2021.07.03. 15:00
Nagyot csavart a KIA
A látványvilágon túl a hibrid hajtáslánc is az új irányvonalra emlékeztet a Sorentó esetében.
Fotó: Autó–Motor
Nem árt, ha az emlékezetünkben felidézünk néhány korábbi KIA modellt. Gondoljunk vissza a KIA Shumára, esetleg a Pride-ra. Ezek után pillantsunk rá az új Sorentóra, ami köszönöviszonyban sincs a korábbi elődökkel. Húsz év nagy idő az autógyártásban is, az időutazás során egyértelműen látszik, hogy milyen nagy utat járt be a piacon a dél-koreai márka. Az új Sorentó kinézetre azonnal letagadhatná, hogy az ázsiai gyártó szalagjáról jött le.
A típus tervezői feltűnően éles, határozott vonalakkal dolgoztak a Sorentó esetében, a korábbi elődökhöz mérten valamivel hosszabb, 4,81 méter hosszú lett a legújabb generáció. Sem egészben, sem egyetlen részletében nem hasonlít a gömbölyű elődökre, sőt az arányok is jelentősen megváltoztak. Az autó A-oszlopát némelyest hátrébb találjuk, ezzel annyit sikerült elérni, hogy a gépháztetőt meg lehetett nyújtani.
Ennél a pontnál lehetett hasonlóságot felfedezni, hiszen az ember érzése az volt, mint a Proceednél, vagyis, hogy más egyéb modellekből vettek át néhány ötletet.
Látványos, ízléses
Terebélyes ülések, látványos középkonzol, ízlésesen, hátulról megvilágított dekorelemek fogadnak, és akkor még nem beszéltünk a bumszli előválasztó kar helyére érkező forgótárcsáról és a digitális műszerfalról.
Menet közben
A vezetési élmény pedig pihentető. A rugózás nagyon finom, a Sorento méltóságteljesen veszi a fekvőrendörőket és útegyenetlenségeket, egyedül a keresztbordákon fogy el a tudománya. A modellváltás nagy újdonsága, a hibrid hajtáslánc kapcsán viszont vegyesek a benyomások. Az volt az érzésem, hogy ahhoz képest, hogy egy full-hibrid autóban ülök, az 1,6 literes, turbós benzinmotort keveset pihenteti a rendszer, sík úton is szerénynek tűnt az a távolság, amit tisztán villanymotorral tudunk megtenni. A másik, hogy hiába van 230 lóerőnk, emelkedőn sokszor indokolatlanul magas a fordulatszám – nyilván ebben szerepet játszik a hatfokozatú automatikus váltó is. Egyébként ha önmagában a teljesítményt nézzük, nem lehet panaszunk, minden forgalmi szituációban bőséges az erőtartalék, és azt is el kell ismerni, hogy a benzinmotor finoman indul be.
Jóval 10 millió felett
A Sorento 12,5 milliós alapára és az összkerékhajtású hibrid 13,6 milliós belépője is jó ajánlatnak számít, főleg, hogy az alapfelszereltség teljes, az aktív sávtartótól kezdve a tolatókamerán át a full-LED-es fényszóróig számos fontos tételt már a báziskivitelek is felvonultatnak. De az igazi fegyvertény mégiscsak az, hogy egy jól felszerelt Honda CR-V vagy Toyota RAV4-es áráért kínál a Kia egy olyan autót, amely tágasságával és minőségével inkább már a 19,5 milliós Volvo XC90-es ellenfelének tekinthető.
Bár a modellváltás kapcsán a hibrid érkezése a nagy újdonság, a Sorento motorkínálatából nem hiányozhat a 2,2 literes dízel sem. A Smartstream néven futó új generációs négyhengeres erőforrás 202 lóerőt és 440 Nm-es nyomatékot produkál. Az új blokk önmagában 19,5 kg-mal könnyebb, ha pedig a periféria súlycsökkentését is hozzávesszük, már 39,5 kg az előnye a korábbihoz képest. A gázolajos erőforráshoz egy új, saját fejlesztésű, nyolcfokozatú, duplakuplungos sebességváltót társítanak, ami a takarékosságra jótékony hatást gyakorol: a dízel, elsőkerékhajtású Sorento 6,2 literes átlaga még a hibridnél is kedvezőbb. A 12 490 000 Ft-os dízelnél és a hibridnél is értelemszerűen többe kerül a szintén új, plug-in hibrid. A 14 890 000 Ft-os, konnektoros változat csúcsteljesítménye 260 lóerő, és alapáron adják hozzá a 4x4-es hajtást. A PHEV-kivitel 70 kilométert tud megtenni egy akkutöltéssel a tankja, ugyanakkor a tankja mindössze 47 literes.
Összegzés
Valahogy így képzeli el az ember az igazi generációváltást: külsejét és műszaki tartalmát tekintve is gyökeres a változás az elődhöz képest. Az autó általános minősége, kényelme és tágassága egészen meggyőző, egyedül a hibrid hajtáson lenne még mit csiszolni. Az újdonság ár-érték aránya – a hét évig vagy 150 ezer kilométerig tartó garanciát is figyelembe véve – több mint korrekt.
TETSZETT
NEM TETSZETT
Kia Sorento 1.6 T-GDi HEV 4WD
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 132 kW/180 LE 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 265 Nm 1500-4500/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 44 kW/60 LE
Max. forgatónyomaték: 264 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 169 kW/230 LE
Hossz./szél./mag.: 4810/1900/1700 mm
Tengelytáv: 2815 mm
Saját tömeg: 1783 kg
Csomagtér: 179/608/1996 l
Üzemanyagtank: 67 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,0 s
Max. sebesség: 193 km/h
Átlagfogyasztás: 6,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 155 g/km
A modell alapára: 12 490 000 Ft*
A tesztelt verzió ára: 13 590 000
(A cikket itt is elolvashatják)