Helyi közélet

2013.03.04. 12:50

Megtudják, hol állnak a rangsorban

Miskolc, Putnok - Már elérhetőek a tavalyi kompetencia-mérés eredményei.

Miskolc, Putnok - Már elérhetőek a tavalyi kompetencia-mérés eredményei.

Az Oktatási Hivatal honlapján már elérhetőek a 2012-es országos kompetenciamérés iskolai és tanulói adatai. Az országos kompetenciamérés során minden évben három teljes évfolyam (6., 8., 10.) tanulóit vizsgálják, de nem a tantárgyi tudást, hanem a munkaerőpiac és így a diákok számára is alapvetően fontos szövegértési és matematikai készségeket, képességeket. Az iskolák megtudhatják, hol állnak az ország hasonló oktatási intézménye között, a diákok és szüleik pedig arról kapnak képet, hogy az adott gyermek képességei milyenek az osztály, az iskola, valamint az ország tanulóihoz képest. A jelentés bemutatja azt is, hogy az előző (két évvel az előtti) méréshez képest a tanuló teljesítménye hogyan változott. Az információkat a szülő a tanulói mérési azonosító szám felhasználásával ismerheti meg, ezt a tanulók a méréskor kézhez kapták, de az iskola bármikor meg tudja adni. Segíti-e a felmérés az oktatás színvonalának emelését? – kérdeztük az intézmények vezetőit.

Vegyék komolyan!

A Diósgyőri Gimnázium igazgatóhelyettese, Sziszkosz Róbert lapunknak azt mondta, a mérési eredmények nem csak a tanulók képességeiről és készségeiről adnak képet, hanem sokszor a hozzáállásukról is. Ezért a gimnázium tanárai a felmérés előtt minden évben felhívják a diákok figyelmét, hogy komolyan vegyék a feladatlapokat, hiszen csak így kaphatnak reális képet magukról és az iskoláról.

Egyszer kiderült például, hogy az egyik tanulónak nem a matematikával, hanem a szövegértéssel van problémája, azért mennek gyengén a szöveges feladatok. Egy másik esetben pedig egy matekból egyeseket szerző diák jó eredményt ért el a kompetenciamérésen matematikából. Őt arról kellett meggyőzni, hogy érdemes tanulnia és azóta jobbak az eredményei. Az igazgatóhelyettes hozzátette: a felmérésből egyébként az derült ki, amit egyébként is tudtak: a hatosztályos gimnáziumi osztályok teljesítménye a legjobb, a nyelvi osztályok magyarból értek el kiváló eredményt, a reálos osztályok pedig matematikából. Mint megtudtuk, az iskola felzárkóztató vagy tehetséggondozó foglalkozásokkal segíti jobb eredményhez a tanulókat.

Feladatbank

Putnokon a Serényi László Általános Iskolában érdeklődtünk. Itt Markovicsné Demeter Edina igazgató úgy vélekedett: egyrészt hasznos a mérés, de hiányosságai is vannak. Az mindenképpen jó, hogy a pedagógusok képet kapnak arról, hogy az ország iskoláihoz képest hol áll a saját iskolájuk, a rangsor összeállításakor viszont nem veszik figyelembe, hogy egy-egy intézmény tanulói milyen szociális háttérrel rendelkeznek, hiszen a hátrányos helyzetű térségekben az eredmények is rosszabbak. Az iskolában azonban igyekeznek mindent megtenni a diákok fejlesztése érdekében. A pedagógusok egy úgynevezett feladatbankot hoztak létre, hogy a tanulók minél több képességmérő feladatlapot tudjanak megoldani. A kerettanterv átdolgozásakor pedig igyekeznek minél több matematika- és magyarórát biztosítani, hogy megerősítsék a gyerekek alapkompetenciáit. Az országos kompetenciamérés eredményeinek feldolgozása folytatódik. Az összefüggéseket tartalmazó jelentés május 31-éig jelenik meg.

ÉM-HE

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában