyet módosíthat a napos, száraz idő miatti lelkesedés, megfeledkezve például arról, hogy bizonyos sebesség felett vagy a hegyről lezúgva hőérzetünk könnyen a 0 fok közelébe/alá kerülhet. Akiket azonban nem borzaszt a hűvös, bírják a fagyot, azoknak is fontos a kerékpár megfelelő felkészítése.

Téliesítés

A téli kerékpár összeállításánál vagy a meglévő bringa téliesítésénél a legfontosabb kompromisszum, hogy egyrészt olcsó alkatrészeket próbáljunk használni, ahol csak lehet, hiszen az aszfaltról felszedett nedves, esetleg sós, savas cucc gyilkolja a bringát, másrészt viszont tökéletesen biztonságosan kell működnie a gépnek, ugyanis sokkal veszélyesebb helyzeteket idéz elő a tél, a fagyott utak, mint a kerékpáros szezon – tanácsolja a bikemag.hu. Ha van például egy értékes klasszikus acélbringánk, azt ne használjuk télen, olcsó acél- vagy alumíniumrombolót téliesítsünk. A megfelelő sárvédelem a teljes sárvédőt jelenti, kiegészítve elöl laffantyúval, hogy a cipőt és a hajtásláncot se koszolja össze a felcsapódó trutyi.

Fontos alkatrész télen a gumi, a kopott nyári helyett inkább vegyünk egy akár nehezebb, de jól tapadó új gumit, ha az országúti váz ezt engedi, akár szélesebbet, valamint az sem árt, ha ellátták jó defektvédelemmel.

Csúszós úton alapvető, hogy alacsonyabb nyomású gumival biztonságosabban közlekedhetünk, nyilván egy észszerű határon belül. Az alacsony nyomás havas, jeges terepen a mountain bike-on is alkalmazandó, ráadásul amikor letaposott hó borítja a köves, gyökeres ösvényeket kisebb a felütés kockázata is. Kritikus pontot képeznek a bringán a hajtáslánc elemei, ezeket – főleg a városi közlekedésben – hamar ki tudja nyírni a sós latyak.

Ha megfelelő időközönként cserélünk racsnit, láncot, érdemes esetleg eltenni az elhasználtakat, és ilyenkor feltenni, „szétgyilkolni”, majd tavasszal végleg kukázni. Nedves körülmények között sokkal sűrűbben kell kenni a láncot, akár egyetlen nedves úton abszolvált túra után is teljesen kiszáradhat. Ugyanez igaz a többi forgó, csapágyazott alkatrészre, jobban oda kell figyelni ezekre, mint nyáron. Kaphatók olyan kenőanyagok is, amelyek kimondottan ilyen körülmények között ajánlottak.

Csak jó fékkel

A téli kerékpározás során egyrészt a fagyosan deres felnin iszonyúan romlik a fékhatás, másrészt nedvesen sokkal gyorsabban kopnak a fékbetétek. Téli bringán jók a kimondottan puha gumiból készült, gagyi fékpofák, érdemes belőlük venni sokat, és cserélgetni. Tény, hogy az átlagosnál is jobban kopnak, de meglepően jól fognak. Maga a fék viszont semmiképpen se legyen gyenge minőségű, biztos legyen a kontroll. Az értendő ezalatt, hogy rutinosan, magabiztosan tudjuk használni, nem biztos, hogy az a jó, ha nagyon „harapós”. Csúszós úton különösen ügyelni kell a fékezéssel, mert egy erősebb húzással egy pillanat alatt a földön találhatjuk magunkat.

Mountain bike-on a hidraulikus tárcsafékeket is meg tudja bolondítani kicsit a hideg, lassabbak lesznek, változik a karakterisztikájuk. Hegyikerékpáron egyébként a villa is rakoncátlankodhat, a csillapítás iszonyúan be tud lassulni, extrém esetben be is állhat a villa vagy egy-két centire rövidülhet a mozgása. Sokan választják télre a merev villát.

Látszani kell

A téli kerékpárral kapcsolatban még a világításról, a láthatóságról is szólni kell. Nemcsak sötétben, de ködös időben is nagyon fontos a láthatóság. Autóval ugyanúgy sokkal hosszabbak a fékutak, mint bringával, ilyenkor még fontosabb, hogy időben észleljék a közúton a kerékpárosokat. Hátulra kimondottan erős villogót szereljünk, és komoly köd esetén kapcsoljuk is be. Érdemes a ruházatot is úgy megválasztani, hogy jól látható színek domináljanak – javasolják a szakemberek.


Népszerű tévhitek (forrás: ebike.hu)

Minél melegebben öltözöm, annál jobb – nem igaz

A kerékpározás többnyire fokozott terhelés, amire a szervezet hőleadással reagál. Ha átizzadjuk a ruházatunkat, akkor a hideg ránk fagyasztja azt. A legtöbb technikai ruha épít a test által leadott pluszhőre, és így tart melegen. Fontos, hogy szemből védjen a szél ellen, és hátul vagy oldalt lehetőség szerint engedje át (kifelé) a párát.

A pamutpulóverem jó lesz, mert jó meleg és nedvszívó – nem igaz

A legnagyobb hiba, amit bármilyen sportöltözet választásakor elkövethetünk, ha pamutruhát veszünk fel. A cél ugyanis nem a nedvesség elszívása, hanem a nedvesség felszínre vezetése. Ebben nagyon jók a műszálas technikai ruhák, és újabban a gyapjúalapú sportruhák is kiváló eredményeket mutatnak fel, de ez egyben magasabb árfekvést is jelent.

Amikor befejezem a bringázást, utána hamar visszamelegszem – nem igaz

A kihűlt testrészek sajnos megjegyzik a „traumát”, így közép- és hosszú távon is számolnunk kell következményeivel: a kihűlt térd- és egyéb ízületek jobban kopnak, reumára hajlamossá válhatnak.

Csak nulla fok van kint, megteszi egy sál és egy kötött pulóver – nem igaz

Bringázás közben számolni kell a szél és a menetszél hűtő hatásával, amivel gyakran elfelejtünk kalkulálni. Egy adott ruha meleg lehet álló helyzetben, de megfagyunk benne a bringán. A kulcs tehát a szélvédelem, hiszen egyrészt fújhat a szél, és mellé még mi is haladunk 20-30 km/h-s sebességgel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában