2012.04.04. 10:51
Martin-kertváros, Szirma - Ötös interjú az időközi választás kapcsán
Miskolc - Április 22-én időközi választást tartanak Miskolc 2. számú választókörzetében. A jelölteket kérdeztük.
Miskolc - Április 22-én időközi választást tartanak Miskolc 2. számú választókörzetében. A jelölteket kérdeztük.
Takács Gábor (Fidesz)
Mik a legfőbb problémák a választókörzetében?
Miskolc egyéb területeihez képest, Martin-kertvárosban és Szirmán, immáron évtizedes megoldatlan kérdés, a csapadékvíz megfelelő elvezetése, kezelése. A két településrészt összekötő jövendőbeli kerékpárút terve sem tegnapi ötlet. Mint ahogy a Martin-kertvárosi, szirmai két településrészi központ, játszótér sem felel meg a mai igényeknek sem esztétikai, sem funkcionális szempontból.
Hogyan oldaná meg ezeket?
A csapadékvíz elvezetés és a településrészi központok kialakításánál szakaszolni kell a munkákat, a hamarosan induló közmunka programot számításba vesszük a kivitelezésnél. A kerékpárút építése 37 magáningatlant és annak 87 tulajdonosát érinti. Itt az érdekegyeztetés igen hosszú időt is igénybe vehet. Ezért készítettem egy „B” tervet, e szerint a Közútkezelő vállalat kezelésében lévő nyomvonalon, folyna az építkezés. A településrészi központok minél olcsóbb rehabilitációjához a kivitelezőket meg kell versenyeztetni.
Mennyibe kerülne? Miből?
A két településrészt összekötő kerékpárút tervei 2003-tól rendelkezésre állnak, a számítások 30 és 50 millió forint közé teszik a szakasz megépítését. A csapadék víz probléma 100 százalékos megoldása a választókörzetben, mintegy 1,5 milliárd(!) forint lenne ezért kell szakaszolni a munkákat. A településrészi központok rehabilitációja mintegy 40-50 millió forintba kerül. A spóroláshoz itt is szükségesek a szakszerű előkészületek és a rendelkezésre álló pályázati forrásoknak a felkutatása.
Mi ezek közül a legfontosabb?
A csapadékvíz elvezetésének a kérdésköre túlmutat ezen a választási cikluson. A 2014-ig hátralévő szűk két esztendőben még csak közelíteni fogunk a teljes megoldás felé. A másik általam említett két konkrét ügyben úgy gondolom: 2014-ig a kerékpárút és a két településrész központja is meg, illetve kiépíthető.
Takács Gábor
31 éves vagyok, nős, közgazdász, vállalkozó. Az egész családom tősgyökeres martin-kertvárosi, magam is itt nevelkedtem két testvéremmel, akik közül a fiatalabb, Péter a DVTK labdarúgó csapatának oszlopos tagja. A Fáy András Szakközépiskola elvégzése után, közgazdász diplomát szereztem a Miskolci Egyetemen.
Ruskó Zoltán (MSZP)
Mik a legfőbb problémák a választókörzetében?
A Martin-Kertvárosban és Szirmán élők közül nagyon sokan vélik úgy, hogy egy vonzóbb lakókörnyezet kialakításával komfortosabbá, élhetőbbé tudnánk tenni a kertvárosokat. Túl azon, hogy ezzel házunk, telkünk értéke is emelkedik, hiszen egyre többen akarnak majd itt építkezni, házat vásárolni, de gyermekeinknek, unokáinknak is lehetőséget teremtünk arra, hogy helyben keressék a boldogulást, s ne akarják minden áron elhagyni a városrészt, a várost.
Hogyan oldaná meg ezeket?
Olyan zöld lakókörnyezetet kell teremtenünk, ahol biztonságban tudhatjuk értékeinket, tisztaság uralkodik, könnyen és gyorsan lehet szolgáltatásokat igénybe venni, közlekedni. Fejleszteni kell az oktatást és a tömegsportot. Sajnos ezzel éppen ellentétes folyamat zajlik: a martin-kertvárosi iskolát a Fidesz egy belvárosi iskola tagiskolájává tenné, míg a szirmai iskolát átadná az egyháznak. A mi gyerekeink is egyházi iskolába járnak, mert mi ezt akartuk, de azt figyelembe kell venni, hogy nemcsak vallásos emberek élnek Szirmán.
Mennyibe kerülne? Miből?
