2012.08.30. 10:36
A magánvállalkozások számának növelésén dolgozik a kínai vezetés
Sanghaj/Budapest, 2012. augusztus 30., csütörtök (MTI) - Az elmúlt években ütemesen nőtt a magánvállalkozások száma Kínában, a központi vezetés az egyetemeken is szorgalmazza a vállalkozói ismeretek oktatását, miközben a vállalkozások helyzete egyre nehezebb.
Sanghaj/Budapest, 2012. augusztus 30., csütörtök (MTI) - Az elmúlt években ütemesen nőtt a magánvállalkozások száma Kínában, a központi vezetés az egyetemeken is szorgalmazza a vállalkozói ismeretek oktatását, miközben a vállalkozások helyzete egyre nehezebb.
Tavaly 37,56 millió magánvállalkozás működött Kínában - derül ki az állami ipari és kereskedelmi felügyelet (SAIC) statisztikáiból. A magánvállalkozások száma a "reform és nyitás" politikájának meghirdetése óta éves szinten több mint 18 százalékkal nő a kelet-ázsiai országban: 1978-ban még csupán 140 ezer magántulajdonban lévő cég volt bejegyezve, 2004-ben számuk 23,5 millióra rúgott.
A magánvállalkozások ma jelentős szerepet játszanak az ország gazdaságában és társadalmában, 2011 végén összesen 79,45 millió munkahelyet adtak, összes jegyzett tőkéjük 1,62 ezer milliárd jüant (57,4 ezer milliárd forint) tett ki.
A kínai vezetés a vállalkozási kedv fellendítésén munkálkodik, s mind több egyetemen kívánja bevezetni a vállalkozói ismeretek oktatását: jelenleg a felsőoktatási intézmények alig felében adódik lehetőség ilyen tárgyak hallgatására.
A gyakorlati képzés mellett cél a kínai munkaerőre jellemző látásmód megváltozatása is. A kínai fiatalok és szüleik ugyanis a munkahely- és pozíciószerzést, valamint a biztos állásokat preferálják. A statisztikák is ezt a felfogást tükrözik. Az oktatási minisztérium kínai végzősöket vizsgáló idei éves jelentése rámutat: bár 6,6 millióan kaptak diplomát 2011-ben, mindössze 1,6 százalékuk alapított saját vállalkozást.
Pozitív példa ugyanakkor számtalan akad, kis magánvállalkozásból nőtte ki magát például az autógyártó Geely, a Hainan Airlines és az azóta információtechnológiai óriássá nőtt Huawei is.
A magánkézben lévő kis- és közepes vállalatok ugyanakkor egyre nehezebben boldogulnak a kínai piacon, hiszen az állami kézben lévő nagy cégekkel és a multinacionális vállalatokkal nehezen tudják felvenni a versenyt. A nagyvárosokból ezért többnyire kiszorulnak, s ma elsősorban a közepes és kisebb városokban, valamint a vidéki területeken találnak helyet maguknak.
A gazdasági válság szintén a kis- és közepes méretű magánvállalatokat sújtotta leginkább, jól példázza ezt a kelet-kínai Csöcsiang (Zhejiang) tartománybeli Vencsou (Wenzhou) városa, a kínai magánszektor sikereinek egykori szimbóluma, ahol a magáncégek a GDP több mint 70 százalékát állítják elő és a maga 400 ezer magántulajdonban lévő cégével az ország egyik fontos vállalkozói bázisának számít. A gazdaság lassulását és a külföldi exportpiacok gyengeségét komolyan megsínylő város az elmúlt hónapokban főleg illegális kölcsöneiről és az ezeket visszafizetni nem tudó, a menekülést választó vállalkozóiról vált híressé.
- MTI -