Helyi közélet

2015.02.10. 07:39

Cseh Dávid: "Az alkotásainkkal, az előadásainkkal üzenünk"

Miskolc - Fontos, hogy a jövő magyar színházát építők tudjanak egymással beszélni, ha mást gondolnak is a színházról. Interjú: Cseh Dávid dramaturggal, a miskolci SZEM fesztivál szervezőjével.

Miskolc - Fontos, hogy a jövő magyar színházát építők tudjanak egymással beszélni, ha mást gondolnak is a színházról. Interjú: Cseh Dávid dramaturggal, a miskolci SZEM fesztivál szervezőjével.Véget ért szombaton az európai színiakadémisták idei ötnapos miskolci fesztiválja, a SZEM. Jövőre is megrendezik ezt – tudtuk meg a program egyik szervezőjétől, Cseh Dávid dramaturgtól. Vele beszélgettünk.

- Milyennek ítéli az európai színiakadémisták idei miskolci találkozóját?

Cseh Dávid: Az idei fesztivál nagy előnye, hogy sokféle előadás érkezett, sokfelől. A közönség a színházi nyelvek minden típusából kaphatott ízelítőt. Volt megrázó szociografikus mű, esztétikai-formai játék, nagyon őszinte, sok műfajú előadás. Láthattunk az adott ország színművészeti képzéséről sokat eláruló, vizsgaelőadás-szerű produkciókat is. Ilyen szempontból komplex fesztiválon vagyunk túl. A cél – hogy mindezek a típusú előadások itt szerepelhessenek, ezekből a közönség és a diákok is tanulhassanak – teljesült.

- A közönségnek jó volt, hogy a tanulás különböző szakaszaiban járó, önálló alkotói életre készülő fiatal emberek munkáit láthattuk. Kiforrott előadásokat is. A résztvevők számára milyen előnyöket kínált a találkozás?

Cseh Dávid: Banálisnak tűnik, de amikor felkerekedik egy külföldi csapat, hogy elhozzák az előadásukat Miskolcra, ez is tapasztalat, amelyre szükségük lesz később. A fesztiváli jelenlét szintén fontos tapasztalat. Emellett kurzusokat is szerveztünk a résztvevők számára. A külföldiek a magyar alkotói módszerekkel ismerkedhettek, és új dolgokat tanulhattak a magyar hallgatók is.

- Nagyjából egy generációhoz tartozó alkotók műveit láthattuk. A korosztályi élményen túl kínált-e más is kapcsolódási pontot ezek között az előadások között?

Cseh Dávid: A kaposvári egyetemisták előadását követően izgalmas, már-már szenvedélyes szakmai beszélgetés kerekedett a színházi felfogások különbözőségéről. Úgy érzem, ez azért is fontos, mert a színházi világban az eltérő felfogások közötti kommunikáció nem működik megfelelően, pedig lényeges, hogy a különböző esztétikai minőségek találkozzanak egymással, hassanak egymásra. Akár egy ilyen fesztiválon is.

- Hol nem működik ez a színházi kommunikáció: nálunk, vagy a világban?

Cseh Dávid: Úgy érzem, Magyarországon vannak ezzel problémák. Ezért is örülök, hogy a magyar színházi képzésből, Kaposvárról és Budapestről négy, eléggé eltérő szemléletben készült előadást tudtunk bemutatni, és ezek között, és ezek kapcsán létrejött a párbeszéd alkotói közösségek és felfogások között. Van mit tanulnunk egymástól. De meg kell hallgatnunk egymás észrevételeit, kritikai megjegyzéseit, mert csak így tudunk fejlődni. Ha mindenki a maga útját járja, és a különféle színházi, alkotói gondolatok, metódusok elszigetelődnek egymástól, az nem biztos, hogy gyümölcsöző.

- Ha egy ilyen fesztiválon fiatal alkotói közösségek képesek szót érteni egymással a színház mibenlétéről, feladatáról, az tovább gyűrűzhet-e? Segíthet-e megváltozni a színházi világ egészének?

Cseh Dávid: A kérdés jogos. Sajnos, attól tartok, a mai magyar színházi szakma bizonyos körei között nincs nagy hajlandóság a párbeszédre. Mivel a fesztiválunkon fiatalok vannak jelen, akik a jövő magyar színházának az építői, az a fontos, hogy szembesüljenek ezekkel az eltérésekkel, és tudjanak erről egymással beszélni. Ha a következő években az új magyar színház létrejöttén munkálkodnak, legyenek ennek a tudatában. Hasznos már akkor szembesülniük a megoldásra váró helyzetekkel, amikor még életkoruk miatt – és, mert tanulóként fogékonyak – még nyitottak.

- Akárkivel beszélgettem ezen a fesztiválon, mindenki a fiataloktól várja a változást. Nem túl nagy teher ez az elvárás a pályája elején járó korosztályon?

Cseh Dávid: Nagy az elvárás. Ha a jövőbeli változást feladatként emeljük ki, a munka tényleg Herkulest kívánna. De ez nem így működik, ez nem elvont okoskodás tárgya. Amikor dolgozunk, előadást hozunk létre, az elsődleges szempont az, hogy az jó, a saját szakmai, művészi elvárásainknak megfelelő legyen. Produktivitás nélkül nincs színház. A produkciókkal nem kell, hogy a közös nevező keresése legyen a cél. Az alkotásainkkal, az előadásainkkal üzenünk. Ezekkel állunk ki valami mellett, ami a számunkra fontos. Arra kell ügyelnünk, hogy ezek az üzeneteink tiszták, érthetőek, szakmailag és művészi értelemben megfelelőek legyenek.

- Bujdos Attila -

Minőségi. Megrázó és felkavaró munka

Néhány fontos előadásról külön is megkérdeztük Cseh Dávid véleményét.

  • Franz Kafka: A kastély. Arn­­h­emi ArtEZ Színművészeti Akadémia, Amszterdam.Szakmai szempontból ezt nevezném a legmodernebb előadásnak. Világszínház. Minőségi, de megrázó és felkavaró munka az emberi szenvedésről, az elidegenedett világunkról. Hogy mennyire ki vagyunk téve rajtunk kívül álló erőknek, idegen és ismeretlen hatalmak akaratának. Az előadás olyan helyzetet tudott létrehozni, amelyben a néző úgy érezhette, neki is köze van ahhoz, amit lát: akár ő maga a Kafka által megírt alak, K. El kell döntenie, marad, végignézi, esetleg tüntet a távozásával. Vagy elmegy, mert nem ez a színházi ízlése.

  • Lopott arcok könyve – Dimitri Színművészeti Iskola, Verscio.Várnai Balázs alkotása valódi erős, végtelenül személyes témára készült előadás. Tizenhárom éve nem él Magyarországon, járt Amerikában, Svájcban tanul. A soknyelvűségben elvesző, identitását kereső ember helyzetét ábrázolja. A közönség is jól fogadta. Személyes kedvencem.

  • Borbély Szilárd: Nincstelenek. Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest. Negyedéves színész osztály. Rendező: Máté Gábor.Ezzel az előadással jelent meg a fesztiváli programban a magyar mélyszegénység problémája. Szomorú aktualitása, hogy a mű szerzője, Borbély Szilárd tavaly öngyilkosságot követett el. Az előadás készítői nem sokkal előtte kezdtek foglalkozni a Nincstelenek című regényével, és az író halálának tragikus élménye hatott a munkájukra is. Önálló színházi élmény, kész előadás.

  •  

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában