2012.12.13. 14:04
Késik a miskolci buszhálózat reformja
Miskolc - Ősz végére ígérték a miskolci buszközlekedés teljes, utasbarát módon történő átalakítását. Hol marad?
Miskolc - Ősz végére ígérték a miskolci buszközlekedés teljes, utasbarát módon történő átalakítását. Hol marad?Három lépcsőben tervezi a város a miskolci tömegközlekedés átalakítását, írtuk még a nyár elején: dr. Kriza Ákos polgármester sajtótájékoztatón is részletezte a terveket. Előzménye a korábbi, márciusi átalakítás volt, amikor jelentősen megnyirbálták a buszvonalhálózatot arra hivatkozván, hogy költségmegtakarításra van szükség. (Bizonyára emlékeznek rá, főleg az egyetemisták háborodtak fel a változtatáson, az átalakított közlekedési rendszerrel meglehetősen nehéz volt kijutni az Egyetemvárosba. Nyomásukra valamit finomított a közlekedési vállalat a rendszeren.) Nos, azon a bizonyos júniusi sajtótájékoztatón a polgármester bevallotta, ő maga is keserű szájízzel szavazta meg a márciusi buszritkításokat, de hát nem volt mit tennie. Hangsúlyozta viszont, hogy a bejelentett ésszerűbb átalakításnál az utazóközönség igényeit is figyelembe veszik: ehhez elfogadták a budapesti VEKE Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület felajánlott segítségét.
Elkészült a terv, de...
Az akkor bejelentett tervek szerint három lépcsőben hajtották volna végre az utasbarát változtatásokat. Az elsőt akkor nyomban, júniusban, a másodikat ősz elején, az iskolakezdéskor, a harmadik lépcsőt pedig ősz végére ígérték.
Az első két változtatás megtörtént. A harmadik - az elképzelések szerinti leglényegesebb - most lenne esedékes, ám nincs róla hír. Megkérdeztük, vajon miért. Kókai Ernő, az MVK Zrt. vezérigazgatója válaszában hangsúlyozta, az átszervezésen a munkacsoport folyamatosan dolgozott figyelembe véve, hogy a rendelkezésre álló költségkeret nem haladhatja meg a 2012. évre elfogadottat.
"Elkészült egy olyan vonalhálózati struktúra, mely az eddigi alapelveket követve jobb szolgáltatást tudna nyújtani a korábbi menetrendeknél" - olvasható Kókai Ernő nyilatkozatában. Majd az is, hogy időközben olyan információk jutottak el hozzájuk, melyek megnehezítik az ország minden helyi közösségi közlekedéssel rendelkező városában a fenntartható finanszírozást. Miskolc esetében például a normatív támogatás megvonása körülbelül 10 százalékkal csökkentené a közösségi közlekedésre fordítható összegeket.
Finomítottak rajta
- A problémával kapcsolatban a Magyar Közlekedési Szövetség felhívó levelet küldött a Gazdasági Minisztériumnak egyeztetést kezdeményezve a helyzet elemzésére, valamint a további teendők meghatározására - fogalmazott a vezérigazgató. Ennek az egyeztetésnek az eredményétől függ, mikorra várható az új menetrend bevezetése.
Megjegyzi még, hogy azért sokat finomítottak eddig is a közlekedésen az utasok igényéhez igazodva. Példákat is említ, hogy mely esetekben: Diósgyőrből Berekaljára a 69-es buszjárattal az iskolások most már el tudnak jutni a reggeli iskolakezdéshez igazítva Alsó-Majláth megállóhelyet és Felső-Majláth végállomást is érintve.
Szeptember közepén merült fel problémaként, hogy a hajnali órákban Diósgyőr irányából érkező járatokról a Repülőtér irányába közlekedő 12, 14, 14H-s járatokra nem férnek fel az utasok. Ennek megoldására a garázsból a Repülőtérre kiinduló járatokat a Villanyrendőrhöz, illetve a Miskolc Plaza megállóhoz érkező járatokhoz igazították, hogy ott csatlakozást tudjanak biztosítani. Több olyan észrevétel is érkezett, amelyben konkrét időpontokra vonatkozóan jelezték az utasok, hogy nem megfelelő a csatlakozás, esetleg 1-2 percen múlik, hogy elérik-e a másik járatot. Ezekben az esetekben a járművezetők figyelmét hívták fel, hogy biztosítsák a csatlakozást, akár 1-2 perces várakozással is.
ÉM-HM
A teljes átalakítás várat magára
A tervezett változtatásként júniusban azt ígérték, hogy egyrészt bevezeti a cég az ütemes közlekedési rendszert, azaz kiszámíthatóbbá válik a menetrend. Másrészt szombaton és vasárnap más-más menetrend lesz, igazodván a két napon különböző utazási szokásokhoz. Ez meg is történt. Ebben az első szakaszban a hálózat nem módosult csak a menetrend. Tervezték összehangolni az azonos útvonalon közlekedő viszonylatokat (hogy ne legyen olyan, hogy egyszerre elmegy az összes busz, aztán húsz percig nem jön semmi), és tervezték, hogy megoldják: az éjszakai, késő esti, hajnali járatokhoz is legyen csatlakozás. A harmadik szakaszban a teljes hálózatot átalakítása volt a cél. A tervezett időpont a késő ősz lett volna. Ez kisebb forgalomtechnikai beruházásokat is igényelt volna, jelentették be júniusban, például újabb megállókhoz buszöblök építését.
A nyárit majd szeptemberben az őszi váltja
"Legalább egy rendes kocsma lenne"
Miskolc – “Szeptember 1-jétől új menetrend szerint közlekednek az MVK Zrt. autóbusz és villamos járatai. Az új őszi menetrend a második lépcsője a nyáron elkezdett új hálózati és menetrendi struktúra kialakításának, melynek célja egy olyan közösségi közlekedés kialakítása, mely az utasok igényeihez igazodik. Ütemes, tervezhető, kiszámítható – ezek a hívószavai az új hálózati és menetrend struktúrának” – áll az MVK Zrt. közleményében.