2010.01.18. 07:33
Veszélyben van az ózdi autóbusz-közlekedés
<p><P><br /> Ózd - Tíz százalékkal<br /> emelkedett az ára a buszbérleteknek<br /> januártól Ózdon.<br /> </P></p>
Az egyszeri vonaljegyért is többet kell
fizetni a lakosságnak, és új
menetrend lépett életbe az
újesztendőtől. Járatokat
kellett megszüntetnie a Borsod
Volánnak, mert az utas szám 2002
óta folyamatosan csökken. A város
helyi közforgalmú
autóbusz-közlekedésének
idei veszteségmentes
fenntarthatósága érdekében,
a közlekedési társaság
közel 84 millió forint
önkormányzati működési
támogatást igényelt. A mostani
lépések csupán arra voltak
elegendőek, hogy némelyest
levegőhöz jussanak.
Visszaesett a
forgalom
- A város jelenlegi
társadalmi és gazdasági helyzete
egyértelműen leképeződik az
autóbusz közlekedésre
– mondta Ihász
Zoltán, területi igazgató.
– Nincs mit szépíteni: az
embereknek nincs munkájuk,
bezárkóznak, nem mozdulnak ki az
otthonukból. Drasztikusan visszaesett az
elmúlt időszakban a vásárolt
bérletek száma, ezért a
Volán kénytelen volt
lépni. Ezzel azonban még közel sincs
megoldva a helyzet, hiszen a
nagymértékű hiány
kezelésére is ki kell találni
valamit. Nem az a kérdés, hogy lesz-e
még újabb áremelés
és menetrend változás. Az
ózdi autóbusz
közlekedés léte forog
veszélyben. Csúnya kifejezéssel
élve, fizető utasokat kell szereznünk,
ellenkező esetben további kellemetlen
lépésekre kényszerülünk.
A Borsod Volán folyamatosan egyeztet az
ózdi önkormányzattal a helyzet
rendezése érdekében. A
város lehetőségei is erősen
behatároltak, ráadásul az
autóbusz közlekedés nem
tartozik a kötelező feladatok
ellátása közé. Ettől
függetlenül éves szinten így is
17 millió forintot áldoz erre a
célra az önkormányzat. A
közelmúltban egy eseti bizottságot
is felállítottak a
buszközlekedés
ügyében.
A lét a
tét
- Az elmúlt években az
infláció
mértékétől jobban egyszer sem
emelkedett a buszközlekedés a
városban – jelentette ki
Szalári István, a
városüzemeltetési bizottság
elnöke. – Most azonban nem a
drágulás a legnagyobb probléma.
Előttünk is ismert a cég tragikus
helyzete, valamilyen megoldást kell
találni arra, hogy orvosoljuk a gondokat.
Márciusig folyamatosan tárgyalunk,
viszont azt látni kell, hogy az
önkormányzat a jelenlegi
pénzügyi helyzetében ha
megfeszül akkor sem tud lényegesen
több támogatást nyújtani az
ózdiaknak a közlekedésre.
A Borsod Volánnál az is gondot
jelent, hogy a járműpark életkora
elég magas. Átlagosan 13 esztendős
buszok futnak az ózdi utakon, amin
szintén változtatni kellene. A
város területi elhelyezkedése sem
kedvez, mert egy-egy vonalon rengeteg kilométert
kell megtenni, adott esetben kihasználatlanul
is. A cég területi igazgatója
szerint a jelenlegi állapot csak úgy
tartható fent, ha ismét buszra ül a
lakosság, ezzel pedig föllendül az
utasforgalom.
- ME -