2009.03.24. 08:40
DAM: Ne legyen áldozat Diósgyőrből!
<p>Miskolc - Számos kérdés vár<br /> válaszra, ám Mladen Pejkovics<br /> ügyvezető távozásával<br /> egyelőre nincs kivel tárgyalni a<br /> diósgyőri kohászatnál.<BR /></p>
A nyilvánosság
támogatását
kérjük, hiszen arról
szólt korábban a tulajdonos
képviselőjével folytatott
egyeztetés, hogy egy év múlva
újraindul a termelés. Ma azonban nem
látom ennek esélyét, és
– Mladen Pejkovics
ügyvezető távozásával
– már tárgyalópartner sincs
– jelezte Káli
Sándor, Miskolc
polgármestere arra a kérdésre, mit
tehet az önkormányzat a
magántulajdonban lévő
diósgyőri kohászat
megmentése érdekében. Mint mondta,
számos kérdés fogalmazódik
meg, többek között a termelésre
vonatkozóan (miért nem
használták ki a teljes kapacitást,
miért nem tudják
kielégíteni az egy kilométernyire
székelő gépgyár
igényeit), de nincs kivel megbeszélni.
Mint ahogy egyelőre arról sincs kivel
egyeztetni, hogy mik a tulajdonos
szándékai a gyárral, akarja-e
valóban működtetni, vagy
hajlandó-e eladni egy szakmai befektetőnek.
(Információnk szerint március
24-én nevezhetik meg az új
ügyvezetőt – a szerk.)
A legfontosabb
feladat
– Mindez azért is fontos, mert a
kohászat leállásával egyre
nagyobb gondot jelent a DAM
területén működő több
mint hetven vállalkozásnak a
szolgáltatások fenntartása, a
DAM leállása miatt
jelentkező többletköltséget
ugyanis nem tudják átvállalni a
cégek – tette hozzá a
polgármester a hétfői
sajtótájékoztatón.
A problémák megoldásának
első és legfontosabb feladata a
tulajdonviszonyok rendezése, mert jelenleg
osztatlan közös tulajdonban, egy helyrajzi
számon szerepel az egész telephely. Ez
pedig gátja bárminemű
tereprendezésnek, illetve
támogatást megcélzó
pályázatnak.
Káli Sándor a
„DAM-ügy”
rendezéséhez állami
segítséget kér. Már csak
azért is, mert több ország feszegeti
azt a kérdést, hogy a jelenlegi
gazdasági válságban
fenntartható-e a megállapodás,
amelynek értelmében az uniós
tagállamok nem támogathatják az
acélipart. S közben pedig nyílt
titok, hogy például
Németország vagy Franciaország
közvetve igen is segíti az ország
acéliparát (támogatást
kapnak azok a cégek, akik hazai acélt
vásárolnak és dolgoznak fel).
– Azt kérjük a
kormánytól – miközben
szolidárisak vagyunk a
dunaújvárosiakkal –, ne
engedjék, hogy a Dunaferr megmentése
közben Diósgyőr
áldozat legyen – jelezte
Káli Sándor.
Van |
létjogosultsága
Számos fórumon elhangzott
már, s ezúttal
Ágotai
József, a DAM 2004
Kft.-nél
működő Vasas
Szakszervezet elnöke jegyezte meg,
hogy az ország éves
nemesacéligénye
600–800 ezer tonna, amit
Diósgyőrön
kívül máshol nem
gyártanak nálunk.
– Tény, hogy az
autóipar igénye
jelentősen visszaesett, de most is
azt mondom, hogy ha teljes
kapacitással működik a
gyár, akkor is csak az
éves igény felét
tudnánk
kielégíteni – ez
pedig jól példázza
a diósgyőri kohászat
létjogosultságát
– magyarázta
Ágotai
József.
Kapcsolódó cikkek:
DAM-ügyben
Vagyonkimentés után
felszámolás?
forgatókönyv
érdeklődik a DAM iránt
létszámleépítésről
múlva termelhet újra