A beruházásokra szánt források előteremtése a városvezetés dolga. A kertvárosi képviselő dolga az, hogy az itt élő emberek véleményét tolmácsolva jelezze a városvezetésnek, milyen irányú fejlesztésekre lenne szükség. Megjegyzem, a Fidesz 2010-ben azért vehette át a város irányítását, mert az emberek elhitték nekik, hogy minden jó lesz, csak le kell váltaniuk a szocialistákat. Nem lett jobb, fejlődés nincs, sőt, éppen most csökkentették a Martin-Kertvárosba járó buszok számát.
Mi ezek közül a legfontosabb?
Az elmúlt hetekben nagyon sok javaslattal, észrevétellel kerestek meg az itt élők. Sokan említették a két kertvárost összekötő kerékpárút megépítésének szükségességét, a buszközlekedés fejlesztését, a csapadékvíz-elvezető rendszer továbbépítését. Éppen ezért nagyon fontos, hogy olyan képviselőt válasszanak maguknak a kertvárosiak, aki a helyiek érdekeit képviseli, az itteniek céljaiért küzd, nem pedig engedelmes gombnyomogatója lesz a városvezetésnek.
Ruskó Zoltán
1974. november 18-án születtem Miskolcon. Születésem óta a Martin-Kertvárosban élek. Feleségemmel, Évával három gyermeket nevelünk: ikerfiaink 2002-ben, kislányunk 2010-ben született. 1993-ban érettségiztem, majd a sorkatonai szolgálat letöltése után munkába álltam. A diplomámat 2005-ben, munka mellett szereztem meg a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki Karán. Jelenleg pénzügyi területen dolgozom.
Körmöci Attila (Jobbik)
Mik a legfőbb problémák?
A választópolgárok visszajelzései alapján sok egyéb mellett a legfőbb megoldásra váró feladat a következő: meg kell erősíteni a közbiztonságot, ezen belül elsősorban fel kell számolni a betöréses lopásokat elkövető csoportokat. Játszótereket kell létrehozni illetve felújítani, a kerékpárutat meg kell építeni Szirmáig. Autóbuszöblöket kell kialakítani a forgalomáteresztő képesség javítása érdekében, és nem utolsó sorban rendezni kell az iskola bizonytalan jövőjét.
Hogyan oldaná meg ezeket?
A közbiztonságot javítaná a rendőrség fokozott jelenléte, esetleg helyi rendőrőrs létrehozása. Amennyiben ez nem járható út, fel kell állítani egy elkötelezett, hatékony polgárőrséget. A frekventált helyekre térfigyelő kamerákat kell telepíteni, és gondoskodni kell arról, hogy a monitorokat nézze is valaki, lehetővé téve a hatóságok azonnali reagálását. Játszóterekre, kerékpárútra pályázatokat lehet benyújtani. Az autóbuszöblök kialakítása már eddig is a Közútkezelő és Miskolc feladata lett volna.
Mennyibe kerül, miből?
Képviselői keretből, pályázati pénzekből, de legfőképp abból a pénzből, amit a város nem juttat létszámarányosan vissza Martin-kertvárosnak és Szirmának. Szlogenünk a kampányban nem véletlenül lett ”Ígéretek helyett…”, hiszen tisztában vagyunk Miskolc katasztrofális eladósításával – aminek úgy tűnik se következménye, se felelőse nincs. Véleményem szerint ugyanakkor még a mai pénzközpontú világban sem lehet gazdaságossági kérdést csinálni a közbiztonságból, oktatásból, egészségügyből, vagy a kultúrából.
Mi ezek közül a legfontosabb?
Nincs fontossági sorrend, minden fontos, ami az ott élő emberek biztonságát, hangulatát, életkörülményeit jobbá teszi. Akinek kátyú van a kapuja előtt annak az a legfontosabb, akinek gyermeke van, annak az iskola sorsa a fontos, akinek beilleszkedésre képtelen szomszédsága van, az nyugalomra vágyik, aki kerékpárral szeretne biztonságosan közlekedni, az pedig joggal vár kerékpárutat. Önkormányzati képviselőként azon szeretnék dolgozni, hogy Szirma és Martin-kertváros minden tekintetben fejlődjön és szebb jövő elé nézzen.
Körmöci Attila
55 éves vagyok, nős, háromgyermekes családapa. Egyetemi tanulmányaimat Miskolcon végeztem. A diploma megszerzését követően közel tíz évig, 1992-ig az egykori LKM-ben dolgoztam kohómérnökként, majd a kohászat fokozatos leépülése miatt oktatással kezdtem el foglalkozni. Ennek eredményeként jelenleg is egy autósiskolát üzemeltetek. A Jobbikba 2008-ban léptem be.
Csanálossi Béla (Jólét és Szabadság Demokrata Közösség)
Mik a legfőbb problémák a választókörzetében?
