Helyi közélet

2012.02.01. 17:24

Hidegben autózni: Erősködés helyett inkább bikázzunk!

Miskolc - Mit tegyünk, ha a zimankóban nem indul az autónk? Kecskeméti Gyula autószerelő mestert kérdeztük.

Miskolc - Mit tegyünk, ha a zimankóban nem indul az autónk? Kecskeméti Gyula autószerelő mestert kérdeztük.

„A legfontosabb eldönteni, hogy az autó miért is nem indul be. Ha az akkumulátor merült le, nehezen vagy egyáltalán nem tudja megforgatni a motort, ha viszont az indítómotor normálisan dolgozik, valamilyen szerkezeti hiba is lehet a háttérben. Ha csak az akkumulátor merült le, legegyszerűbb egy másik akkumulátorról vagy egy járó motorú autó akkumulátoráról beindítani, »bebikázni« a motort. A polaritásra azonban nagyon oda kell figyelni, mert ha felcseréljük a pólusokat, könnyen kinyírhatjuk a motor vezérlését vagy más fontos elektromos alkatrészt. Ha már beindult a motor, célszerű néhány percig járatni, mielőtt levennénk az akkumulátorról a »bikázó kábelt«, mert ha azonnal eltávolítanánk, a teljesen lemerült akkumulátor olyan mértékben megterhelné a generátort, hogy az is tönkremehetne. Ha egy dízel autó indul nehezen, az üzemanyagra is gyanakodhatunk; mínusz tíz fok alatt a gázolaj besűrűsödik, parafindarabkák válhatnak ki belőle, amelyek eltömítik a szűrőt. Egy kis forró vízzel megpróbálhatjuk felmelegíteni, de vigyáznunk kell, nehogy az elektromos alkatrészekre is jusson a vízből, mert zárlatot okozhat.”, mondta a Kecskeméti Gyula autószerelő, aki még hozzátette: legjobb ilyen hidegben jó minőségű, megfelelően adalékolt dízelt tankolni az autóba, mert az nehezebben dermed bele a rendszerbe. A szakember elmondta még: a télnek megfelelően szervizelt autóval vágjunk neki, és gondoskodjunk arról, hogy az akkumulátorunk is jó állapotban legyen, akkor ritkábban érhet bennünket kellemetlen meglepetés.

Feltettük a kérdést: mi történik akkor, ha „bikázás” helyett inkább betoljuk, behúzatjuk a kocsit? Ezeket a megoldásokat a szakember azért nem tanácsolja, mert a hideg motorban olyan erők ébredhetnek a vontatás során, amelyek megterhelik, károsíthatják annak alkatrészeit. Felmerült, hogy a katalizátoros autót nem szabad ilyen megoldással beindítani. Kecskemét Gyula elmondta: valóban jobb, ha nem kísérletezünk behúzással katalizátoros autók esetében, mert az indítási kísérletek során a motorba fecskendezett, de el nem égett üzemanyag a katalizátorba kerülhet, ahol meggyulladva tönkre teheti az abban lévő szűrőt.

ÉM-SZP

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában