2009.10.13. 10:44
Sztrádadugó-elhárítók akcióban
<p>Órákra lebénul a forgalom az<br /> autópályán, ha egy koccanás<br /> történik.</p>
Még normális üzemben is
dugó dugót ér az
autópályákon (főleg a reggeli
és a délutáni csúcsok
idején Budapest közelében),
de ha valami vészhelyzet adódik,
hosszú várakozásra
számíthatnak az autóban
ülők.
Kedden reggel az M3-ason például egy
kamion ütközött a
szalagkorlátnak, egy másik pedig
műszaki hiba miatt állja el a
külső sávot, ezért a
műszaki mentés és a
helyszínelés miatt araszolva halad a
forgalom.
Az autósokban ilyenkor gyakran
felmerül: miért nem jelölnek ki az
autópálya üzemeltetői
ilyenkor egy egérutat, amin keresztül a
torlódásokat el lehet kerülni? Mert
ha az ember időben – legalább egy
lejáróval előbb –
értesül ezekről a
problémákról, még kereshet
másik útvonalat ahelyett, hogy ezrediknek
beáll a várakozó
autósok sorába.
Horányi Emese, az
Állami Autópálya Kezelő
Zrt. kommunikációs
irodájának munkatársa elmondta,
hogy minden létező
kommunikációs csatornán igyekeznek
folyamatosan tájékoztatni az
autósokat a forgalmi helyzetről.
Az autópálya kezelő
diszpécserei a pályákon
elérhető valamennyi rádióval
kapcsolatban állnak, és
általában óránként
jelentkeznek az aktuális közlekedési
információkkal. A cég
honlapján (www.autopalya.hu)
ugyanezek az információk szintén
elérhetők, de a pályák
mentén kihelyezett
mátrix-táblákon is
„üzennek” az
autósoknak. Itt a szöveg
mennyisége korlátozott ugyan, de ha
lehet, az esetleges kerülőutakról is
tájékoztatják az utazókat.
Arra a kérdésre, hogy egy
egyszerűnek látszó baleset
miért bénítja meg
órákra a sztrádák
forgalmát, Horányi Emese
azt válaszolta, hogy a mentésben
részt vevő szervezetek
(tűzoltóság,
katasztrófavédelem,
rendőrség, mentő) munkatársait,
a szükséges gépeket a
helyszínre kell juttatni, és ez is
időbe kerül. A baleseti
helyszínelőknek is megvan a maguk dolga,
amit nem csaphatnak össze. Ha légi
mentésre van szükség, ahhoz is le
kell zárni a fél pályát,
hiszen a helikopter sem szállhat le
akárhol. Az
autópályák és a
főútvonalak kapacitása amúgy
is véges, nem várt események
hatására azonban teljesen eldugulhatnak.
Mint Horányi Emese kifejtette:
munkatársai minden ilyen esetben azon vannak,
hogy a lehető leggyorsabban átadják
a pályát a forgalomnak.
Kapcsolódó cikkek:
Autópálya-hálózat
webkamerákon. Nézze meg Ön
is!
Baleset az M3-ason, torlódás
Vádemelés az
autópálya rendőrök
vesztegetési ügyében
M6-os autópálya -
áttörték az ország
leghosszabb közúti
alagútját
Továbbra sem drágul az
autópálya-matrica