2009.11.14. 14:08
A szárnyvonalak problémája egy álprobléma
<p>Putnok - A Lehet Más A Politika (LMP)<br /> aktivistái szombaton vasút-ügyben<br /> sajtóttájékoztatóra és<br /> közös vonatozásra invitálták<br /> az újságírókat.</p>
A putnoki állomáson Ivády
Gábor választmányi tag
beszámolt a mellékvonalak
bezárásának
értelmetlenségéről,
szólt a fővonalakon bevezetendő
ütemes menetrend tervéről is.
A mellékvonalak (és
néhány fővonal) tervezett
leépítése, a
személyforgalom felszámolása
megtakarítást nem tesz
lehetővé - hangoztatta. A vonalak
fenntartásának
költségét ugyanis továbbra is
a költségvetés fogja állni,
ám ezek a vonalak ezen túl
már bevételt sem termelnek, a buszos
helyettesítésük
ráadásul további nem kevés
pénzbe kerül majd.
Megtakarítást csak a tényleg
használhatatlan (de vajon tudjuk-e, hogy
melyikek ezek?) vonalak teljes
felszámolása hozna. Azonban a
szárnyvonalak problémája
egy álprobléma - jelentette ki
Ivády Gábor. A
felmerülő költségek és a
vonalak fontossága is csekély. Amikor a
kormány, vagy az ellenzék erről
beszél, azt csak azért teszi, hogy
elterelje a figyelmet a vasút sokkal
súlyosabb gondjairól.
Az első ilyen súlyos, a vidéket
hatványozottan érintő
probléma a regionáis
közlekedési szövetségek
kialakításáank
hátráltatása. Az LMP
közlekedési programjában az egyik
fő szerepet játszó,
regionális közlekedési
szövetségek a helyi igények
kiszolgálása
céljából jönnek létre.
Helyben döntenek a közlekedési
kérdésekről, nem pedig
Budapesten. Nem a MÁV
vízfeje és a kormány, hanem az
önkormányzatok, az utasok
szövetsége dönt a
közlekedés
szervezéséről. Ezeknek a
szövetségeknek a döntési
hatáskörébe tartoznak majd a
Volán társaságok, a
helyi vasút
személyszállítással
foglalkozó alvállalatai, a helyi
taxi társaságok, a falugondnok
kisbuszainak forgalom szervezése. Ez nem
feltétlen jelenti a
szárnyvonalak
megmentését, sok helyen az elhanyagolt
kistelepülési
úthálózat javítása,
bicikliút építése a
fontosabb. A kistérség belső
erejét, a sokrétű belső
kapcsolati háló adja, ennek eszköze
a kiváló közlekedés, ezt
javítják majd a reginális
közlekedési szövetségek.
A második, a vidéket erősen
érintő probléma, az
országos, integrált ütemes
menetrend kérdése.
Bevezetésének célja az, hogy
bármilyen településről
két óránként
közlekedési kapcsolat legyen 2010-re -
fogalmazott Ivády Gábor.
Meg kell teremteni a közös
busz-vasúti menetrendet, a
közös tarifát és ki kell
terjeszteni az ütemes menetrendet országos
szintre.
Az aktivisták és a környék
polgármesterei felszálltak a
Szilvásváradra
közlekedő vonatra, és a tervek szerint
ott is sajtótájékoztatót
tartanak.
BGY
Forrás:
Észak-Magyarország