2024.08.23. 11:30
Stresszel a gyermekünk az iskolakezdéstől? – így tudunk segíteni
Az iskolakezdés stresszel jár, felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt. Vannak esetek, hogy nehéz szívvel engedjük be gyermekünket újra az iskola kapuján, mert érezzük, hogy nincs kedve menni, szorongva vagy félve kezdi az új tanévet. Rácz Linda coach szakembert kérdeztük, hogyan tudunk ilyenkor szülőként segíteni.
Rácz Linda miskolci coach
Fotó: @BARKOCZIBOGI
Mennyire viseli meg a gyerekeket a nyári szünet utáni iskolakezdés?
Gyermekenként nagyon változó, hogy kit mennyire visel meg az iskolakezdés. Vannak gyerekek, akiket egyáltalán nem, mert könnyen elfogadják, hogy szeptemberben kezdődik az iskola, kíváncsiak, hogy mi minden várja őket majd az intézményben. Vannak, akik lelkesen, örömmel mennek, mert bele szeretnék már vetni magukat a tanulásba, és számítanak arra, hogy eredményesek lesznek, mert sikerélmények kísérték az eddigi tanéveiket, és természetesen azért is, mert találkozhatnak a barátaikkal. És igen, vannak diákok, akiket nagyon megvisel, hogy a szabad, felhőtlen nyári szünet után kötöttségekkel teli tíz hónap következik, tanulniuk kell, időben lefeküdni és felkelni, egyéb iskolai és iskolán kívüli elfoglaltságokon részt venni. Ahány gyermek, annyiféle gondolat és érzés fordulhat meg a fejükben és a szívükben.
Korosztályonként lehetnek eltérések?
Igen, lehetnek. A diákok elmondása alapján az rajzolódik ki, hogy az idősebb gyerekeknek valamivel egyszerűbb ősszel az iskolába való visszatérés, mert ismerős nekik a rendszer, és edzettebbek abban, hogy visszaálljanak a tanév ritmusára, valamint a már régebb óta fennálló iskolai baráti társaság is nagy mértékben elősegíti az őszi iskolakezdést. Az új iskolát kezdők érzik nehezebbnek a helyzetüket. A legkisebbek, az általános iskola első osztályát kezdők pedig általában már alig várják az iskolát az óvoda után, az újdonság varázsa miatt izgatottak, hiszen még nincsenek előzetes tapasztalataik, élményeik az iskolával kapcsolatban.
Mit tud egy szülő tenni ebben a helyzetben? Mivel segítheti gyermekét?
Beszélgetésekkel, amelyekben gyermekükkel együtt összegezhetik a nyári élményeket, mintegy lezárva a nyarat, és finoman átterelve a szót a következő tanévre, az új kihívásokra, a lehetőségekre. Engedni kell a gyereket beszélni, hogy elmondhassa az érzéseit. Nagyobbaknak is lehet mesélni, mesét olvasni, jó szívvel ajánlom Bajzáth Mária mesepedagógus Népmesekincstár-sorozatának könyveit, vagy iskolai témájú ifjúsági regényeket ajánlok, például Janikovszky Éva műveit, amiket olvasás után meg lehet vitatni. A programok is közelebb hozhatják az iskolába való visszatérést, mint egy jó hangulatú tanszervásárlás vagy közös alkotás, mozgás, olyan együttlétek, ahol könnyebben megnyílhat a gyermek és közlékenyebbé válik. Fontos, hogy a nyári szünet utolsó időszakában fokozatosan térjenek vissza este a korábbi elalváshoz.
Miben tud segíteni egy coach? Milyen módszerek vannak?
A coaching személyre szabott fejlődési módszer, ami változást és megoldásokat nyújt a mindennapi életben fontos helyzetekhez, hogy a gyerekek többet tudjanak kihozni magukból, például fel tudják ismerni és kezelni az érzelmeiket, az önbizalmuk növekedjen, a kommunikációjuk, konfliktuskezelésük, másokkal való együttműködésük fejlődjön, kialakítsanak egy számukra jó és működőképes időbeosztást. Az önismerettel, a másokkal való kapcsolódással, az energiamenedzsmenttel, a stresszkezeléssel való foglalkozás fontos és hasznos a tanévkezdés előtt (is), ezért tartom direkt augusztus végén 08.26-tól 08.29-ig „Sikerre hangolva” elnevezésű coaching táborom, hogy lelkileg megerősödve, a mindennapokra felkészülve tudják megkezdeni a diákok a 2024/25-ös tanévüket. A közös társas élmények, a csoportos tanulás és mások gondolatainak, érzéseinek megismerése könnyebbé teszi az iskolára való hangolódást. Természetesen tanév közben is tartok egyéni és csoportos coaching alkalmakat; támogató, strukturált beszélgetéssel, játékkal, mesével, kreatív tevékenységgel várom az iskolás korú gyerekeket.
Ha szeretne javítani az elmúlt évhez képest egy tanuló, tud-e ebben segíteni a szakember? Milyen tanácsokat tud adni?
Igen, ha a tanuló valóban szeretne javítani, ha elég motivált és eltökélt, sikerülni fog. A coaching nem tanácsadás, hanem egy olyan megközelítés, amelyben a coach megoldásközpontú kérdéseivel az ügyfél, esetünkben a diák meg tudja fogalmazni az általa vágyott jövőt, és megtalálja a saját megoldását az erősségei és a készségei feltárásával. Ezért óvakodom konkrét tanácsot adni ebben a témában, de célra vezető lehet a hatékony időbeosztás kialakítása, a stresszkezelési technikák, tanulási módszerek elsajátítása, és figyelemfejlesztő játékos gyakorlatok végzése.
Mennyiben más egy végzős év a többinél, lásd nyolcadik osztály vagy a középiskola utolsó éve?
A felsőbb éves diákok úgy tartják, hogy tanévről tanévre egyre nehezebb a suli, nagyobb az elvárás. A nyolcadikosok örülnek, hogy elvégezték az általános iskolát, úgy vélik, hogy túl vannak a tanulmányaik nagy részén, nagyobbaknak, szabadabbaknak érzik magukat, hogy már csak négy év van a gimnáziumban, és büszkeséggel tölti el őket, hogy felvételt nyertek egy középfokú tanintézménybe. Tizenkettedikesként az érettségire nagyon komolyan készülnek, mentálisan is, és jóval többet tanulnak, mint előtte. Sokan érettségit követően kerülnek el otthonról, más városba költöznek, ami hatalmas változás, és amihez alkalmazkodni komoly próbatételt jelenthet. Több diákban is felmerül, hogy a gondtalan gyerekkor véget ér, akár egyetemre megy, akár dolgozni fog, mert lezárul az életének egy meghatározó korszaka.