2010.10.01. 13:31
Zöld Nyíl: Eső ellen védő megállók
<p>Miskolc - Egységesek, mégis mindenhol kicsit másak lesznek a villamosmegállók peronjai.</p>
Fehér színű, előregyártott, nagy szilárdságú, finom betonváz keretezi a megállónként egyedi anyaghasználatot megjelenítő felületeket, magyarázta lapunknak Juhász Nagy Balázs építész, amikor arról kérdeztük, milyeneknek is kell elképzelnünk a leendő villamosmegállók peronjait. Őt kérték fel ugyanis a tervezésre. A Zöld nyíl villamosprojekt részeleméről van szó, a projekt ugyanis hamarosan olyan stádiumába érkezik, amikor helyükre kerülhetnek az új peronok is. Juhász Nagy Balázstól megtudtuk, jelenleg a kiviteli tervek elkészítése folyik. A peronok az idei év kivitelezési ütemének megfelelően folyamatosan – az üzemben előregyártva – készülnek, ezért a helyszínen az elkészültük után pár nap alatt fel is lehet őket állítani.
Környezethez illeszkedve
– A vonal teljes hosszán egységes arculatú, de a környezethez illeszkedő peronsor jön létre, de a belváros a helyzeténél és térarányainál fogva másfajta megközelítést igényelt. A peronok végre azt az alapvető igényt is ki tudja elégíteni, hogy a villamosra várakozók esőtől védett helyen tartózkodhassanak – fogalmazott a tervező. – Felszereltségükhez tartozik a teljes körű akadálymentesítésen túl a 21. századi igényeket is kielégítő utastájékoztató rendszer. Mindemellett térfigyelő kamerával is ellátják mindet.
Juhász Nagy Balázs a kezdetekről is beszél: a peronok építészeti arculatának meghatározása és megtervezése 2009 második felében történt. Több alternatívát tartalmazó dokumentáció készült, amelyből az egyiket – a most megvalósulót – hagyta jóvá a város építészeti tervtanácsa.
Kérdeztük, megnézhették-e a miskolciak előzetesen a terveket. Az MVK Zrt. az év elején ötletbörzét hirdetett a megállók egyedi anyaghasználatára városrészenként, válaszolta a tervező, valamint mottóra, és egyedi tárgyakra, amiket a megállóban lehet kihelyezni. Nem érkezett sok pályázat, de a nyertesek javaslatait a tervezéskor figyelembe vették.
– Sok esetben ezek a javaslatok egybecsengtek a már korábban kialakult elképzelésekkel, viszont néhány ponton új ötleteket adtak – jegyezte meg Juhász Nagy Balázs. – A megállók rendelkezésre álló látványterveit a cég nyílt napján az Európai Mobilitási hét keretén belül lehetett megtekinteni, illetve a Városház téren tartott rendezvénysorozat Zöld Nyíl sátrában.
Mindenhol más
– Említette, bár egységes arculatúak lesznek, de megállóként egyedi az anyaghasználat. Miben? – kérdeztük.
– Mindenhol az adott helyszínre lesz jellemző. Például Diósgyőrben a vár környéke miatt természetes kő, a Majláthnál növényekkel lesz befuttatva. A Selyemrét környékén üvegtégla, az Andrássyn természetes kőlábazata lesz, mindez az egységes kereten belül.
A belvárosra is rákérdeztünk, a tervező hangsúlyozta, a Centrumnál valószínű – még változhat – nem lesz hátoldala, hiszen itt nem kell védeni az utasokat a forgalomtól. A másik két belvárosi megállóban (a Villanyrendőrnél és a Városház téren) pedig esőbeálló nem lesz a szűk keresztmeteszet miatt.
ÉM-HM