2011.07.24. 16:04
Olvasónk írta - büntetés, sárga lámpa
A sárga lámpáért kilátásba helyezett büntetés érthető módon sokunk gondolatait foglalkoztatja.
A sárga lámpáért kilátásba helyezett büntetés érthető módon sokunk gondolatait foglalkoztatja.
Változatlanul azt mondom, hogy fölöslegesen nem kell aggódni emiatt. A számtani levezetés mellett/ helyett egyszerűen a hozzáállásunkat érdemes finomítani. A saját „megtérésemet” röviden az alábbi sorokban írom le. A közigazgatási bírság előtt alkalmazkodtam a büntetési gyakorlathoz, akkor csak a piros lámpán való áthaladást büntették aszerint, hogy sikerült-e fényképet készíteni a pirosra váltó lámpa síkja előtt közelítő gépkocsiról, kiegészítve a kereszteződés közepén és az utána készített további két fotóval. A három kép bizonyította a tilos jelzésen való áthajtást.
Ebben az időben arra koncentráltam, hogy a kocsi orra a piros jelzés kigyulladása előtt átjusson a lámpa síkján, s igazából nem a „ meg tudok-e állni szabályos fékezéssel ?” kérdésre kerestem a helyes választ, hanem a „meg tudnának-e ezért büntetni?” kérdés járt a fejemben. Amikor olvastam arról, hogy 8 – 10 képből álló fotó sorozatot készítenek a sárga jelzése szabálytalanul áthajtó gépkocsikról akkor alaposan átgondoltam a helyzetet, s egyfajta szellemi fejtörő megoldását keresve kezdtem el számolgatni az összefüggéseket, s ennek eredménye hatására megváltoztattam a hozzáállásomat. Most már automatikusan a fékpedálra teszem a lábamat, ha eléggé messze vagyok a „lámpa síkjától” , s a visszapillantó tükörbe pillantok, hogy vajon át akar-e tolni valaki a kereszteződésen, azaz fel kell-e adnom a megállási szándékomat.
Nagyon érdekes maga a megállás folyamata. A sárga jelzés kigyulladása után szűk egy másodperc múlva elkezd lassulni az autóm, 4 – 5 másodperc múlva pedig megállok, ha éppen 50-nel haladtam előtte. Fékezés közben, kb. a 3. másodpercben még kb. 25 – 30 km/h sebességem,amikor pirosra vált a lámpa, ekkor még kb. 10 méterre vagyok a vonalig. Ebben a pillanatban általában még több kocsi keményen nyomul előre a szomszédos sáv(ok)ban, jóval 50 fölötti tempóban, a fele pirosnál hasít be a kereszteződésbe…
Kifejezetten sportosan szeretek vezetni autót, motort, azonban az ilyen felelőtlen veszélyeztetést mélyen elítélem! A sárga lámpa büntethetőségénél a veszélyeztető magatartás kiszűrését tartom nagyon fontos célnak, hogy ne kelljen a szabályosan zöld jelzés védelme alatt áthaladónak attól félni, hogy valaki a semmiből előbukkanva oldalról beleszáguld a kocsijába. Ennek eléréséhez nem kell indokolatlanul senkit sem megbüntetni. Nem a sárgán áthajtókat, hanem a sárgán SZABÁLYTALANUL ÁTHAJTÓKAT kell kiválogatni.
Nem igazán bonyolult: ha 50-nel ér a sárga jelzés kigyulladása, és 42 méteren belül vagyok, szabályosan és büntetés veszélye nélkül áthajthatok ( 40-nél kb. 26 méter, 30-nál kb. 17 méter a határ) A gyorshajtás különösen a kereszteződésnél veszélyes, mert 60-nál legalább 58 méter, 70-nél legalább 77 méter a normál féktávolság, sőt 70-nél a totális, gumiégetős fékezéshez is legalább 49 méter féktávolság kellene. (Az ettől nagyobb sebességgel közelítés már egyenértékű a zsúfolt utcán való vaktában lövöldözéssel.)
Záró gondolatként felajánlom valamennyi Agora tagnak, hogy amennyibe sárga lámpás áthajtásért büntetést kapna, akkor segítek tisztázni a helyzetet és adott esetben (ha igaza van) a fellebbezést megfogalmazni.
Jó utat, gyors és biztonságos hazaérést kíván: Vojtilla László