Minden választás a nagy ígérgetések időszaka. A programokból pedig kevés valósul meg. Mivel a 2. számú választókörzet város széli terület ide eddig is kevesebb pénz jutott, pedig a város második legnagyobb lélekszámú körzete. Szükséges lenne egy kerékpárút építése Miskolc és Szirma között. A Martin-Kertvárosban a Balaton utcai átjárónál jelzőlámpa telepítése szükséges, amit az iskola közelsége is indokol. Talán nem annyira pénzkérdés a két település fővonalán a forgalom csökkentése, mert átmenő forgalmi útnak használják az autósok a reggeli időszakban. Térfigyelő kamerák elhelyezése a lakosság biztonsága érdekében. A városrész széleinek szépítése, de mondhatnám Szirmán egyes utcák járdáinak állapotát is. Az új építésű területeken az utak mielőbbi megépítése szükségeltetik.
Hogyan oldaná meg ezeket?
Tudom, Miskolc igen nehéz anyagi helyzetben van a maga 32 milliárd forint adósságával, de el kell érni azt, hogy a városrészekre arányosan költsünk, s ezáltal máris több pénzt lehetne felhasználni.
Mennyibe kerülne? Miből?
E néhány terv több 10 millió forintba kerülhet, de bízva a városatyák bölcsességében változtatnak az eddigi gyakorlaton. A belvárosokra máshol is sokat költenek, de a város külső részeit sem szabad elhanyagolni, mert itt is olyan értékes emberek élnek, mint máshol.
Mi ezek közül a legfontosabb?
A kerékpárút megépítése és a reggeli forgalom csökkentésének ügye. A legfontosabbnak mégis azt gondolom, hogy az itt lakók otthon érezzék magukat. Kevésbé legyen meghatározó a politikai nézetük, s inkább azt keressük, ami közös bennünk, mert csak így lehet valóban otthonunk ez a városrész.
Csanálossi Béla
64 éves, nyugdíjas pedagógus vagyok, 2 gyermekem van, akik családjukkal a Martin-Kertvárosban élnek. Én a feleségemmel 23 éve élek itt.
Emődi Zoltán (LMP)
Mik a legfőbb problémák a választókörzetében?
A legfőbb problémák közé tartozik a belvíz elvezetése a lakóterületekről. A gyalogos, kerékpáros és autós közlekedés biztonságosabbá tétele. A kistermelők ösztönzése az egészséges zöldségek és gyümölcsök termelésére. A gyermekes családok és a nyugdíjasok életének komfortosabbá tétele. A magántulajdon és az ingatlanok védelme.
Hogyan oldaná meg ezeket?
A vízelvetők állapotának javítása és folyamatos karbantartása. Járdák kijavítása és létrehozása, önálló kerékpárút építése Szirma és Martin-kertváros között. Közlekedési lámpa beüzemelése a Kisfaludy és Balaton út kereszteződésében. Piaci terület létrehozása az itt élő kistermelőknek. Legalább két európai színvonalú játszótér építése, nyugdíjas klub újraindítása. Bejelentésen alapuló figyelőszolgálat indítása a rendőrséggel együttműködve.
Mennyibe kerülne? Miből?
Minisztériumi pályázattal megoldható lehet a vízelvezetés, hiszen erre vannak megmozgatható források. Az EU a következő hét évben fokozottan támogatja majd a környezetbarát közlekedést, így a kerékpárutak megépítésére pályázati pénzeket lehet nyerni. A Darányi-terv jó alapot ad arra, hogy helyben lakó kistermelők támogatáshoz jussanak, ugyanis így szerepet tudnak vállalni a helyi élelmiszer ellátásban. A játszóterek létrehozására önkormányzati forrásokat kell megmozgatni és a közmunkát kell igénybe venni. A közbiztonsági kérdés csak egyeztetést igényel.
Mi ezek közül a legfontosabb?
A legfontosabbnak azt találom, ami az itt élők életminőségét javítani tudja, rövidtávon. Ha már nyugodt és szép környezetben tudnak itt lakni az emberek, akkor jogos az elvárásuk, hogy a gyermekeikkel el tudjanak menni egy játszótérre, vagy biztonságosan tudjanak kerékpározni. Az idősebbek ne érezzék magukat elfelejtve. A terület utcái ne legyenek versenypályák és a közlekedőkkel be legyenek tartatva a szabályok.
Emődi Zoltán
38 éves vagyok. Nős egy 6 éves kisfiú édesapja. Informatikus vagyok egy Miskolc közeli cégnél. Jelenleg nem lakom a kettes körzetben, de fiatal koromat itt töltöttem. Rokonságom nagy része, barátaim és a feleségem családja itt él. Az LMP tagja vagyok a miskolci szervezet indulásától.