2020.03.23. 16:00
A négy fal között virágzik az online kereskedelem
A karantén hatására átrendeződnek a vásárlói szokások.
Forrás: Shutterstock/Illusztráció
Az otthonmaradásra irányuló intézkedések minden kétséget kizáróan az online kereskedelem felé tolják el a keresletet. Az elmúlt hónapban kétszer annyian kerestek rá a Google-ben a házhozszállítás kifejezésre, mint egy évvel ezelőtt, a webshopok kosarai pedig egyre gyorsabban megtelnek, mióta fennáll a jelenlegi egészségügyi helyzet.
„A Google Trends adatai alapján elmondható, hogy március elejéhez képest közel 70%-al többen kerestek rá az Auchan házhozszállítás kifejezésre, a Tesconál pedig az elmúlt 5 évhez képest rekordmennyiségű keresés történt. Az elmúlt napokban pedig kapacitáshiány miatt nem is tudnak több rendelést fogadni”
– árulta el Alberti Dorina, online marketing szakértő.
A SzerszamKell.hu barkácsáruház adatai alapján a tavalyi év azonos időszakához képest a februári és márciusi rendelésszám mintegy duplájára nőtt az idei évben: januárhoz képest 60-70% az emelkedés, ami részben a szájmaszkok és kézfertőtlenítők eladásából is következik. Ha azonban kivonjuk belőle ezeket a tételeket, így is bőven két számjegyű a növekedés.
Nem csak élelmiszert és fertőtlenítőt rendelünk házhoz
Kun Álmos, a magyar tulajdonú Dockyard üzletlánc marketing vezetője elárulta, hogy tavaly márciushoz képest 80%-kal növekedett a webshop forgalma a hónap első felében, míg az üzletekbe betérő vásárlóké 30-40%-kal visszaesett. „Reméljük, hogy a koronavírus minél hamarabb lecseng és visszatér az élet az üzletekbe is, hiszen sokan a ruházati termékeket szeretik megfogni, felpróbálni.”
„Most nem a kényelmen van a hangsúly, hanem a biztonságon, hiszen kisebb a valószínűsége, hogy megfertőződünk, ha csak közvetlenül a futárral kerülünk kapcsolatba egy rövid időre. A jelenlegi egészségügyi helyzetben pedig kiemelten fontos odafigyelnünk arra, hogy hány emberrel érintkezünk egy nap.” – jelentette ki Nagy Gábor, a barkácsáruház ügyvezetője.
Változó szokások
Az egyéb termékeket érintő online forgalmat illetően még kevés adattal rendelkezünk, mivel a hatás nem ennyire azonnali és látványos, mint az élelmiszerek esetében. Ennek ellenére várható, hogy ez az időszak a legtöbb iparágban az online vásárlás irányába fogja elmozdítani a kereskedelmet, árulta el Alberti Dorina.
A kérdés az, hogy ha ismét helyreáll a rend, vajon a vásárlási szokások visszaállnak-e a vírusjárvány előtti állapotba, vagy akik a mostani hónapokban rákaptak az online rendelés ízére, vajon megtartják-e majd ezt a szokásukat? Az ilyen helyzetek gyakran egy-egy szeget vernek a hagyományos kereskedelem koporsójába.
(Forrás: Kucsera Lilla, kommunikációs tanácsadó)