2013.07.04. 19:52
A kamionokat kitiltják ugye?
Bodrogköz - Sárospatak és Cigánd között csak célforgalomként közlekedhetnek nehézgépjárművek.
Bodrogköz - Sárospatak és Cigánd között csak célforgalomként közlekedhetnek nehézgépjárművek.A címben jelzett nap mint nap elhangozhatott és gyakran el is hangzott azok körében, akik Sárospatak és Cigánd között közlekedtek és nem pusztán a kamionokat kellett kerülgetniük a viszonylag szűk úton, hanem az általuk ott hagyott „emlékekkel”, kátyúkkal, útpúposodásokkal, mélyedésekkel, repedésekkel is meg kellett küzdeni.
Amit elértek
– Az egyik célunk a május elsején megtartott kerékpáros demonstrációnkkal az volt, hogy azt az eszméletlen kamionforgalmat, ami ezen az úton zajlik, ne csupán visszaszorítsuk, hanem a minimálisra csökkentsük – mondja Oláh Krisztián, Cigánd polgármestere. – A héten tíz percig számoltuk a településen csupán áthajtó kamionokat, huszonnégy lett a végeredmény. Ez egyszerűen tragikus, mert nem csupán a forgalom nagysága a baj, hanem az, amilyen károkat hagynak maguk után. Ezt az utat nem ilyen terhelésre építették, és elhisszük, költségkímélőbb megoldás a szlovák határ felől Nyíregyháza, Románia vagy Ukrajna felé Sárospataktól Kisvárdáig erre levágni az útvonalat, mint a 37-es főúton hosszabb távot megtenni, de a kamionok egész egyszerűen helyenként járhatatlanná tették az utat. Valahol olvastam, hogy egy kamion százezerszer jobban megterheli az utat, mint egy személygépkocsit. Kétszer is újraolvastam, hátha rosszul láttam, de sajnos nem. Ezért tűztük ki célul, ha más módot nem találunk, akkor kitilttatjuk a kamionokat erről az útszakaszról, aztán megpróbáljuk elérni, hogy felújítsák az utat, majd végül azt, hogy ezt követően se térhessenek vissza a kamionok erre a szakaszra, legfeljebb akkor, ha célforgalmat bonyolítanak. Azt már elértük, hogy elkezdték az út kátyúzását, amit reményeink szerint ősztől egy teljes felújítás követ, július elejétől pedig már nem hajthat be erre az útszakaszra kamion, csak ha az úticélja erre a régióra szól.
Tilos a tranzitforgalom
Megkérdeztük Pécsi Norbert Sándort, a magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs főosztályának szóvivőjét, milyen jogszabály adott erre lehetőséget és kell-e táblával jelezni a kamiontilalmat.
– Az útdíjtörvény végrehajtásáról szóló rendelet 51. paragrafusa a KRESZ-t módosítja (ez a Magyar Közlöny 99. számában megtalálható), ez alapján a tranzitforgalom kiszorítódik erről az útszakaszról, így azt csak a célforgalom használhatja – mondta a szóvivő. – A rendelet értelmében nem kell kihelyeznünk tiltó táblát.
Természetesen minden ilyen rendelet akkor éri el a célját, ha az érintettek betartják és az illetékesek ellenőrzik. Éppen ezért írásban még szerdán eljuttattuk a B.-A.-Z. megyei Rendőr-főkapitánysághoz a kérdéseinket, amelyek a következőképpen szóltak: Sárospatak és Cigánd közötti úton kamionok már nem közlekedhetnek, csak célforgalom esetén. A rendőrség ellenőrzi-e ennek a betartását, és a tilalmat megszegőkkel szemben milyen bírságolási tételt lehet kiszabni?
– A bevezetett útdíj miatt természetesen a rendőrség is fokozottan ellenőrzi, az érintettek betartják-e a jogaszabályokat – mondta portálunknak Egyedné Novodonszki Éva főtanácsos, a B.-A.-Z. Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferens. – Egyelőre még csak figyelmeztetik nehéz teherjárművekkel közlekedőket, ha nem tartják be a szabályokat, de amennyiben valaki tudatosan hagyja figyelmen kívül a jogszabályt, azt megbüntetik. A bírság legalább öt-, legfeljebb ötvenezer forint lehet.
ÉM-BG
Mit mond az 51. paragrafus?
51. § (1) A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 48. §-a a következő (14)–(17) bekezdésekkel egészül ki:„(14) A nehéz tehergépkocsik e rendelet eltérő rendelkezése hiányában lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek.(15) A (14) bekezdésben fel nem sorolt utakat elengedhetetlenül szükséges távolságban abban az esetben használhatja nehéz tehergépkocsi, haa) áruszállítás érdekében az áru fel-, vagy lerakásának, illetve – különleges felépítményű jármű esetén – a felépítményével történő munkavégzés helyszínére vagy helyszínéről;
b) üzemben tartója telephelyére vagy telephelyéről
közlekedik.
A nehéz tehergépkocsi az a) és b) pontban felsorolt helyszínre, helyszínről történő közlekedése során a (14) bekezdésben felsorolt útvonalakról való lehajtás után, azokat egy irányban legfeljebb egy alkalommal keresztezheti.
A KRESZ 1. számú függelék II. címe a következő i/1. ponttal egészül ki: „i/1. Nehéz tehergépkocsi: tehergépkocsi, vontató, valamint e járművekből és pótkocsiból álló járműszerelvény, amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 7,5 tonnát meghaladja.”