2010.02.14. 14:19
Fullánk! - A kis sárga veszedelem.
<p>Lehet szeretni, lehet utálni, sőt még kinevetni is a Suzuki Swift márkát. Viszont a „kis sárga veszedelem” már nem biztos, hogy ennyire megosztja a szemlélődőt. 15,240 alatt teljesíti a „negyedmérföldet”. Gyenge ?</p>
Lássuk a tényeket. A 2009-es MGYSZ Köztársaság kupa Sport Junior kategória első helyét birtokolja. Az utcán is használatos autót ,egy 1300-as Twin Cam motor hajtja. Bőven 110 lóerőt teljesít 8700-at pedig simán forog a motor. Teljes GTi mk2 átalakítás (SOHC 8v-ből). Ez már nem vicces!
A gépjármű nem versenyautó. Utcai, rendszámos, tehát lehet vele találkozni a miskolci utakon. Úgy lett kialakítva, hogy tuning autóként megállja a helyét a pályán és a közúton is. Viszont a kompromisszumok ellenére, egy jól autózható és gyorsulási versenyeken ellenfélnek sem utolsó autóval áll szemben az, aki csak egy „Szutyukinak” látja a kisautót. Feltűnő szabad szemmel is, hogy a hátsó fékek át lettek alakítva. A dobfék a múlté, a 240-es tárcsafékek gondoskodnak arról, hogy a kis tömegű – 870kg – autót időben meg lehessen állítani, a karászi -féle gátlók pedig élvezetes autózást és úttartás tesznek lehetővé.
A tulajdonos, vagy ahogy sokan ismerik „Buxy” elmondott pár dolgot nekünk:
MSR: Honnan ered a "Buxy" név ? Mivel foglalkozol?
Buxy:Vezetéknevemből, úgy is mondhatnám Bukta "Buxy" Gergely -nek hívnak.
Jelenleg a miskolci BOSCH-nál dolgozok, illetve műszaki informatikusként utolsó éves hallgató vagyok főiskolán.
MSR:. Az autót te választottad ki tudatosan, hogy majd versenyzel vele, vagy ez volt kéznél mikor jött a versenyszellem ?
Buxy:Az autó 2003 óta nálam van, eleinte nem nagyon érdekelt a versenyzés, csak a szépség. Amikor úgy éreztem, hogy nekem már tetszik, nem akarok több mindent alakítani rajta akkor jött az ötlet, hogy erősíteni kéne és így lett 2006-ban GTi hybrid. Eleinte nagyon örültem annak, hogy könnyen le tudok vele nyomni erősebb autókat is, de versenyre nem volt elég a sok, csak versenyre használt és "kibelezett" autó között. Így szép lassan kikerült belőle minden "felesleges" súly, úgy mint zene, nagy kerék, stb ...
MSR: Megszédített a "negyedmérföld" vagy van, ami hobbyként az első helyen áll és ez csak a sokadik a sorban?
Buxy:Ez áll az első helyen, szeretek autókat szerelni és vezetni/versenyezni.
MSR: Mi a 3 legjobb dolog, amiért szereted vezetni?
Buxy:Egy Swit GTi-t azért jó vezetni, mert kis fordulattól is meglepően jól húz, nagy fordulaton még jobban megy és annyira közel van egymáshoz a 3-4-5, hogy váltani alig kell városban. /5-ben 50-ről rugalmasabb, mint egy sima swift 3-ban/
MSR: Mi az autó gyengesége, műszakilag van-e visszatérő probléma ?
Buxy:Az éven műszaki hiba miatt nem kellett versenyt kihagynom szerencsére, de a váltót nagyon igénybe veszi egy ilyen verseny, tavalyi mezőkövesdi versenyt azért nem nyerhettem meg, mert szétment a difi.
Most egy elég jól összerakott (gyári) váltó van rajta, ami nagyon jól bírta az éven, itt köszönném ezt meg Szemán Csabának.
Illetve a rázkódás, ami okozott már párszor gondot, minden szétrázódik egy versenyen, burn outok, rajtok és kemény váltások közben.
Kirázódik egy csavar, csatlakozó, szijelőfeszítő rugó, nivópálca rögzítése is tört már el.
Nagyon ráz a motor 8700-as fordulatnál :)
MSR: Igényel valamilyen felkészülést egy-egy verseny?
Buxy:Inkább az év elején/ha évközbe nincs fejlesztés/, versenyek előtt csak a kipakolás és a kerekek cseréje. Év elején kell rendesen felkészíteni az autót. Előkészülni kerekekkel, szerszámok és egyéb cuccok terén, utána szinte csak pakolni, menni, szerelni és nyomni a gázt ... :)
MSR: Mit takar a junior kategória pontosan, amit meg nyertél?
Buxy:Ebben a kategóriában a motorköbcenti felső határa 1550 ccm és az időlimit 15.000 másodperc.
Tehát aki ennél jobbat megy, az már "profi" kategória.
Ezt nem úgy kell érteni, hogy mi "bénák" vagyunk, csupán ebben a kategóriában utcai gépekkel megyünk, nincs szétvágva az ajtómerevítés, lekönnyítve a kasztni, "csak" az ülések és kárpitok kipakolva és slick gumi.
MSR: Ünneplés volt-e?
Buxy:Olyat, amilyet szerettem volna, nem :(
MSR: Mennyire vagy jóban, ill. beszélő viszonyban a többi lóerő huszárral?
Buxy:Az összes élversenyző jó kapcsolatot ápol egymással, csupán a köbcenti csalókkal nincs jóban egyikünk sem ...
MSR: Jó érzés bajnoknak lenni?
Buxy:Jó érzés, hogy 2 bajnokságot is megnyertem, igen!! ;)
MSR: Streetracing?
Buxy:Csak normális körülmények között!! (nem 100 m-en, tele emberekkel!!)
MSR: Mit tanácsolsz annak, aki elkezdené / elkezdte a fejlesztést autóján?
Buxy:Én azt mondom mindenkinek: Finggal nem lehet piros tojást festeni!
100.000 forintból nincs tuning; direktszűrő, hátsó dob és chio chipsz nem hoz 5+5+10=20%-ot szívó autón.
Ha erősebb autó kell tartós használatra: venni kell egyet!
MSR: Ha Suzuki "faragás", akkor van valahol leírás vagy útmutatás tunereknek?
Buxy:Igen, nagyon sok információ lelhető fel a Magyar Suzuki Swift GTi site-on, amit én "művelek", többedmagam tapasztalatait megosztva. http://ssgti.uw.hu
MSR: Szponzorok vagy támogatók akik segítenek téged?
Buxy:Jelenleg nincs, pedig jól jönne.
MSR: Tervek 2010-re?
Buxy:Szeretnék jövőre is versenyezni, van két versenykiírás, ami megfelelő lehet nekem.
Mindkettőt saját erőből biztos nem tudom vállalni, így valószínű csak egy versenysorozaton fogok indulni és meglehet ugyanitt.
Otrosinka Gábor