2010.10.25. 13:37
Mezőkövesdi reptér: év végére jó hír várható?
<p>Mezőkövesd - Mezőkövesdi repülőtér: mi lesz a két éve beharangozott nagy beruházással?</p>
Az Észak-Magyarország internetes levelező fórumán, az Észak Agorán eszmecsere alakult ki a korábban bejelentett mezőkövesdi repülőtér várható üzembe helyezéséről. Annak idején 2008-ban az Észak-Magyarország is beszámolt a beruházási szerződés aláírásáról. A mezőkövesdi volt szovjet katonai repülőtér bázisán 600 hektáros területen logisztikai, illetve polgári repülőtér létesül – jelentette be Mezőkövesd, Mezőkeresztes és Miskolc polgármestere akkor, valamint a projektet vezető ír- magyar Fieldstone Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. képviselője Budapesten. A tervek szerint a fejlesztés első fázisában a környezetvédelmi munkálatokon kívül fénytechnikai és a leszálló rendszert kiépítő beruházások indulnak, nyilatkozták, amely 10-12 millió euró költségű, a későbbiekben a fejlesztési költség több százmillió eurót jelent. 2010-ben az első gépek indulnának – mondta Peter Dolan. A Fieldstone Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője szerint a repülőtér 80 százalékban teherszállítási, 20 százalékban személyszállítási ügyleteket valósít majd meg.
A volt szovjet katonai repülőtér egy 2007 végén hozott kormányhatározat után került az önkormányzatok tulajdonába, amelyek aztán 100 éves bérleti szerződést kötöttek a beruházóval.
Hosszú előkészítés
Mi történt azóta? Mi lesz a tervezett beruházással? Az Agorán vetette fel egyik levelezőnk, a másik erre úgy reagált, szerinte nem valószínű, hogy lesz belőle valami. Így támasztotta alá véleményét:
– A kassai és a debreceni repülőtér évente több százmilliós veszteséget termel egyenként a városoknak, amelyek szabadulnának tulajdonuktól, de nincs vevő. És ne felejtsük, hogy a jó állapotban lévő debreceni reptérre (a szovjetek legalább a kifutót nem tették tönkre) sok milliárdot költöttek már a város büdzséjéből és pályázati pénzből, no meg költségvetési keretből. Mezőkövesdnek a kis távolságok sem kedveznek, hiszen Budapestről gyakorlatilag majdnem mindenhová el lehet jutni 2-3 óra alatt, átrakó bázist pedig csak oda telepítenek, ahol ezt a gazdasági erő indokolja – hangzik az érv.
Mit szólnak ehhez az érintettek?
– A szerződés megkötés óta nem sok érzékelhető változás történt, legalábbis mi hiába küldjük a bérletidíj számlánkat, kifi zetés nélkül visszajön a vállalkozástól – mondja Dózsa György, Mezőkeresztes újraválasztott polgármestere.
– Mint csaknem felerészben tulajdonosok szívesen hallanánk kedvező híreket, mert a térség nagy lehetősége lenne a reptér – de egyelőre nem tudunk ilyenről – teszi hozzá.
Tartják a kapcsolatot
– Az ilyen komoly beruházáshoz szükséges hatósági engedélyek beszerzése évekig is elhúzódik – tájékoztat dr. Fekete Zoltán, Mezőkövesd új polgármestere. A mi dolgunk – a szabályozási terv elkészítése – rendben van, hetente konzultálunk a beruházó képviselőjével és az sem titok – a választási kampányban is elhangzott –: ebben az évben kedvező bejelentések várhatók a kövesdi reptér ügyében – fejti ki a polgármester. Kíváncsiak lettünk volna a kft. projektmenedzserének Richter Richárdnak a véleményére is, de egyelőre nem sikerült elérnünk. A kövesdi reptér témájára később vissztaérünk.
ÉM-PGY
Vélemények az Agorán |
Komlóssy Attila: - Ferihegy két betonja, az Irányítás, a Cargo kezelés, az autópálya és a vasúti csatlakozás szempontjából bőven bírná a bővitést. A lakosság nem tűri. Klementina ellen is tüntettek Mezőkövesd keleti részén lakók, a 80-as években. Ez egy globálisan megoldandó kérdés, mert senki sem akar viszszamenni a középkorba, de az otthoni nyugalmát szeretné biztosítani. Kolodzey Tamás: - Minimum 200 ezer utas kellene évente, vagy több tízezer tonna áru. Egyikre sincs fi karcnyi esély sem, mert a sztrádán utaztatnak a multik, gyorsan, kamionban. Egyszer berakják valahol nyugaton az árut és 6-8 órán belül a boltokban vannak. Itt nincsenek olyan kombinátok, amelyek indokolnák a cargo repteret, a kvázi átrakót. Kanyog Miklós: - 80 százalék teherforgalom és 20 százalék személy szállítási forgalomra tervezték a Mezőkövesdi repülőteret. Több terv is született Ferihegy bővítésére, de egyik sem állta meg a helyét, ezért jött szóba a Mezőkövesdi repülőtér. Vitatkozhatunk azon, hogy mi legyen a reptér sorsa, de, én olyan szakmabeli embereknek hiszek, akik logisztikával foglalkoznak és támogatják a Mezőkövesdi repülőtér teherforgalmának megnyitását. |