2010.01.26. 09:03
Már csak az elkerülő segíthet
<p>Tokaj - Tűréshatáron van Tokaj a városon áthaladó kamionforgalom terhelése miatt.</p>
Tokajon már tényleg csak az elkerülő út segíthet”. Ezt Májer János, a borok városának polgármestere mondta utalva arra, hogy a városon átmenő 38-as út eddigi kamionforgalma is nehezen orvosolható károkat okozott az ott élőknek, de a forgalom nem csökken, hanem érzékelhetően nő, amely jóvátehetetlenné növeli a károkat. „A szlovák közlekedési hatóság intézkedése, amellyel bevezették az elektronikus útdíjat északi szomszédainknál, már most tapasztalhatóan megnövelte a 38-as forgalmát – mondta a városvezető. – Az amúgy is forgalmas Erzsébet-híd jelenti a fuvarozók számára e legrövidebb utat a célba éréshez. Aki úgy gondolja, hogy különböző jelzőtáblákkal egy hosszabb nyomvonalra terelni a forgalmat, az – bocsánat a kifejezésért – nem ezen a földön jár...”
Többes az érdek
Az elkerülőút terve esztendők óta ott lóg a levegőben: szándék, konszenzus, pénz – valami mindig megakadályozta, hogy a tervekből valóság legyen. Pedig az 50 -55 milliárd forint költségűre kalkulált Tokajt elkerülő út számos környékbeli település érdekét szolgálná, s ugyanakkor – a megépítése esetén – nem menne tönkre az Észak-magyarország gyöngyszemének számító Tokaj-hegyalja idegenforgalmi és bormarketing vonzereje. „Ha valaki mégis sokallja a soktízmilliárdos beruházási összeget, gondoljon arra (és ez látható mellékelt térképünkön – a szerk.), hogy néhány alföldi és több hegyaljai település is fellélegezhetne a nagy forgalom okozta nehézségek miatt” – érvelt Májer János.
Felújítás kellene
A Tokajt elkerülő út mihamarabbi megépítése mellett érvelők szerint – a közlekedés területén meglévő uniós maradványpénzekből – a projektet be lehetne építeni a 2013-ig szóló cselekvési tervbe, vagy a 2014-től kezdődő tervezési ciklusban elsőnek megoldandó feladatai közé kellene sorolnia a döntéshozóknak. Májer János szerint a realitás az, hogy 2018-2020-nál korábban nem lesz semmi az útból. Addig azonban a város már nem viseli el a megnövekedett forgalmat. „Az lehet a megoldás – és ez nem az elkerülőút elodázását jelentené –, ha az eredeti 38-as út Tokajon áthaladó szakaszát felújítanák és teherbíróbbá tennék.”
Érvek az útfelújítás mellett |
1. Jó lenne, ha a városon áthaladó 38-as főút teherbírása elérné az uniós előírásokban foglalt terhelési szintet, lenne infrastruktúra felújítása (légvezetékek) buszöblök, járdák, biztonságos kerékpárutak. Mert 2013-ra a bodrogkeresztúri úton nem lesz egy építési teleknyi szabadterület, mert teljesen beépül, méghozzá olyan létesítményekkel és intézményekkel, amelyeket sok ember keres fel, vagyis az átmenő forgalom nélkül is a város legforgalmasabb útja lesz. 2. Az ország – komolyan gondolja Tokaj-Hegyalja értékeit és annak központi városának világörökségi státuszát – nem engedheti meg, hogy a bodrogkeresztúri út, amely a látogatókat a világörökségbe vezeti, olyan alpárian nézzen ki, és olyan balesetveszélyes legyen, mintha Albániában járnánk, egy három számjegyű úton. |