Helyi közélet

2015.05.15. 19:13

68. Cannes-i filmfesztivál - Minden elemében világszínvonal

Cannes - Már önmagában is örömteli a hír, ha magyar film kerül a világ legrangosabb fesztiváljának a hivatalos versenyprogramjába. A korábbi években szoríthattam már itt Tarr Bélának és Mundruczó Kornélnak is. Idén Nemes Jeles László indul első nagyjátékfilmjével az Arany Pálmáért és a filmet látva elmondható, hogy bizony igencsak erős versenyző.

Cannes - Már önmagában is örömteli a hír, ha magyar film kerül a világ legrangosabb fesztiváljának a hivatalos versenyprogramjába. A korábbi években szoríthattam már itt Tarr Bélának és Mundruczó Kornélnak is. Idén Nemes Jeles László indul első nagyjátékfilmjével az Arany Pálmáért és a filmet látva elmondható, hogy bizony igencsak erős versenyző.

Nem veszélytelen vállalkozás holokauszt témához nyúlni, a magyar művészfilmes tradíciót öregbítő Saul fiának viszont sikerült eredeti módon közelíteni hozzá és ezzel nem csak az elmúlt évtizedek leginnovatívabb magyar filmjét láthattuk a Croisette-en, de világviszonylatban is egyedülállónak mondható, megközelítése és főképp formai megvalósítása miatt. A sajtótájékoztatón a rendező elmondta, hogy öt évig dédelgette a filmtervét és forrásként, Clara Royer forgatókönyvíró társával, az auschwitzi foglyok által hátrahagyott dokumentumokat használták.

A koncentrációs táborokban működő Sonderkommando feladata volt a gázkamrákban kivégzettek után eltakarítani minden nyomot. Mivel fontos titkok tudói voltak, alig pár hónap után rájuk is biztos halál várt. Az ungvári származású Saul Ausländer is ennek a kommandónak a tagja, aki az egyik gázkamrából kiemelt gyerekben fiát véli felfedezni. Saját élete és társai szökési tervének kockáztatásával is elhatározza, hogy méltó módon temeti el a fiút. Küldetésévé, sőt inkább már megszállottságává válik, hogy rabbit találjon, kimenekítse a holtestet és elföldelje. A kamera szinte végig Saul (a New Yorkban élő színész, költő Röhrig Géza) arcán van, legtöbbször csak elmosódottan mutatva a körülötte zajló eseményeket, de még így is kijut a nézőnek bőven a koncentrációs táborok, főképp a gázkamrák borzalmaiból. Külön említést érdemel a film operatőre Erdélyi Mátyás, akinek a munkája nagyban hozzájárul a film torokszorító feszültségéhez.

A Magyar Nemzeti Filmalap fejlesztésével és támogatásával készült Saul fia minden részletében mesterien kidolgozott és világszínvonalú művészi teljesítmény.

- Váró Kata Anna -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában