2013.05.30. 19:53
Nielsen: 5 százalékos drágulás a hazai élelmiszerüzletekben az első negyedévben
Budapest, 2013. május 30., csütörtök (MTI) - Magyarországon 5 százalékkal nőtt az átlagár az élelmiszerüzletekben az első negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz képest, míg Európában a drágulás átlagos mértéke 3 százalék - közölte a Nielsen piackutató csütörtökön az MTI-vel.
Budapest, 2013. május 30., csütörtök (MTI) - Magyarországon 5 százalékkal nőtt az átlagár az élelmiszerüzletekben az első negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz képest, míg Európában a drágulás átlagos mértéke 3 százalék - közölte a Nielsen piackutató csütörtökön az MTI-vel.
Magyarország mellett további hat fejlett európai országban haladta meg az áremelkedés az átlagos 3 százalékot. Az átlagárak legnagyobb mértékben, 9 százalékkal Törökországban emelkedtek, utána Magyarország és Hollandia következik 5-5 százalékkal, majd Finnország, Ausztria, Szlovákia, Csehország egyaránt 4 százalékkal.
Az első negyedévben Magyarországon átlagosan 2 százalékkal nőtt az élelmiszerboltok bevétele, míg a vizsgált huszonegy európai országban átlag 3 százalékkal. Nominálisan az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom legnagyobb növekedését 12 százalékkal Törökország érte el, Finnországban és Ausztriában 5-5 százalékos volt ez a mutató. Írországban és Görögországban viszont az élelmiszerüzletek bevétele 2-2 százalékkal csökkent, utóbbiban az átlagárak is 2 százalékkal kisebbek lettek.
Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója a közleményben kiemeli, hogy amíg a tavalyi második, harmadik és negyedik negyedévben a bolti forgalom növekedésének mértéke egyre csökkent, addig ez a kedvezőtlen tendencia idén január-máricusban pozitívra változott. További pozitív fejlemény, hogy a mennyiségi eladás is emelkedett az idei első negyedévben, ha csak kis mértékben is, 0,2 százalékkal az előző negyedévek csökkenése után.
Kiemelkedően bővült az eladott mennyiség Norvégiában, 3 százalékkal, Törökországban, Svédországban és Svájcban pedig 2-2 százalékkal. A legnagyobb arányú, 6 százalékos csökkenést mennyiség szempontjából Írországban, 3 százalékost Magyarországon, 2 százalékost pedig Hollandiában regisztrált a Nielsen a vizsgált huszonegy európai ország közül.
- MTI -