2016.10.03. 21:19
Népszavazás 2016 - Szakember: nem reklám, sokkal inkább hirdetmény
Miskolc - Minél egyszerűbb egy hirdetés megfogalmazása, annál egyszerűbben megy át az üzenet.
Miskolc - Minél egyszerűbb egy hirdetés megfogalmazása, annál egyszerűbben megy át az üzenet.
„Ne kockáztassuk Magyarország jövőjét, szavazzunk nemmel!” – ezt olvashattuk, láthattuk, hallhattuk több hónapon keresztül a kormány finanszírozta óriásplakátokon, hirdetésekben, tévéreklámokban.
Rövid, tömör, lényegre törő üzenet. De hogy miért ilyen egyszerű, rövid üzenettel kommunikált a kormány a népszavazás kapcsán, és ez mennyire produktív, arról Román Balázst, a Kreatív Online főszerkesztőjét kérdeztük.
Mit kell tenni?
– Minél egyszerűbb egy hirdetés megfogalmazása, annál egyszerűbben megy át az üzenete – adta meg a választ a főszerkesztő. – De fontos megjegyeznem, a kormánypárt népszavazási szlogenjei nem reklámok, sokkal inkább hirdetmények. Mint ahogy a közös képviselő üzen a lépcsőházi üzenőfalon a lakóknak: közgyűlés lesz… Itt is pontosan megmondták, mit kell tenni. Ezzel szemben a reklámokban kreativitás van, néha humorral dolgozik, a készítői arra törekednek, hogy a befogadónál elérjék az úgynevezett „aha” érzést, élményt. Ez most a népszavazásnál nem volt fontos, de a politikában egyébként is ritka a klasszikus reklámkreativitás, elmondják, mit kell tenni, és ennyi.
Román Balázs szerint a mostani népszavazásos kormánypárti kampány üzenete a félelemkeltés volt. „Sokféle megfogalmazásban, de azt sugallta, hogy veszély van” – fogalmazott a főszerkesztő.
– Ezzel szemben a Kétfarkú Kutya Párt kampánya idézőjelbe tette a kormány üzenetét, megpróbáltak rámutatni a kampány, a népszavazás abszurditására – vélekedett. – Sokszor túloztak, kikarikírozták a kormány hirdetéseit. Az ő kampányuk már élt a reklámszerű, kreatív eszközökkel. Ezek nem direkt üzenetek voltak, nem azt mondták, ne menjenek szavazni, de aki elolvasta, tudta, ez a mögöttes cél. Más ellenzéki plakátot nem nagyon láttam, talán még az Együttét, amin a középső ujjukat mutatták, ezen egyértelmű volt, tiltakoztak.
A kampány utóélete
Mennyire lehettek hatékonyak ezek a hirdetések, reklámok? – kérdeztük.
– Nehéz összehasonlítani a kormányzati és ellenzéki plakátok hatékonyságát, mert más eszközrendszerrel dolgoztak. A kormánypártnak erős a médiafelülete, becslések szerint csak a hirdetések 10 milliárd forintba kerültek. De a klasszikus reklámfelületek mellett a kormányhoz közeli tévékben a hírműsorok beszámolói is a kormánypropagandát támasztották alá, erősítették, és ez így együtt nagyon hatékony” – mondta Román Balázs.
A főszerkesztőt a népszavazási üzenetek utóéletéről is kérdeztük.
– A plakátok hónapokon keresztül azt hirdették, van egy kisebbség, egy csoport, a migránsok, akik veszélyt jelentenek az emberek életére. Ez a félelemkeltés berögzült, az üzenete átment. A probléma ezzel, hogy legitimitást kapott az elesett emberek utálata, ami áttevődhet más csoportokra is. Mert ha ezt egyszer már ki lehetett mondani egy közösségre, akkor ezután bátrabban fogalmazzák meg másokkal szemben is utálatukat, negatív véleményüket az emberek” – vélekedett.
ÉM-NSZR
Népszavazás percről percre Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Borsod-Abaúj-Zemplén - Magyarország dönt, hogy akar-e bevándorlókat fogadni országunkba. Kövesse velünk az eseményeket, a megye több helyszínéről jelentkezünk tudósításokkal.