2015.08.28. 10:19
Rendszer
<em>Mint mindenhez, ehhez is mindennél jobban kell a szerencse: jó helyre születni, helyet kapni egy jobb iskolában, kifogni egy eltökélt és jó pedagógust, akivel szárnyal a gyerek</em>. <strong>Bujdos Attila írása</strong>.
Mint mindenhez, ehhez is mindennél jobban kell a szerencse: jó helyre születni, helyet kapni egy jobb iskolában, kifogni egy eltökélt és jó pedagógust, akivel szárnyal a gyerek. Bujdos Attila írása.
Felfüggesztette munkáltatója azt a pesterzsébeti tanárnőt, aki rendszeresen osztott meg a legnépszerűbb közösségi oldalon Adolf Hitlert ábrázoló képeket és más idegengyűlöletről tanúskodó tartalmakat. A szaktárca megdöbbenését fejezte ki. Én mondjuk, szívesen elhiszem, hogy ez őszinte reakció, mert szívesebben gondolok rá, hogy nem ez az általános gyakorlat. Sőt. Hogy a tanári kar egyébként nem ilyen.
A tanárnő húsz éve dolgozik ebben az iskolában. Jó, talán a pedagógus portfóliójába nem pont ezeket írta, de más vonatkozásban nem is csinált titkot a világképéből. Így legalább ennyire érdekes, miért csak most lépte át az oktatási rendszer ingerküszöbét az, amit képvisel, miközben olyan oktatási rendszer épül, ami mindent ellenőrizne, mindenre kiterjedne a figyelme.
Az is helyénvaló kérdés még, hogy mire tanít az iskola.
Az illetékes államtitkártól más összefüggésekben azt hallhattuk: a minőségi oktatást egyszerre és mindenki számára biztosítania kell az iskolarendszernek. Ez így elsőre és elsősorban nem helyzetképnek tűnik, sokkal inkább elvárásként hangzik. Szóval, hogy ilyesmi lenne a cél. És ha ez a cél, akkor nyilván nem csak érdemes, de szükséges is volna még tovább részletezni, mi teszi minőségivé az oktatást. Van-e jó, korszerű, a változó világban is alkalmazható tartalom, megalapozni a tudást. Van-e hozzá felkészült és a tanításban kellően motivált, a statisztikai megfelelés elvárásával nem agyonnyomorgatott, gyermekszerető pedagógusközösség. Képes-e ellensúlyozni a hozott hátrányokat az egész rendszer, ugyanazt a minőséget tudja-e a közoktatás minden településen. Legalább bizonyos határokon belül, a lehető legkisebb szórással.
Viszonylag ritka persze, hogy az ember nagy rendszerként figyeli ezt az egészet, ritka és általában életszerűtlen is az ilyen találkozási pont. Hacsak nem éppen ilyen rendszert barkácsol valaki, vagy ellenkezőleg, nem az a dolga, hogy rávilágítson a gyengeségeire, esetlegességeire. Például, ha ellenzéki oktatáspolitikus. Jelzem, az államtitkár mondandóját a másik oldalról olyasmivel árnyalták, hogy a kormány éppen ezzel az oktatási rendszerrel tévúton jár, az idei érettségi eredmények átlaga nem éri el az elmúlt öt évét, tavaly hatvanezren kényszerültek pótvizsgára és így tovább. És így tovább.
Egyebekben, aki nem az említett magaslatokból, rendszerszintről vizsgálódik, hamar eljut oda, hogy mint mindenhez, ehhez is mindennél jobban kell a szerencse: jó helyre születni, helyet kapni egy jobb iskolában, kifogni egy eltökélt és jó pedagógust, akivel szárnyal a gyerek. Mert végül mégis csak az az értelme, hogy ő hová jut el.
Soron kívül vizsgálja a Klik egy pesterzsébeti pedagógus Facebook-posztjait
Budapest, 2015. augusztus 25., kedd (MTI) - A köznevelési államtitkárság utasítására a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) soron kívüli vizsgálatot indított egy pesterzsébeti pedagógus Facebook-posztjai ügyében, amelynek eredményétől függően dönt a szankciókról. A vizsgálat idejére a tanárt felmentették a munkavégzés alól - közölte az államtitkárság kedden az MTI-vel. tovább »