2011.06.14. 16:04
Gazdasági bizottság: általános vitára alkalmas a devizahitelesekről szóló törvényjavaslat
<p>Budapest (MTI) - Az előző kormány által teremtett helyzetet oldja meg a devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítése, és a kényszerértékesítés szabályozása - mondta Rogán, Antal az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságának elnöke, mielőtt a bizottság a kormánypárti képviselők javaslatára általános vitára alkalmasnak minősítette a törvényjavaslatot kedden.</p>
Rogán Antal a legfőbb bajnak azt nevezte, hogy az előző kormány megszüntette a támogatott forinthiteleket, és az embereket devizahitelbe kergette.
Józsa István alelnök (MSZP) erre úgy reagált, hogy a devizahitelezés felfutása Járai Zsigmond MNB elnöksége alatt történt, és megjegyezte, hogy a támogatott forinthitel évi 200 milliárd forintjába került az államnak, és ma is terheli a költségvetést.
További két törvényjavaslatot is általános vitára alkalmasnak tartott a bizottság. Ezek: a gazdasági jellegű törvényeket módosító csomag, illetve az új érdekegyeztetési törvényjavaslat.
A szegények által fogyasztott termék adója lesz magasabb Józsa szerint
Az előbbi - egyebek mellett - módosítja a jövedéki törvényt is, így a cigaretta adóját három lépcsőben, egyaránt 2,4 százalékkal emeli, míg a cigaretta- és pipadohány adója 6-9-11 százalékkal emelkedik. A kormány képviselője a különbséget azzal magyarázta, hogy a vágott dohány felé tolódott el a kereslet. Józsa István viszont úgy vélte, hogy a szegények által fogyasztott termék adója lesz magasabb.
Az Országos Érdekegyeztető Tanács megszüntetésével a kormány csak meghívottként lesz jelen az érdekegyeztetésen, a munkaadóknak és a munkavállalóknak kell egyezségre jutniuk - mondta Rogán Antal.
Józsa István ezt a "vadkapitalizmus visszatértének" minősítette. A bizottság általános vitára alkalmasnak minősítette a MÁV 2002 és 2010 közti tevékenységét vizsgáló bizottság jelentését.
Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató meghívottként reagált a bizottság megállapításaira, így az új szervezeti struktúra késedelmes elkészítésére is. Az igazgatóság június végéig jóváhagyja a szervezeti változtatásokat - mondta az elnök-vezérigazgató. Beszélt arról is, hogy a szakszervezeti vezetők munkaidő kedvezményét napi 3,8 óráról 3 órára csökkentették, és kisebb lett a díjazásuk is.
A vizsgáló bizottság azt szorgalmazta, hogy a MÁV ne erőltesse a nagysebességű vonalakat, helyette inkább állítsa helyre azokon az építéskori maximális sebességet. Szarvas Ferenc ezt a 85 százalékos uniós támogatással megújuló fővonalakon nem tartotta lehetségesnek, mivel az ilyen támogatás feltétele a 160 kilométeres óránkénti sebesség.