2020.12.12. 07:00
Felébredt az új autók piaca
Az eladásokban tapasztalt bevételcsökkenést a szervizszolgáltatásokkal részben pótolni tudták a kereskedések.
Forrás: shutterstock
A pandémia az év elején még visszatartotta az új autó vásárlásán gondolkodókat, év végére azonban magára talált a piac: novemberben 13 625 személyautót állítottak forgalomba a forgalmazók. Az első tizenegy hónapban az országban 115 317 járművet értékesítettek, ebből 3205 Borsod-Abaúj-Zemplénben talált gazdára – tudtuk meg a mikropiaci adatokat Sándor Attilától, a megyei iparkamara gépjármű-kereskedelmi osztályának elnökétől.
Jó évet zártak
Bár az egyes márkáknál másként csapódtak le a vírusjárvány következményei, hiszen az autógyárak más-más ütemben álltak le és indultak újra tavasszal, összességében jó évet zárnak a forgalmazók. Annak ellenére – teszi hozzá –, hogy mintegy 20 százalékkal esett vissza a piac az előző évvel szemben, amikor 4022 új autót adtak el a megyében. A népszerűségi listán a forgalomba helyezési adatok szerint idén októberig első helyen a Dacia 344, a másodikon a Suzuki 340, harmadikon a Toyota áll 321 új autó értékesítésével.
A havi eladásokat rögzítő Datahouse adatai alapján idén szélsőséges piaci mozgásokat tapasztaltak meg a kereskedők. Kezdődött azzal, hogy a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt januárban jelentős, 15–20 százalékos áremelkedéssel kellett nyitniuk, amivel nehezen barátkoztak meg a vásárlók. Márciusban a koronavírus-világjárvány kitörése a gyártókat vitte padlóra, akik a beszállítói láncok megszakadása miatt egymás után függesztették fel a termelést. Az újraindulás után viszont az vetette vissza a forgalmat, hogy a márkák az éves károsanyag-kvótájuknak megfelelően kezdték átalakítani a termelést, hogy elkerüljék az uniós büntetéseket. A szűkített és a gyakrabban módosított kínálat azzal járt, hogy a megrendelések teljesítési ideje a szokásos 1,5–2 hónapnál hosszabbra nyúlt.
Őszre tolódott a vásárlás
Ugyancsak a pandémia következménye, hogy a tavasszal tervezett vásárlások jó része hazánkban is őszre tolódott, ami magyarázat lehet arra, hogy az eladások augusztus óta folyamatosan emelkednek. Nagyobb mértékű forgalomnövekedés azonban decemberben már nem várható, a hónap lényegében a korábbi megrendelések teljesítésével telik majd. A gyártók nem tartanak készleteket, így csak elvétve, hátramaradt készletekből lehet még az idén autót venni a karácsonyfa alá.
Sándor Attilától megtudtuk: az autókereskedők tavasszal még a 2008-as pénzügyi válsághoz hasonló gazdasági helyzetet és a piac teljes összeomlását várták, ám ez szerencsére nem következett be. Meglátása szerint sokat segített ebben, hogy a mobilitást a járvány idején is stratégiai fontosságúnak tartotta a kormányzat, így nem kellett a bezárniuk, és a jelenleg érvényes veszélyhelyzeti lezárások sem korlátozzák az autószalonok és az autógyárak működését. A válság elkerülésében nagy jelentőségű kormányzati intézkedésként jellemezte a nagycsaládos autóvásárlási támogatást, ami előrehozott vásárlásokat hozott az érintettek körében. De ugyancsak javította az eladási statisztikát az elektromos autókra igénybe vehető, vissza nem térítendő állami forrás.
Elmaradt autócserék
A járvány a prémiummárkák iránti keresletet azonban meglepő módon nem vetette vissza, sőt az elnök szavai szerint a megyében „száguldott” a Mercedes, a BMW és az Audi. Az autóflottákon viszont megérezték a keresletcsökkenést, miután az otthoni munkavégzés elrendelése után jelentősen csökkent az éves kilométerfutás, ezzel együtt pedig nemcsak a kötelező szervizelések tolódtak el, hanem elmaradtak az autócserék is.
Jelentősen nőtt viszont az érdeklődés a karosszériamunkák iránt, ami saját kereskedésében például számottevő bevételt hozott. Így bár az eladások kevésbé jövedelmeztek, az eredményesség nem csökkent: a szerviz pótolta a kiesést.
(A borítóképen: Autóvásárlók. Év végére magára talált a piac)