2013.02.19. 15:40
Arcok a megyéből: Pecze János iskolaigazgató - Tanítani másként is lehet
Gönc - Pecze János rajztanár, művész és igazgató. Az élményszerű tanítás híve.
Gönc - Pecze János rajztanár, művész és igazgató. Az élményszerű tanítás híve.Pecze János, a gönci Károlyi Gáspár Általános Iskola és Óvoda igazgatója nyerte el a 2012-es Lavotta János-díjat, melyet a napokban vehetett át. Az elismerést hosszú évtizedek magas színvonalú művészeti munkájáért és a művészeti oktatás terén elért eredményeiért érdemelte ki. Az igazgató 1973-ban lépett a pedagóguspályára.
– Diákkoromban mindig gondban voltam a tanáraimmal, talán azért választottam mégis a pedagógus pályát, mert meg akartam mutatni, tanítani másként is lehet – meséli Pecze János.
Aszaló után Hidasnémetibe került, majd Göncre hívták rajzot tanítani. 1980-ban végezte el a főiskolát földrajz-rajz szakon, és immár 35 éve, hogy a gönci iskola pedagógusa, ’89-től (kisebb megszakítással) igazgatója. Szívesen emlékszik vissza azokra az évekre, amikor teljes munkaidejében a tanítással foglalkozhatott, így diákjai több versenyen kiemelkedően teljesítettek.
Művészeti oktatás
Sok minden szól amellett, hogy övé lett a 18. Lavotta-díj. Ezek közül az egyik, hogy ’96-ban a gönci iskolában elindította a művészeti oktatást. Tulajdonképpen a sátoraljaújhelyi anyaiskolához csatlakoztak kollégáival. Azóta a gyerekek göncön is tanulnak zongorázni, furulyázni, hegedülni, és kiválóan működik a képzőművészeti csoport is. Belépve a gönci iskolába, azonnal érezhető, hogy az igazgató rajztanár, és ebben az intézményben komoly művészeti nevelés folyik. 2007-től maga is részt vesz a művészeti iskolák minősítésében, mint közoktatási szakértő. Az igazgató alkotóművész is, a Megyénk Kultúrájáért-díj birtokosa, a csendéletek, az abaúji, a zempléni táj festője, nyári művésztáborok szervezője, alkotó közösségek aktív résztvevője. Fafaragó barátaival igényes, esztétikus játszóteret építettek a gönci iskola gyermekeinek.
Élményszerű tanítás
Pecze János pedagógiai munkájában legfontosabb az élményszerű tanítás. Mint fogalmazott, ez ugyan több energiát igényel, de a vegyes összetételű csoportokban a kevésbé ambiciózus gyermekeket így lehet motiválni. Úgynevezett projektmunka ez, amikor tantárgyak helyett problémakörökben gondolkodnak. Ez a módszer segít a kreatív gondolkodás kifejlesztésében. A gyermekek örömmel és szívesen végzik azokat a feladatokat, melyek gyakorlatiasak és a mindennapi életről szólnak.
Lokálpatrióta tanár, aki helytörténeti kutatásaival, az eredményt publikáló kiadványokkal (Gönc–Műemlékek, Gönc–Mesterségek, Gönci útikönyv), a tanítványait a lakóhelyük nevezetességeit megismertető, megszerettető táborokkal, programokkal mutatott követendő példát sokak számára. Munkatársaival együtt hűen ápolja Károlyi Gáspár emlékezetét. Írással is szívesen foglalkozik, legutóbb Kmetty János festőművész munkásságáról készített egy kis könyvet, jelenleg pedig a gönci iskola történetét írja kollégáival. Közösségi ember, aki ha kell bálok, szórakoztató rendezvények jókedvű, magával ragadó ceremóniamestere, kiemelkedő rendezvények házigazdája, a Kazinczy Ferenc Társaság tagja.
Munkájában maximalista. 2006-ban végzett az Iparművészeti Egyetemen, ahol új ismereteket szerzett, sok értékes embert ismert meg. Ott kapott igazolást azokra a pedagógiai módszerekre, melyeket ő a gyakorlatban már régóta használ.
ÉM-HE